ساعاتی پس از کناره‌گیری رئیس جمهوری بولیوی از قدرت، افراد نقابدار و مسلح به مواد منفجره به سفارت ونزوئلا در لاپاز پایتخت بولیوی هجوم بردند و آن را تصرف کردند.

بوليوي

به گزارش همشهری‌آنلاین، تارنمای راشا تودی به نقل از «کریسبلی گونزالس»، سفیر ونزوئلا در بولیوی خبر داد که کارکنان سفارت از بیم جان خود از این محل گریخته‌اند. گونزالس در پیامی صوتی گفت: حال ما خوب است ولی سفارت را گرفته‌اند. می خواهند همه ما را بکشند. ما به کمک شما نیاز داریم. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی بولیوی هم به نقل از این دیپلمات نوشت که «اوباش» چهره خود را پوشانده، مسلح به دینامیت و سپر در دست به زور وارد سفارت شدند.

از سوی دیگر در پی درگیری‌های پس از کناره گیری اوو مورالس، سفارت آمریکا در بولیوی از دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنها خواست تا به دلیل «ناآرامی شهری و اوضاع امنیتی» از ساعت ۳۰: ۲۰ شب تا پنج صبح (به وقت محلی) در خانه خود پناه بگیرند.

«مارسلو امبارد»، وزیر امور خارجه مکزیک که پیشتر به رئیس جمهور مستعفی بولیوی پیشنهاد پناهندگی داده بود در واکنش به اخبار تسخیر سفارت ونزوئلا خواهان احترام به مصونیت تمامی اماکن دیپلماتیک از جمله سفارت مکزیک در لاپاز شد. آمریکا هنوز واکنشی به تسخیر سفارت ونزوئلا در بولیوی نشان نداده است. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا کناره‌گیری همتای بولیویایی خود را کودتای تمام‌عیار خواند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید دادگاه عالی انتخابات در بولیوی، مخالفان مورالس اعلام کردند، این نتایج  را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض های خشونت آمیز زده‌اند. به‌دنبال متشنج شدن اوضاع سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس - OAS) از دولت این کشور خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) را لغو کند و به برگزاری انتخابات مجدد تن دهد.

سرانجام با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی اظهار کرد: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

او شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد و خطاب به مردم این کشور گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

مورالس افزود: به عنوان رئیس‌جمهور وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

کد خبر 462567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha