شاید برایتان جالب باشد بدانید طرح ترافیکی که امروز با سپری کردن روند طولانی ثبت‌نام در سایت انجام می‌شود و بعد از آن چندین و چند دوربین محسوس و نامحسوس اجرای آن را کنترل می‌کنند، چه تاریخچه‌ای دارد و با خود چه یادگاری بر جای گذاشته است.

خيابان ناصريه تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، داشتن برچسب طرح ترافیک در ابرشهر تهران که هر سال، متقاضیانش زیاد می‌شود و ثبت‌نام اینترنتی پاسخگوی این هجمه از خواستاران طرح نیست، قصه‌ای به درازای یک و نیم قرن دارد. جالب است بدانید اجرای طرح ترافیک ابتدا برای محدودیت در رفت و آمد چهارپایان صورت گرفت، البته در آن دوران هم خبری از برگه جریمه‌های آن‌چنانی و دوربین‌های کنترل نامحسوس نبود.

داستان طرح ترافیک نخستین بار در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در سال ۱۲۴۲ هجری خورشیدی با منع ورود چهارپایان باربر به محوطه میدان ارگ یا باغ گلشن آغاز شد. پس از بنای میدان توپخانه جدید در ارگ سلطنتی، توپ‌ها و توپچیان میدان ارگ را به محل جدید انتقال دادند و در وسط میدان ارگ استخری هشت ضلعی بنا کردند و اطراف آن را سنگفرش کالسکه‌رو ساختند و مابقی میدان را به فضای سبز اختصاص دادند، اما عبور و مرور مال‌ها به این محدوده دردسرساز شده بود و صدای شاه صاحبقرانیه را درآورده بود.

تا این که بلدیه چاره‌ای اندیشید و دید با داد کشیدن بر سر صاحب مال و چماق زدن بر سر حیوانات بی‌زبان، کاری از پیش نمی‌رود؛ پس از شیوه‌ای دیگر استفاده کرد. اطراف باغچه را با ستون‌های سنگی و نرده‌های چوبی محصور کرد و برای ممانعت از عبور و مرور چهارپایان در این میدان، خندق شرقی را پر کرد و روی آن خیابانی ساخت از توپخانه جدید تا دهنه بازار. در انتهای آن نیز دروازه‌ای به خارج شهر بنا کرد و آن خیابان را ناصریه نام گذاشت.

به این ترتیب عبور و مرور چهارپایان باربر از محدوده میدان ارگ قطع و نخستین طرح ترافیک ایران در آن وضع شد. به عبارتی از صدقه سری این طرح ترافیک، اولین خیابان تهران به نام ناصریه شکل گرفت.

کد خبر 462639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha