همشهری آنلاین: یکی از کمیسیون های مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اجماع، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن بر ضرورت اقدام جامعه جهانی برای مبارزه شدید با اشکال خشونت های جنسی در جهان تاکید شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه غیر الزام‌آور که نمایندگان بیش از هشتاد کشور عضو کمیسیون مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را امضا کردند بدون رای گیری و با اجماع به تصویب رسید.

گروه کشورهای آافریقایی با رد نسخه اولیه این قطعنامه خواستار آن شده بودند که در آن بر ضرورت مبارزه با تمام اشکال خشونت‌های جنسی تاکید شود.

کشورهای آفریقایی همچنین با ارائه اصلاحیه‌ای در این رابطه خواستار آن شدند که تبعیضی میان افراد یا گروه‌هایی که این جنایات را مرتکب می‌شوند وجود نداشته باشد و نظامیان دولتی، شبه نظامیان یا غیر نظامیانی که جنایت‌های جنسی مرتکب می‌شوند به طور یکسان محاکمه و مجازات شوند.

در این قطعنامه که نماینده امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را تهیه
کرده خواسته شده است که آزار و اذیت و دیگر اشکال خشونت‌های جنسی در سراسر
جهان متوقف شود و  ‌به هیچ فرد یا گروهی اجازه داده نشود با توسل به این اقدامات محیط رعب و وحشت ایجاد کند و آن را به عنوان تاکتیکی برای تحقق اهداف سیاسی تبدیل کند.

این قطعنامه از همه کشورهای امضا کننده می‌خواهد تدابیر ویژه‌ای را برای حمایت از زنان و دختران که در معرض آسیب های اجتماعی به ویژه خشونتهای جنسی قرار دارند اتخاذ و با عاملان خشونت برضد زنان به شدت برخورد کنند و شرایطی فراهم کنند که قربانیان این جنایات بتوانند به خدمات و امکانات بهداشتی از جمله کمک‌های روانشناسی دسترسی داشته باشند.

این قعطنامه از کشورهای امضا کننده درخواست کرده است اطلاع رسانی و آموزش را در زمینه حقوق بشر ارتقا بخشند تا به این ترتیب سطح آگاهی افکار عمومی جامعه افزایش یابد و تا حد امکان از موارد خشونت و سو استفاده از زنان و دختران کاسته شود.

این قطعنامه همچنین از کشورهای امضا کننده خواسته است پیمانهای بین المللی موجود در زمینه مبارزه با خشونت برضد زنان و دختران به ویژه کنوانسیون مبارزه با تبعیض برضد زنان را امضا کنند.

آفریقای جنوبی که زمانی از طرف مقامات دولت امریکا به کارشکنی در تصویب این قطعنامه متهم شده بود، ‌امروز به برخی دیگر از هیات‌های آفریقایی به ویژه آنگولا ملحق شد و خواستار ایجاد پاره‌ای تغییرات و اصلاحات در این قطعنامه شد.

هیات آفریقای جنوبی در این راستا اعلام کرد: هدف اصلی این است که یک پیام فوی اما غیر سیاسی به جامعه جهانی بدهیم مبنی بر اینکه آزار و اذیت زنان و دختران از جانب هر فرد یا گروهی چه نظامی و چه غیر نظامی، یک عمل غیر انسانی و غیر قابل قبول است و عاملان آن باید مجازات شوند.

کد خبر 36746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز