پاییز امسال سالن‌های تئاتر پایتخت میزبان نمایش‌هایی است که برخی از آنها پرمخاطب و برخی همچنان در اندیشه جذب مخاطب هستند.

نمایش جنگ‌نامه غلامان

به گزارش همشهری آنلاین، پاییز امسال، بازار خرید بلیت‌های ‌تاتر در تهران گرم شده و سالن‌های بزرگ و کوچک شهر با مضامین و اجراهایی متفاوت، مخاطبان این هنر نمایشی را  از هر سبک و سیاق به سوی خود می‌کشاند.

  • «سگدو» در سایه

«سگدو» عنوان نمایشی به نویسندگی «محمد چرم‌شیر» و کارگردانی «عباس غفاری» است که از روز ۱۶ آبان در تالار سایه به صحنه رفته است. این نمایشنامه سال‌ها پیش توسط محمد چرم‌شیر نوشته شده و داستان آن درباره دختر ایرانی‌ست که تصمیم به مهاجرت دارد و قرار است در یک کشور اروپایی پناهنده شود. مضمون این نمایش حول کابوس‌های این دختر می ‌چرخد. به گفته کارگردان «سگدو» اتفاقات این نمایش در امروز ما می‌گذرد.

این روزها با افراد بسیاری مواجه هستیم که تصمیم به مهاجرت دارند اما برخی از آنها پس از مهاجرت حس می‌کنند هویت خود را از دست داده‌اند. از آنجا که این نمایش فضای کابوس‌گونه‌ای دارد و مخاطب شاهد کابوس‌های شخصیت اصلی  است، سبک و شیوه اجرای آن سورئالیستی است. این نمایش هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۱۸ به مدت ۷۰ دقیقه میزبان علاقه‌مندان تئاتر است. «مرتضی آقا حسینی»، «زهره رستمی»، «محمدرضا صولتی»، «سروش طاهری» و «آیه کیان‌پور» بازیگران این نمایش هستند.

در همین تالار سایه، نمایش دیگری با نام «پارتی» به نویسندگی و کارگردانی «آرش عباسی» از ۱۹ آبان به روی صحنه رفته است. این نمایش روایت‌گر قصه ۳ زوج است که شبی در یک مهمانی جمع شده‌اند و بازی را با تلفن‌های همراه خود شروع می‌کنند که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نمایش با نگاهی رئال به معضلات نسل امروز می‌پردازد. در واقع نمایش «پارتی» در رابطه با روابط آدم‌هاست. در این نمایش هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۶۰ دقیقه پذیرای دوست‌داران تئاتر است، «مهسا باقری»، «شقایق پورحمدی»، «مسعود روستا»، «محمد عسگری»، «شیوا مکی‌نیان» و «علی نجفی» به عنوان بازیگر حضور دارند.

  • جادویی به نام«مری پاپینز» 

نمایش موزیکال«مری پاپینز» به کارگردانی «احمد سلیمانی» و حضور چهره‌هایی مانند «بهنوش طباطبایی»، «مهراوه شریفی‌نیا»، «احسان کرمی» از ابتدای آبان در تالار وحدت روی صحنه رفته است. این اجرا اقتباسی آزاد از مجموعه داستان‌های مری پاپینز نوشته «پاملاتراورس» با ترجمه «احمد کولیوندی» و ترانه‌سرایی و دراماتورژی «محمدرضا کوهستانی» است.مری پاپینز قصه‌ی ماجراجویی‌های هیجان‌انگیزی است که در خانواده بنکس و با حضور پرستاری به نام مری پاپینز اتفاق می‌افتد.

آقای بنکس و همسرش در جستجوی پرستار جدیدی برای ۲ فرزند کوچک خود هستند. بچه‌ها همه پرستارها را از خانه بیرون می‌رانند تا نوبت به مری پاپینز می‌رسد اگرچه ظاهراو نیز مانند یک زن عادی به نظر می‌رسد اما در حقیقت او یک جادوگر خوش‌ذوق است که قصد دارد به اوضاع نابسامان این خانه، کمک کند و نه تنها بچه‌ها بلکه همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تا چند دقیقه‌ ابتدایی نمایش، تماشاگر گیج و منگ است اما این آغاز دلسردکننده پس از چند دقیقه رنگ می‌بازد و دکورهای عظیم و متحرک، تماشاگر را محو تماشای صحنه می‌کند.
«بهنوش طباطبایی» با بازی و انرژی  که از خود در صحنه به جای می‌گذارد، وقتی روی سن حضور دارد، آنجا را متعلق به خود می‌کند. آوازها و حرکات موزون در نمایشنامه مری پاپینز به فیلم اصلی وفادار مانده و برای تماشاگران آشنا به نسخه اصلی، خاطره خوبی را تداعی می‌کند.مری پاپینز هر روز ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه پذیرای علاقمندان است. «آرمین رحیمیان»  و همراهی بیش از ۱۰۰ هنرمند گروه حرکت و بخش آوازی از دست‌اندرکاران این پروژه موزیکال نمایشی هستند.

  • اسطوره مده‌آ در «هیچکس رو محکم بغل نکن»

«هیچکس رو محکم بغل نکن»به نویسندگی «محمدجواد سجادی» و «فاطمه کاظمی» و کارگردانی «محمدجواد سجادی»  از هنرمندان تئاتر شهر اصفهان  از روز ۱۶ آبان در کارگاه نمایش اجرای خود را آغاز کرده است. نگار و مهرداد دانشجویان رشته تئاتر هستند که در جریان فعالیت‌های هنری خود به یکدیگر علاقمند می‌شوند. همزمان با اوج گرفتن این عشق، کم‌کم رابطه دچار بحران می‌شود. این نمایشنامه با نگاهی به مده‌آ، اثر «ژان آنوی» نوشته شده است و به نوعی سرگذشت اسطوره‌ای مده‌آ در جهان معاصر ما ایرانیان است. در این اثر نمایشی که هر روز ساعت ۱۸ به مدت ۷۰ دقیقه روی صحنه می‌رود، «ابوالفضل صفوی»، «فاطمه کاظمی» و «عرفان آیتی» به عنوان بازیگر حضور دارند.

  • ردپای بیضایی در «جنگ‌نامه غلامان»

نمایش «جنگنامه غلامان» به نویسندگی «بهرام بیضایی» و کارگردانی «محسن حسینی» نیز که از روز ۱۸ مهر در تالار قشقایی روی صحنه رفته تا روز ۲۴ آبان‌ به اجرای خود در این تالار ادامه می‌دهد. مضحکه «جنگ‌نامه غلامان» اثر «بهرام بیضائی» درباره ۳ سیاه به نام‌های «الماس»، «مبارک» و «یاقوت» است که به خدمت ارباب خود یا به روایت نویسنده «پهلوانان پوشالی» یعنی ببرازخان، شیرباش خان و اژدرخان در آمده‌اند تا از سطل‌های آب آنها در نبودشان، نگهداری کنند. چراکه این پهلوانان دن‌کیشوت‌ وار با دشمنان خیالی خود در جنگ، نبرد و هراسند.

زبان سنگین از ویژگی‌های خاص نمایشنامه‌های بیضایی است. زبانی که به گفته خود او زبان صحنه بوده و از زبان عامیانه مردم دور است. با توجه به اینکه این زبانِ آهنگین، وزن و قافیه دارد و این موضوع دخل و تصرف در متن را  ناممکن می‌کند. گروه اجرایی آشنا به شعر کلاسیک، بازی قابل توجهی را از خود نشان می‌دهند.در این نمایش که هر روز ساعت ۱۸ با مدت زمان ۸۰ دقیقه روی صحنه می‌رود «مرجان صادقی»، «فاطمه صارمی»، «الهه مونسی»، «شقایق سرسختی»، «مریم آشوری» و «لیلی جنیدی» به عنوان بازیگر حضور دارند.

  • «برگشتن» پس از ۹ سال

نمایش«برگشتن» نوشته «خیرالله تقیانی‌پور» و کارگردانی «حسین مسافرآستانه» که از ۸ آبان در تالار چهارسوی تاترشهر اجرای خود را آغاز کرده تا روز ۲۹ آبان، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه و به اجرای خود ادامه می‌دهد. «برگشتن» نمایشی با مضمون اجتماعی ومحوریت وضعیت امروز خرمشهر است. این نمایش نگاهی به ارتباطات اجتماعی امروز جامعه دارد. حسین مسافرآستانه بازیگر و کارگردان تئاتر که سال ۸۹ نمایش «تمام صبح‌های زمین» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود هم‌اکنون بعد از ۹ سال دوری از کارگردانی تئاتر، با نمایش «برگشتن» به صحنه برگشته است. «فرید قبادی»، «شیرین بینا»، «مجید رحمتی»، «علی غابشی»، «فاطمه رادمنش»، «ابتسام بغلانی»، «ماهان عابدی»، «طاها عابدی» و «پونه شاملو» بازیگران این نمایش هستند.

  • «تالاب هشیلان»

نمایش«تالاب هشیلان» به نویسندگی و کارگردانی «نوشین تبریزی»  از ۱۸ مهر در تالار قشقایی تاتر شهر اجرای خود را آغاز کرده است. تالاب هشیلان با نگاهی رئالیستی به موضوعات اجتماعی زمان حاضر می‌پردازد. رابطه‌ای که از جز به کل شکل می‌گیرد و می‌توان آن را از خانواده به اجتماع  تعمیم داد. ماجرا از ابراز عشق سالومه به پسرخاله‌اش شروع می‌شود. عشقی که به سرانجام نمی‌رسد. اجرای این نمایش که با منطق رئالیستی پیش می‌رود و فرم پیچیده‌ای ندارد تا ۲۴ آبان، ساعت ۲۰ به مدت ۷۰ دقیقه ادامه دارد. «نوشین تبریزی»، «افشین سلیمان‌پور»، «مسعود شاکرمی»، «یعقوب صباحی»، «محمد صدیقی‌مهر»، «آیه کیانپور» و «اتابک نادری» بازیگران این نمایش هستند.
 

کد خبر 462676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha