کلاف سردرگم آلودگی هوا این روزها دست به‌دست می‌چرخد و هر که بتواند، گرهی بر آن اضافه می‌کند.

آلودگي هوا

همشهری - سیدمحمد فخار: امروز هفتمین روز متوالی آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ است؛ شرایطی که از آذر  ۹۶ تاکنون تکرار نشده بود و حالا چشم امید همه نهادهای تصمیم‌ساز و مجری به آسمان است تا باد و باران از راه برسد. اما مقصر کیست و باید ریشه این شرایط را در کجا جست؟

در بودجه سال۹۸تهران، پس از ۵سال تصویب و عدم‌اجرای الزام نصب فیلتر دوده، شورای شهر برای نخستین‌بار بودجه نصب فیلتر روی اتوبوس‌های دیزل را حذف کرد. این شگفتی اگرچه قرار بود با ورود اتوبوس‌های نو حل شود اما اجرایی نشد تا عمر اتوبوس‌های شهری تهران به فرسودگی مطلق(بالای ۱۰سال) نزدیک شود. از طرفی اتوبوسرانی نیز برای نصب فیلترهای وارد شده هنوز اقدامی انجام نداده است. ضلع دیگر اقدامات اثرگذار در بحران آلودگی هوا مربوط به کامیون‌های حمل زباله است که به‌رغم وجود مصوبات مهم، همچنان بی‌فیلتر دوده به‌کار خود ادامه می‌دهند. این کامیون‌ها تردد بالایی برای جابه‌جایی ۷هزار تن زباله روزانه در تهران دارند. اما آلاینده‌ها به همین جا ختم نمی‌شوند. بخش مؤثر دیگر، موتورسیکلت‌ها هستند؛ علاوه بر حضور میلیونی و آزادانه آنها در خیابان‌های تهران، موتورسازان نیز پیگیر شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری باقیمانده در انبارها هستند.
در بخش دیگری از قصه آلودگی هوا، مرکز تحقیقات ایران موتور ایران‌خودرو دنبال مجوز عرضه سواری‌های دیزلی است. همچنین این خودروساز، در بخش محصولات دیزلی به‌دنبال مجوز عدم‌نصب فیلتر روی محصولات دیزلی به‌دلیل تحریم‌هاست تا تیر خلاص بر آسمان آبی شهرهای کشور زده شود.

در چرخه مجریان، حدود مجاز جدید معاینه فنی ابلاغی سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز ابلاغ نشده و برخی نهادها در برابر آن مقاومت می‌کنند. طرح LEZ نیز مطابق موعد مشخص شده در مصوبات، جز تهران هنوز در ٨ کلانشهر اجرایی نشده است. در تهران نیز بازار کاتالیست‌های اجاره‌ای همچنان داغ است و نظارتی بر معاینه فنی خودروها پس از دریافت معاینه صورت نمی‌گیرد. خبرهای رسیده نیز نشان می‌دهد توزیع سوخت دیزل کم‌گوگرد در همه جایگاه‌های شهری و ١٦٣ جایگاه بین‌شهری پیوست آیین‌نامه ماده ٢ قانون هوای پاک مصوب هیأت وزیران، بدون خطا نبوده و موارد نقض قانون مشاهده شده است.

این ۱۰مورد تنها بخشی از رخدادهایی است که این روزها در قصه آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور شاهد آن هستیم. در شهری نظیر تهران فارغ از همه موارد ذکر شده، همین یک مورد ناهماهنگی کافی است که بدانید با وجود گذشت یک سال از آغاز به‌کار دوربین‌های ورودی شهر، هنوز کد جریمه از سوی پلیس راهور فعال نشده و کامیون‌های فرسوده و آلاینده آزادانه تردد می‌کنند تا بر آلودگی هوای تهران هر روز و هر ساعت بیفزایند. با دانستن موارد فوق، دیگر پاسخ این پرسش که چرا هوا آلوده شده، مشخص است.

کد خبر 462926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha