شهردار تهران با اعلام اینکه آلودگی هوا تا پایان هفته در پایتخت ادامه دارد، گفت که برای کنترل آلودگی هوای تهران به کمک و همکاری مردم نیاز است.

حناچي در جمع خبرنگاران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی در حاشیه رویداد سه‌شنبه بدون خودرو، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آلودگی هوا در پایتخت گفت: این مسئله ناشی از وارونگی هوا است که در زمستان‌ با آن مواجه هستیم. وقتی جریان باد به حداقل می‌رسد و هوا ساکن می‌شود میزان آلودگی کنترل نمی‌شود و دائم در حال تولید است. اگر باد بوزد، هوا جریان پیدا می‌کند. با این وجود تا آخر هفته این وضعیت را داریم.

شهردار تهران با بیان اینکه در دو روز گذشته بر اساس مصوبه ستاد کاهش آلودگی هوا قرار بود نرخ کرایه اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کند، ادامه داد: البته تعدادی از شهروندان تماس گرفتند و اعلام کردند بعضی از راننده‌های اتوبوس همچنان مانند قبل رفتار می‌کنند.

وی در جواب این سوال که چه برنامه‌ای برای کنترل آلودگی هوا در فصل سرما دارید، بیان کرد: در هر صورت این موضوع تنها موضوع شهرداری نیست. شورایی در استانداری تشکیل می‌شود و تصمیماتی گرفته می‌شود ما هم آنجا نقطه‌نظراتمان را بیان می‌کنیم و تصمیمات جمعی گرفته می‌شود. ما تا مرز تعطیلی مدارس هم جا داریم. امیدواریم که به اینجا ختم نشود ولی من فکر می‌کنم اولاً اقدامی که شهرداری در مورد نرخ بلیت و افزایش نرخ عوارض طرح ترافیک انجام داد، اقدامی مثبت بود و این کار را تعقیب خواهیم کرد. ضمن اینکه هیچ راهی جز همکاری مردم نداریم. در هر صورت شهروندان‌مان باید بدانند زمانی که شاخص‌های آلودگی هوا از حد مجاز عبور می‌کند خودروی تک‌سرنشین مثل سم برای این شهر است و باید تلاش کنیم تعداد خودروهای تک سرنشین را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران با اشاره به موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز تصریح کرد: در حال تعقیب موضوع نوسازی حمل‌ونقل عمومی هستیم. به هر صورت ۶۳۰ واگن از خطوط اعتباری، تأمین اعتبار شده و در حال پیگیری این موضوع هستیم تا اقدامات نهایی انجام شود. موضوع تامین اتوبوس‌ها نیز در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح شده و قرار شد گزارش آن در جلسه دولت برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مطرح شود.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات رئیس پلیس تهران از برگزاری نمایشگاه در تهران، گفت: تا آن جا که اطلاع دارم این روزها نمایشگاه پرمخاطب در تهران نداریم، اما در شورای ترافیک این موضوع بحث شد و با حضور مسئولین نمایشگاه قرار شد برنامه‌های نمایشگاه‌ را در طول سال اعلام کنند و تمهیدات لازم برای برگزاری نمایشگاه در فضاهای دیگر مانند شهر آفتاب را بررسی کنیم. به عقیده من، به جای تصمیمات سلیقه‌ای باید به سمت راهکار قانونی برویم.

شهردار تهران در جواب این سوال که گفته می شود نظر پلیس در برگزاری نمایشگاه لحاظ نشده است، بیان کرد: خیر. به طور قطع امکان چنین چیزی وجود ندارد چراکه پلیس راهور یکی از اعضای شورای ترافیک است.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره زمان تحویل لایحه بودجه شهرداری تهران به شورای شهر تهران تا دی ماه، تصریح کرد: تمام تلاش این است که بودجه ۹۹ را مطابق برنامه سوم شهرداری ببندیم و رویکردهای جدید در بودجه نمایان شود مانند توسعه پیاده‌محوری، قلمرو عمومی، مسیرهای پیاده و دوچرخه و وارد شدن به موضوع محلات که مقدمه آن برگزاری انتخابات شورایاری بود. در این راستا، قدم‌های بعدی را باید برداریم تا تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مقیاس محلی به وجدان عمومی نزدیک شود.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اصلاح ساختار بحث اساسی است. شهرداری تهران حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ پست و ۶۷ هزار نیرو دارد. قطعاً چالش اصلی حجم نیروی زیاد است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان نقشه‌برداری کشور بار دیگر درباره فرونشست زمین در تهران هشدار داده و اعلام کرده که مناطق جنوبی تهران در خطر هستند و نماد تهران که همان میدان آزادی است در معرض خطر است، گفت: علت اصلی فرونشست زمین، استفاده بی‌رویه از منابع زیرزمینی است. به هر شکل جهت‌گیری عمومی ما این است که میزان برداشت از منابع زیرزمینی را کاهش دهیم و این اقدام را انجام می‌دهیم. گام بعدی‌ هم بازچرخانی آب است و در این راستا در تهران نیازمند تصفیه‌خانه‌های محلی هستیم یعنی به جای اینکه آب را به جنوب تهران ببریم به صورت محلی باید این کار را انجام دهیم که این اقدام هم در حال پیگیری و انجام است.

کد خبر 462787
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha