چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

علی‌الله‌سلیمی-دبیر تحریریه:با نزدیک شدن به روزهای پایانی آبان، حال و هوای کتاب و کتابخوانی بیش از هر زمان دیگری در گوشه و کنار شهر و محله‌ها حس می‌شود.

سلیمی

اغلب کتابخانه‌های عمومی در این ایام برنامه‌هایی برای گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی تدارک می‌بینند و با اجرای ویژه‌برنامه‌هایی با محوریت کتاب در راه‌ ترویج فرهنگ کتابخوانی قدم برمی‌دارند. شکی نیست که تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت‌بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی‌توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این رو، کتاب و کتابخوانی، از مقوله‌های قابل توجه فرهنگی است که‌ ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

پیرایش فرهنگ از زاویه‌های زیان‌آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و همبستگی همگانی نیازمند است که کتاب می‌تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را داشته باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ، گسترش کتابخوانی به‌عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می‌شود که جامعه آن را نیازی پایان‌ناپذیر و وسیله‌ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این‌گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند.

البته گسترش کتابخانه و چاپ فراوان کتاب و کارهایی مثل این هم بی‌تأثیر نیست، ولی نکته مهم، همان ایجاد میل و انگیزه در افکار جامعه است؛ یعنی برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که احساس نیاز به کتاب در جامعه زنده شود. در سال‌های اخیر به دلایل گوناگون احساس نیاز به کتاب در جامعه متأسفانه کمرنگ‌تر شده و اگر همت مسئولان مربوطه و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی نباشد، این وضعیت می‌تواند به مراتب بدتر هم بشود. بنابراین، همه ما به‌عنوان کسانی که دل در گرو فرهنگ و توسعه فرهنگ عمومی در جامعه داریم، می‌توانیم در این راه پیشقدم شویم و برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه به سهم خود گام برداریم.

کد خبر 462811

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha