حامد فوقانی: گرمخانه‌های تهران که برای روزهای سرد سال آماده و تجهیز شده بودند، درست از نخستین روز آبان‌ماه پذیرای تعداد زیادی از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها شدند؛ به‌گونه‌ای که مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران خبر از افزایش ۴۰درصدی پذیرش در گرمخانه‌های سراسر پایتخت داد.

گرمخانه

تهران ۱۷ گرمخانه و البته تعدادی مددسرای سیار دارد که با رسیدن ماه‌های سرد سال بیش از پیش آماده پذیرش افراد نیازمند و بی‌خانمان می‌شوند. این طور که سیدمالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفته: به‌دنبال آغاز بارش باران و کاهش دمای هوا از هفته گذشته، تعداد واحدهای گشت هم برای شناسایی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها ۳۰درصد افزایش یافته است. او گفت: «به‌طور معمول ۳۰واحد گشت در مناطق ۲۲گانه فعال هستند که از آخرین شب مهرماه ۳۰درصد به این واحدها افزوده شد. تمامی افرادی که شب‌های اخیر در گرمخانه‌های شهرداری پذیرش شده‌اند، اغلب داوطلبانه یا با گشت‌های سطح شهر به گرمخانه‌ها مراجعه کرده‌اند. این مسئله نشان‌دهنده اعتماد افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب به گرمخانه‌های شهرداری تهران است.» حسینی اعلام کرد که نیروهای گشتزنی سازمان رفاه به‌صورت فوق‌العاده در پاتوق‌های معروف افراد بی‌خانمان مثل فرحزاد، فعال هستند و با افزایش پذیرش گرمخانه‌ها تلاش می‌شود در فصول سرد سال، هیچ فردی پشت در گرمخانه‌ها نماند.

گرمخانه

  • گرمخانه‌های استاندارد ساخته می‌شود

تعدادی خودروهایی که از سوی شهرداری به‌صورت شبانه‌روزی برای انتقال افراد بی‌خانمان در حال گشتزنی هستند ۳۰دستگاه است. با این حال، به‌خاطر برودت دما و ورود سامانه‌های جدید بارشی به کشور، دست‌کم ۹خودروی دیگر به‌کار گرفته شده تا شناسایی و انتقال افراد بی‌خانمان آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود. البته سیدنجم‌الدین محمدی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، اعلام کرد که درصورت لزوم، امکان افزایش تعداد این خودروها وجود دارد. او گفت: «برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال افراد بی‌خانمان انجام شده است و به غیراز خودروها می‌توانیم ظرفیت گرمخانه‌ها را هم تا حدودی افزایش دهیم.» او در عین حال وضعیت برخی گرمخانه‌ها را استاندارد نمی‌داند. محمدی گفت: «طی ۱۴سال گذشته هیچ بنایی با استانداردهای گرمخانه احداث نشده، بلکه با تغییر کاربری ساختمان‌ها گرمخانه ایجاد شده است. با توجه به اهمیتی که اعضای شورای اسلامی شهر برای این مسئله قائل هستند و با پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، شورا اعتباری برای ایجاد گرمخانه‌های استاندارد مصوب کرده که به‌دنبال تملک زمین برای ایجاد آنها هستیم.» او با این حال تأکید کرد که مدیریت شهری تلاش می‌کند تا هیچ یک از افراد بی‌خانمان شب را در خیابان سپری نکند. به گفته او در ۲ فصل اول سال ۷گرمخانه محدود در سطح شهر فعال است، اما در ۲ فصل سرد سال به‌دلیل دسترسی راحت‌تر این افراد به گرمخانه‌ها و سهولت ارائه خدمات، ۱۷گرمخانه تجهیز و آماده می‌شود.آنچه که محمدی درباره ساخت گرمخانه جدید گفت، به مصوبه شورای شهر تهران ارتباط پیدا می‌کند که شهرداری براساس آن، موظف به ساخت ۵گرمخانه جنرال دیگر شده است. حال سازمان رفاه شهرداری اعلام کرده که درصورت تزریق بودجه و پس از مکان‌یابی درست، ۱۲تا ۱۸‌ماهه این گرمخانه‌ها ساخته شده و ظرفیت پذیرش افزایش یابد. البته تلاش می‌شود تا یک‌ماه آینده ۴محل دیگر برای نگهداری مددجویان اختصاص یابد و تعداد گرمخانه‌ها پیش از احداث آن ۵گرمخانه جنرال به عدد ۲۱برسد.

  • از ۱۳۷غافل نشویم

با این حال، گرمخانه‌ها آماده پذیرش کارتن‌خواب‌ها هستند و همین موضوع باعث شده تا برخی از کاربران توییتری به مقایسه آماری از این لحاظ، میان تهران و چند شهر اروپایی بپردازند و اقدام شهرداری را بااهمیت توصیف کنند. به‌طور نمونه تعدادی عنوان کرده‌اند طبق گزارش یورونیوز در ۲سال گذشته ده‌ها کارتن‌خواب در پاریس و لندن بر اثر سرما فوت کرده‌اند، اما با وجود گرمخانه‌های موجود و همکاری شهروندان، حتی یک مورد فوتی در تهران طی مدت مشابه گزارش نشده است. در همین راستا، عده‌ای از شهروندان سعی دارند که یکدیگر را برای جلوگیری از یخ‌زدگی و آسیب دیدن کارتن‌خواب‌ها در روزهای سرد پیش‌رو آگاه کنند. کاربران فضای مجازی به همین منظور از دیگران می‌خواهند تا چنانچه شهروندی را بی‌سرپناه مشاهده کردند، با سامانه ۱۳۷برای انتقال آنها به گرمخانه‌ها تماس بگیرند.از سوی دیگر مانند سال گذشته کلیپی در فضای مجازی از سری پیام‌های «قرار ما» دست‌به‌دست می‌شود که در آن آمده: «یک‌وعده غذای گرم، یک‌تختخواب برای خوابیدن، یک‌فنجان چای، یک‌سرپناه امن؛ شاید به‌نظر خیلی معمولی بیاید ولی بعضی‌ها از آنها محروم هستند. پس قرار ما: مسیر را به آنها نشان دهیم. ۱۳۷سامانه معرفی افراد بی‌سرپناه به گرمخانه‌ها.» البته گفتنی است که قرار شده به‌زودی یک خط ارتباطی جدید هم راه‌اندازی شود تا مشخصا به موضوعات افراد نیازمند به حضور در گرمخانه‌ها بپردازد.


   افزایش ظرفیت ۴۰تا ۵۰درصدی

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این راستا نیز گفت که به‌خاطر سردی هوا ظرفیت گرمخانه‌ها ۴۰تا ۵۰درصد افزایش پیدا کرده است. سیدمالک حسینی در گفت‌وگو با فارس افزود: «یکی از اتفاقات خوبی که در سال جدید با نظر شهردار محترم تهران رخ داده، بحث افزایش ساعت فعالیت گرمخانه‌ها به ۲۴ساعت بوده است. پیش از این گرمخانه‌ها از ساعت ۱۷پذیرش خود را آغاز می‌کردند و ساعت ۷صبح روز بعد هم مددجویان موظف به ترک گرمخانه بودند و در این مدت با ۲وعده غذایی از این عزیزان پذیرایی می‌شد. با توجه به اینکه بررسی‌ها نشان داد حدود ۶۰درصد از مددجویان علاقه‌مند هستند که در تمام مدت روز در گرمخانه بمانند و از آن خارج نشوند تصمیم بر آن شد تا وعده ناهار هم به این عزیزان داده شود و گرمخانه به‌صورت ۲۴ساعته فعال باشد.» 

کد خبر 461705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha