شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
۰ نفر

زمانی که رضا مهاجری سرمربی تیم نساجی، قصد خروج از ورزشگاه را داشت یکی از اهالی شهر مسجدسلیمان که لباس ایل بختیاری را به تن داشت از مهاجری خواست لباس او را تن کند.

محمدرضا مهاجری - سرمربی نساجی - لباس بختیاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، تیم نساجی مازندران در مسجد سلیمان موفق شد تیم نفت این شهر را متوقف کند تا شاگردان رضا مهاجری یک امتیاز را با خود به قائمشهر ببرند.

زمانی که رضا مهاجری، سرمربی تیم نساجی، قصد خروج از ورزشگاه را داشت، یکی از اهالی شهر مسجدسلیمان که لباس ایل بختیاری را به تن داشت از مهاجری خواست لباس او را تن کند. مهاجری هم با استقبال از این پیشنهاد لباس مردم ایل بختیاری را به تن کرد و با این هوادار عکسی به یادگار گرفت.

  • لباس بختیاری‌ها

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، ایل بزرگ بختیاری گروه بزرگی از مردمان استان‌های جنوب غربی ایران هستند. ایل بختیاری در استان‌های خوزستان، لرستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری زندگی می‌کنند و گویش بختیاری یکی از گویش‌های اصلی زبان لری است. ایل بختیاری از دو شاخه چهارلنگ و هفت‌لنگ تشکیل شده است که هر کدام از طوایف زیادی تشکیل شده‌اند. بخش بزرگی از ایل بختیاری عشایر کوچ‌نشین هستند.

زنان و دختران عشایری در زندگی روزانه، در زمان کوچ، در مهمانی‌ها و مراسم مختلف به‌ویژه عروسی، تنپوش‌های رنگین خود را بر تن می‌کنند که رنگ‌ها و طرح‌های شاد و متنوع آن جلوه‌ای ویژه به محیطی می‌دهد که در آن حضور دارند. 

لباس بختیاری زنان دارای نوع پارچه، دوخت، تزیینات و زیورآلات زنان ایلیاتی دارای تنوع چشمگیری است و کارکردی چندگانه دارند و مواردی همچون پوشیدگی، راحتی، و شادابی در آن لحاظ شده است.

پارچه‌های زری و ابریشم، مخمل‌های رنگین، یراق‌های پهن، دامن‌های پرچین، سکه‌های قدیمی، منجوق و پولک‌دوزی که از ذوق و سلیقه و مهارت زیاد خبر می‌دهد، در مجموع پوشاک زنان عشایری را به صورت مجموعه‌ای هماهنگ درآورده است که وقار خاصی به آنان می‌بخشد.

مردان عشایری نیز براساس پوشاک و لباس منزلت اجتماعی کسب می‌کنند و هر پوشاکی ممکن است بیانگر قشر و طبقه، رفاه، میزان دانش، سفر و زیارت و سیاحت باشد. چوقا یا بالاپوش مردان قوم بختیاری، در گذشته نوعی ارخالق بود که به رنگ­‌های تیره و عمدتا مشکی بود و به آن قبا می‌گفتند.

لباس محلی زنان و مردان بختیاری

کد خبر 462140

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha