رئیس بخش مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش می‌گوید: آلاینده‌های مضر هوا از طریق ایجاد التهاب و انسداد در عروق تغذیه‌کننده مغز، می‌تواند سکته مغزی (استروک) به‌همراه داشته باشد.

آلودگي هوا

دکتر فرزاد اشرافی در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به اینکه سکته مغزی از علل مهم ناتوانی و مرگ است، خاطرنشان کرد: ذرات زیر ۲۵۰ نانومتر از جدار ریه عبور کرده و از طریق خون وارد عروق مغزی می‌شود.

استاد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی اضافه می‌کند: از آنجا که مونو اسید کرین، اوزن، دی اکسید نیتروژن، دی اسید سولفور در ذرات معلق وجود دارند، آلودگی هوا حتی می‌تواند بر تکامل مغز اثر گذاشته و باعث کاهش هوش انسان شود.

  • تاثیر آلودگی هوا بر مغز زنان

 رئیس بخش مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید می‌کند: ذرات معلق به خصوص ذرات ریز، با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی و مرگ ناشی از آن به ویژه در زنان همراه است. نتایج یک تحقیق نشان داد که با هر ۱۰ میکرون افزایش در غلظت ذرات ریز، خطر بیماری‌های عروق مغزی در زنان به میزان ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

 به گفته این پزشک متخصص، آلودگی هوا، علاوه بر اینکه سبب افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی می‌شود، مدت زمان بستری ناشی از سکته مغزی را نیز افزایش می‌دهد.

  • آلودگی هوا و خطر افزایش دمانس عروقی و آلزایمر

این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: آلودگی هوا سبب خستگی زودرس، اضطراب، اختلالات شناختی و حتی آلزایمر می‌شود. به گفته اشرافی، تماس طولانی با اوزن باعث خطر دمانس عروقی می‌شود علاوه براین، تماس با هوای آلوده باعث‌بدتر شدن علایم افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود.

  • جیوه و آسیب‌های تکاملی

رئیس بخش مغز و اعصاب شهدای تجریش اضافه می‌کند: جیوه یک سم قوی است که می‌تواند باعث آسیب شدید مغز و سیستم‌های عصبی در حال تکامل شود. مواجهه انسان با جیوه در اثر آلودگی هوا از منابع طبیعی مانند آتشفشان و از منابع ساخته شده توسط انسان مانند نیروگاه با سوخت زغال سنگ، کوره‌های سیمان و دیگ‌های بخار صنعتی رخ می‌دهد. این منابع، جیوه را در داخل جو منتشر می‌کنند. زمانی که جیوه وارد دریاچه‌ها و رودخانه‌ها می‌شود، در بدن ماهی‌ها و حیوانات تجمع می‌یابد و در زنجیره غذایی انتقال می‌یابد.

  •  اثرات نامطلوب سرب بر کودکان

اشرافی می‌گوید: مسمومیت با سرب در نوزادی و یا دوران کودکی می‌تواند اثرات روانی، اجتماعی و عاطفی طولانی‌مدت داشته باشد. قرار گرفتن در معرض سرب در دوران کودکی می‌تواند سبب کاهش عملکرد شناختی، شامل کاهش زمان واکنش و استدلال انتزاعی شود. قرار گرفتن در معرض سرب همچنین می‌تواند بر روی حافظه کلامی و روانی کلام تاثیر گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که بین قرار گرفتن در معرض سرب با پرخاشگری، افسردگی و مشکلات خواب و افزایش بزهکاری، ارتباط وجود دارد.

کد خبر 462922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha