معاون عمرانی استاندار تهران یکی از راهکارهای افزایش تاب‌آوری شهری را در تهران افزایش مشارکت شهروندان می‌داند و با اشاره به بیشتر بودن مشارکت اجتماعی در مناطق جنوبی تهران، آن را ظرفیتی برای افزایش تاب‌آوری در مقابل حوادث معرفی می‌کند.

محمد تقی‌زاده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استاندار تهران در تشریح روند تلاش برای افزایش تاب‌آوری شهری در این استان گفت: شهر باید در مقابل حوادث و شرایط غیرمعمول واکنش نشان دهد و پایداری لازم را در ابعاد مختلف داشته باشد.

وی افزود: هرچند تاب‌آوری در حوزه بازآفرینی به‌ویژه در جنبه‌های کالبدی دنبال می‌شود، اما تاب‌آوری در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و نهادی به معنای ایجاد هماهنگی بین بخشی میان دستگاه‌های مختلف در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است تا در مقابل حوادث واکنش مناسب را نشان دهیم.

تقی‌زاده اظهار کرد: تاب‌آوری را در هر حوزه می‌توان با مثال‌های بسیاری تشریح کرد. مثلا در اقتصاد شهری، اگر شهر با ایجاد اشتغال مناسب توانمند شود قطعا دچار آسیب‌های اجتماعی همچون پدیده زباله‌گردی نخواهد شد و در بحران‌ها نیز واکنش مناسب را نشان خواهد داد. در حقیقت، تاب‌آوری شهر در حوزه اقتصاد مانع بروز اختلال در بحران‌های اقتصادی خواهد شد.

وی تاکید کرد: افزایش مشارکت شهروندان در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف نقش بسزایی دارد، اما در حوزه اجتماعی می‌گوییم باید مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به گونه‌ای باشد که در امور شهر به‌ویژه هنگام حوادث مشارکت موثر داشته و از قبل آموزش دیده باشند. به این ترتیب، شهروندان با داشتن حس تعلق خاطر و مشارکت اجتماعی - هنگام وقوع حوادث و در همکاری با مدیریت شهری - بسیاری از معضلات را پشت سر خواهند گذاشت. لذا نیاز است این حس مشارکت تقویت شود.

معاون عمرانی استاندار تهران با اشاره به این‌که مناطق ۱۹ و ۲۰ شهر تهران میان سایر مناطق بیست و دوگانه مشارکت بیشتری دارند، ادامه داد: با نگاهی به آمارها در حوزه مشارکت اجتماعی متوجه خواهید شد که مناطق شمالی شهر در مشارکت اجتماعی در رتبه‌های آخر قرار دارند. در حقیقت به نوعی مشارکت در مناطق جنوبی تهران بیشتر است.

وی گفت: هنگامی که این همبستگی و مشارکت اجتماعی به شکل اورگانیک در شهر وجود دارد، باید آن را هدفمند کرد و در عرصه‌های مختلف از جمله افزایش تاب‌آوری شهری از آن بهره گرفت. باید این ظرفیت را در خدمت کمک به مدیریت شهری ساماندهی کرد. البته بی‌تردید این کمک‌ها باید از طریق ارائه آموزش‌ها هدفمند شود تا بتوان هنگام حوادث از آن بهره گرفت و حتی پیش از وقوع حوادث برای افزایش تاب‌آوری به تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم اقدام کرد.

تقی‌زاده بیان کرد: آنچه در تاب‌آوری شهری دنبال می‌شود، این است که شهر در همه مواقع به نحوی باشد که شهروندان آن احساس آرامش کنند. تاب‌آوری با ایجاد مدیریت و شهروندان مسئولیت‌پذیر، انعطاف‌پذیری را در مقابل حوادث افزایش می‌دهد.

کد خبر 462689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha