سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای نخستین بار پس از ۴ دهه یک نمونه دست‌نخورده از خاک و سنگ کره ماه را که در زمان ماموریت آپولو گردآوری شده بود، گشوده است.

Sample

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گیگ‌وایر دانشمندان امیدوارند با آنالیز دقیق مواد به دست آمده از این نمونه که ۶۱ سانتی‌متر درازا و پنج سانتی‌متر پهنا دارد، بتواند به فضانوردان برای آماده شدن برای ماموریت جدید ناسا برای فرستادن فضانوردان به کره ماه - برنامه آرتمیس- در دهه ۲۰۲۰ کمک کنند.

هنگامی که فضانوردان آمریکایی در ماموریت آپولو نمونه‌هایی را از خاک سطحی کره ماه که «رگولیت» هم نامیده می‌شوند، گردآوری کردند، برخی از نمونه‌ها در مرکز فضایی جانسون ناسا دخیره شدند با این امید که ابزارهای آنالیز در طول دهه‌های آینده بهبود می‌یابند و در آن هنگام بررسی دقیق‌تری روی آنها می‌توان انجام داد. نظر دانشمندان در آن زمان این بود که این نمونه‌ها باید تا زمان مناسب دست‌نخورده نگهداشته شوند.

ناسا می‌گوید زمان مناسب اکنون فرا رسیده است.

نخستین نمونه ذخیره‌شده از خاک و سنگ ماه با عنوان ۷۳۰۰۲ از محفظه‌اش در  «لابراتوار نگهداری نمونه‌های ماه» در مرکز فضایی جانسون خارج شد.

این نمونه رگولیت که با یک لوله نمونه‌برداری از رسوبات ریخته‌شده در نزدیک چاله «لارا» در محل فرد سفینه آپولوی ۱۷ در سال ۱۹۷۲ گردآوری شده است. این نمونه توالی لایه‌هایی از خاک ماه را در یک ستون بلند نگهداری می‌کند.

گروهی از دانشممندان چند ماه آینده را به پردازش این نمونه و توزیع بخش‌های آن در میان دانشمندانی دخیل در «برنامه آنالیز نمونه نسل آینده آپولو» یا ANGSA خواهند گذراند.

پنجاهمین سالگرد قدم گذاشتن انسان روی ماه

این عکس‌ها از نمونه‌ ۷۳۰۰۲ وضعیت اسکن اشعه ایکس را در دوران ماموریت آپولو در مقایسه با زمان حاضر نشان می‌دهد. اسکن بالایی با استفاده از میکروتوموگرافی کامپیوتری پیچیده اشعه ایکس گرفته شده است. اسکن پایینی با استفاده تکنولوژی رادیوگرافی در سال ۱۹۷۴ گرفته شده است.

  • این نمونه به دانشمندان چه می‌گوید

اعضای این گروه حتی پیش از اینکه نمونه خاک و سنگ از لوله خارج شود، با  استفاده از اسکن اشعه ایکس در دانشگاه تگزاس در آستین تصاویر با وضوح بالایی از آن به دست آورده بودند. این تصاویر سه‌بعدی به افرادی که نمونه را پردازش می‌کنند، یاری می‌رساند تا این ستون خاک و سنگ را بررسی دقیق‌تر به قطعات با ارتفاع شش دهم سانتی‌متر تقسیم کنند.

بخش دیگر از نمونه اصلی با عنوان ۷۳۰۰۱ برای بیش از چهار دهه در شرایط خلاء و با مهروموم مضاعف نگهداری شده است. این نمونه قرار است در اوائل ۲۰۲۰ زمانی که دانشمندان طرح‌هایشان برای گرفتن گازهای به دام‌افتاده در این محفظه خاک آماده کرده باشند.

آنالیز دقیق این نمونه‌ها به دانشمندان امکان می‌دهد درک بهتری از رگولیت (خاک سطحی) ماه و نیز روند تکامل قشر ماه و تجمع یخ روی آن پیدا کنند. ناسا بر توانایی استفاده از این یخ و اجزای شیمیایی آن، هیدروژن و اکسیژن برای تهیه آب آشامیدنی، هوا برای تنفس و سوخت برای سوخت‌گیری مجدد موشک‌ها در پایگاهی که قرار است روی ماه ساخته شود، حساب می‌کند.  

کد خبر 462314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha