مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

ارلادن بهبودی: دهمین اجلاس جهانی زنان تاجر و رهبران زن Woibex 2008 به کار خود پایان داد.

جمعی از زنان برجسته و مسئولان زن از کشور های  مختلف جهان میهمان این اجلاس بودند که از آن جمله می توان به معصومه ابتکار معاون سابق رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ،نماینده اتحادیه عرب دکتر مروات طلاوی ، مری رابینسون رئیس جمهور سابق ایرلند و مری الن اسکندریان مدیر کل بانک جهانی زنان در آمریکا اشاره کرد.

زنان شرکت کننده دراین اجلاس که در روزهای 8 و 9 مارس در هتل برج العرب برگزار شد خواستار پر رنگ تر شدن نقش زنان همگام با پیشرفت های اخیر در منطفه شدند.

در نخستین روز این اجلاس معصومه ابتکار در سخنرانی خود به نقش زنان در توسعه پایدار و صلح در جهان پرداخت.

وی در سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت  نقش زنان در دنیای امروز که جنگ و تروریسم بر آن سایه انداخته است گفت:یکی از مهمتری چالش های جهان امروز  نبود صلح ،امنیت و توسعه پایدار در بسیاری از بخش های جهان  است.

جنگ، تروریسم و نبرد های مسلحانه نا امنی را در جهان افزایش داده است.ضمن اینکه کمبود زنان در موقعیت های تصمیم گیر ی موجب شده تا روح خشن و پرخاشگرانه در موضوعات جهانی حاکم شود.

وی افزود: زنان با رفتار و منش خود می توانند بر افکار عمومی تاثیر گزار باشند.آنها بیشتر به آینده فکر می کنند. زنان منطقه هم اکنون قابلیت های خود را در طی چند سال اخیر به نمایش گذاشته اند ضمن اینکه سنتهای اسلامی را نیز حفظ کرده اند.

مری رابینسون رئیس جمهور سابق ایرلند نیز که از سخنرانان این اجلاس بود در سخنانی با عنوان چالش های آینده و فرصت ها  گفت کارشناسان توسعه می دانند که برای بدست آوردن یک توسعه پایدار باید به زنان قدرت داد.

وی هم چنین گفت که بسیاری مهم است که جهانی فکر کرده و محلی عمل کنیم.ما باید با همتایان بین المللی رابطه داشته باشیم اما هر کدام در فضای متفاوت فرهنگی و منطقه ای عمل کنیم .

اجلاس جهانی زنان تاجر و رهبران زن  که امسال شاهد برگزاری دهمین دوره آن بودیم  با همکاری گروه Datamatix از سال 1999 تا کنون برگزار می شود. این اجلاس هر ساله در 8 مارس همزمان با روز جهانی زن برگزار شده و شخصیت های سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی برجسته زن از سراسر دنیا برای شرکت در آن دعوت می شوند.

برندگان امسال

در حاشیه برگزاری این اجلاس هر سال برای  تقدیر از تلاش های زنان در عرصه های مختلف اقتصادی ،اجتماعی ،مدیریت ،رسانه،  آموزش جوایزی اهدا می شود که برندگان امسال از آن قرارند:

جایزه شخصیت زن برجسته:
شیخه فاطمه بنت زاید بن سقر آل نهیان ،همسر شیخ حامد بن راشد آل نوامی حاکم عجمان از امارات

جایزه تاجر زن سال:
صفا عبدالرحمان الهاشمی مشاور اقتصادی از کویت

رسانه:
شبکه الجزیره قطر

جایزه مدیر زن جوان:
امنیه بن هندی قائم مقام گروه بن هندی از امارات

جایزه خدمات آموزشی:
دکتر نوره الصبیح وزیر آموزش و آموزش عالی کویت

جایزه دستاورد زنان:
هانا ظهیر رئیس بنیاد شاهزاده سلطان بن عبد العزیز برای حمایت از زنان در عربستان

واکنش ها به گزارش UNEP

در این کنفرانس دو روزه گزارش برنامه توسعه سازمان ملل UNEP با عنوان زنان عرب، دستاورد ها و چالش ها در دو دهه گذشته منتشر شد که بسیاری از شرکت کنندگان ان را غیر منصفانه و فدیمی خواندند.

در این گزارش آمده است که در سال 2007 امارات تنها کشور عربی در دنیا بوده که بیش از 20 درصد کرسی های پارلمان آن در اختیار زنان است.و این در حالی است که سایر کشور های عربی با این آمار فاصله زیادی دارند.

در این گزارش پیشرفت زنان در حوزه های مختلف از جمله آموزش ،بهداشت ،سایت و اقتصاد در جهان عرب  را ملموس دانسته است.

طبق گزارشی که در سال 2004 منتشر شد بود تنها  در 9  کشور عربی  زنان 10 تا 20 درصد از پست های وزارت را در اختیار داشته و در در 3 کشور عربی این آمار بیش از 20 درصد بود.

در این گزارش همچنین گفته شده که در برخی از کشور ها از جمله در لیبی سهم شراکت زنان در فعالیت های اجتماعی در 15 سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و در مقابل در کشور های چون موریتانی ،جیبوتی ،سودان و مصر نقش زنان با رشد منفی همراه بوده است.

معصومه ابتکار در حاشیه این اجلاس در گفتگو با خلیج تایمزاین آمار و ارقام را قدیمی خواند و گفت:مقایسه کردن کشور ها کار مشکلی است چون کشور ها از نظر جمعیتی با هم متفاوتند .

ضمن اینکه در برخی از کشور ها جنگ بر زندگی زنان تاثیر گزار بوده است.باید سازمان ها و موسساتی تشکیل شود تا آمار و ارقام واقعی را از فعالیت زنان جمع آوری کند.

پروفسور الین ولک  مدیر شرکت  تولید کننده لبنیات از آفریقای جنوبی نیز گفت که اراده گزارش از موفقیت زنان بر پایه آمار قدیمی منصفانه نیست.زنان در چند سال گذشته پیشرفت های قابل توجهی داشته اند.

دکتر خالد الوش نماینده منطقه ای برنامه توسعه سازمان ملل از این گزارش دفاع کرد و گفت که این گزارش بر مبنای گزارش نمایندگان سازمان ملل در کشور های مختلف تهیه شده است.

وی افزود:در بخش بهداشت زنان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند به گونه ای که امید به زندگی در آنها 10 تا 15 درصد بیشتر شده است.

در بخش آموزش نیز هم اکنون زنان بیشتر از زنان فعالیت دارند.که البته این سهم همچنان از میزان آن در کشور های توسعه یافته کمتر است.

وی در عین حال گفت که نقش زنان در بخش اقتصادی  همچنان ناچیز است.

همشهری امارات

کد خبر 46263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز