سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را که بر اساس آن تا پایان سال اول برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف می‌شود، ابلاغ شد.

محمود احمدی‌نژاد، قانون پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است را جهت اجراء ابلاغ کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر بر اساس این قانون پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی (پیوسته و ناپیوسته)، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

تاثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد به نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آزمونهای سراسری ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به طور کامل حذف شود. دولت موظف است بسترهای لازم را جهت تحقق این ماده فراهم کند.

بر این اساس برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان ورود به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تا قبل از حذف کامل آن براساس «قانون یک مرحله‌ای نمودن آزمون سراسری مصوب 1377/5/21» مجلس شورای اسلامی خواهد بود و برای پذیرش دانشجو در هر رشته سابقه تحصیلی دروس مرتبط با آن رشته ملحوظ می‌شود.

این دروس و میزان تاثیر هر یک با توجه به اهمیت آنها و همچنین پایه‌های تحصیلی که در سوابق تحصیلی موثر است توسط کارگروهی (کمیته‌ای) مرکب از افرادی چون وزیر یا یکی از معاونین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ،وزیر یا یکی از معاونین وزارت آموزش و پرورش ،وزیر یا یکی از معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ،وزیر یا یکی از معاونین دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس‌ سازمان سنجش و آموزش کشور تعیین خواهدشد.

بر اساس این قانون امتیازات و سهمیه‌ها از قبیل سهمیه مناطق، رزمندگان، شاهد، ‌خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان که تاکنون به تصویب مراجع ذی صلاح رسیده یا می‌رسد کماکان به قوت خود باقی است و در شیوه پذیرش دانشجو براساس این قانون نیز اعمال می شود.

همچنین داوطلبانی که براساس این قانون در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرفته می‌شوند بر اساس ضوابط پیشنهادی ستاد کل نیرو‌های مسلح که به تصویب مقام معظم رهبری ( فرماندهی کل قوا) می‌رسد، ‌از معافیت تحصیلی خدمت نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.

کد خبر 46230

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز