یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

دانشمندان بر این باورند که مبتلایان به بیماری فراموشی با چند روش ساده می‌توانند از هجوم گسترده نشانه‌های آلزایمر پیشگیری کنند.

اسكن مغز بيمار آلزايمري

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ورزش کردن، استفاده از دارو، داشتن رژیم غذایی مناسب و پرهیز از تنهایی و گوشه‌گیری روش‌هایی هستند که می‌توانند به افراد در مبارزه با بیماری آلزایمر و گسترش آن کمک کنند.

۱. دارو: کمتر از یک ماه پیش یکی از شرکت‌های داروسازی آمریکا مدعی شد دارویی ساخته که می‌تواند پیشرفت آلزایمر را کُند کند. این دارو در مرحله‌های ابتدایی آزمایش است و پس از گرفتن پروانه سازمان غذا و داروی آمریکا دست‌کم دو سال طول می‌کشد وارد بازار شود. گفته می‌شود استفاده از این دارو می‌تواند در بهبود یافتن عملکردهای شناختی از جمله حافظه، جهت‌یابی و زبان موثر باشد.

۲. رژیم غذایی: برای کاهش نشانه‌های افول شناختی در مبتلایان به آلزایمر داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای توصیه شده است. کم کردن استفاده از چربی‌های اشباع‌شده و کربوهیدرات‌ها به سیستم قلبی عروقی بدن کمک می‌کند و برای سلامتی کلی انسان هم مفید است. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و ماهی در جلوگیری از ابتلا به بیماری فراموشی و مدیریت کردن نشانه‌های آلزایمر تاثیر مثبت دارد.

۳. تعامل اجتماعی: نشانه‌های آلزایمر در افرادی که تنها زندگی می‌کنند و کمتر با دیگران تعامل دارند زودتر بروز می‌یابد. تعامل‌های اجتماعی منظم روابط تازه در مغز ایجاد می‌کند و فعالیت ذهن را افزایش می‌دهد. نتایج یک پژوهش سه ساله نشان داد افراد گوشه‌گیرتر زودتر دچار افول شناختی می‌شوند. هر چند در این پژوهش مواردی چون ابتلا به افسردگی و اضطراب که تعامل اجتماعی را کاهش می‌دهند در نظر گرفته نشده است.

۴. ورزش ذهنی: حل کردن مساله و جدول، بازی‌های فکری، آموختن یک زبان تازه و نواختن ساز می‌تواند روند گسترش آلزایمر را کندتر کند.

۵. ورزش جسمی: پژوهش‌های مختلف به وجود رابطه مستقیم میان ورزش کردن و کاهش افول شناختی تاکید کرده است. این موضوع درباره رابطه میان ورزش و بیماران آلزایمری هم صادق است، هر چند باید میزان و نوع ورزش‌ها در پژوهش‌های بیشتر شناخته شود.

کد خبر 462368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha