مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پنجاه سال پیش در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ انسان برای نخستین بار روی کره ماه فرود آمد.

ٔNeil Armstrong

فرمانده نیل آرمسترانگ و باز آلدرین خلبان مدول یا گردونه ماه آپولوی ۱۱ به نام «ایگل» پس از جدا شدن از مدول یا گردونه فرماندهی «کلمبیا» در ساعت ۲۰:۱۷ به وقت جهانی ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بر روی کره ماه فرود آمدند. نیل آرمسترانگ شش ساعت و ۳۹ دقیقه بعد در ۲۱ ژوئیه در ساعت ۰۲:۵۶ به وقت جهانی روی سطح ماه قدم گذاشت. آلدرین ۱۹ دقیقه بعد به او پیوست.

این دو حدود ۲۱.۵ کیلوگرم از مواد از کره ماه را برای بازگرداندن به کره زمین گردآوری کردند.

فضانورد سوم، مایکل کالینز به تنهایی مدول فرماندهی کلمبیا در مدار ماه قرار داشت. آرمسترانگ و آلدرین ۲۱ ساعت و ۳۱ دقیقه در محلی از روی سطح ماه که «دریای آسایش» خوانده شد، گذراندند و بعد با پرواز دادن ایگل دوباره به مدول کلمبیا در مدار ماه پیوستند.

آپولوی ۱۱ در ۱۶ ژوئیه با موشک ساترن پنج از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد و پنجمین ماموریت سرنشین‌دار آپولو سازمان فضایی آمریکا بود.

سفینه آپولو دارای سه قسمت بود: یک مدول فرماندهی به نام کلمبیا با کابینی برای سه فضانورد که تنها بخشی از آن بود که به کره زمین بازگشت. یک مدول سرویس که نیروی رانش، برق، اکسیژن و آب را برای مدول فرماندهی فراهم می‌کرد و یک مدول ماه‌ به نام ایگل که دارای دو قسمت بود- یک مرحله فرود برای نشستن روی کره ماه و یک مرحله صعود برای بازگرداندن فضانورد به مدار ماه و بازگشت به مدول فرماندهی.

آپولوی ۱۱ با مرحله سوم موشک ساترن پنج به سوی ماه فرستاده شد و پس از جدا شدن سفینه از این بخش موشک سه روز طول کشید تا فضانوردان به مدار ماه برسند.

آرمسترانگ و آلدرین پس از جمع‌آوری نمونه از سطح کره ماه و برپا کردن پرچم آمریکا بر روی آن، با استفاده از مرحله صعود ایگل به کالینز در مدول فرماندهی پیوستند. آنان پس از انجام مانورهایی که سفینه از آخرین ۳۰ مدارش به دور کره ماه در مسیر به سمت کره زمین قرار داد، ایگل را سفینه جدا کردند.

این فضانوردان در ۲۴ ژوئیه پس از گذراندن بیش از هشت روز در فضا در اقیانوس آرام فرود آمدند.

نخستین گامی که نیل آرمسترانگ بر روی سطح کره ماه برداشت به طور زنده برای تماشاچیان در سراسر جهان پخش شد. او در هنگام برداشتن این گام جمله تاریخی «یک گام برای انسان، یک جهش بزرگ برای انسانیت» را گفت.

ماموریت آپولوی ۱۱ عملا مسابقه فضایی میان آمریکا و اتحاد شوروی را پایان داد و هدف ملی را تحقق بخشید که جان‌ اف‌کندی، رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۱ پیشنهاد کرده بود، یعنی «فرستادن انسان به روی کره ماه و بازگرداندن سالم او به کره زمین پیش از پایان این دهه.»

کد خبر 448743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha