محمد سرابی: اولین بارش پاییزی، قله کوه‌های توچال را زیر لایه‌ای از برف فروبرد و به این شکل فصل سرما در پایتخت آغاز شد. بارندگی‌های چند روز گذشته در بعضی نقاط باعث ایجاد آبگرفتگی‌هایی شد اما پاکسازی نهرها و کانال‌ها باعث شد که آب‌های سطحی به مسیل‌ها هدایت شود.

باران

به گزارش همشهری، بخش بزرگی از آب‌گرفتگی‌ها نه به‌دلیل حجم زیاد آب بلکه به‌دلیل زباله‌های پلاستیکی ایجاد می‌شود که در نهرها ریخته می‌شود.
اینطور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است فعالیت سامانه بارشی همراه با رعد و برق و وزش باد در روزهای ابتدای هفته ادامه خواهد داشت. چند روز مانده به شروع بارندگی‌ها، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران از لایروبی مسیل‌ها، پاکسازی زیر پل‌ها و نهرهای سر پوشیده کنار خیابان خبرداده بود. به گفته علی اصغر عطایی، همان پیمانکارانی که موظف به جمع‌آوری پسماندها از کوچه و خیابان هستند وظیفه پاکسازی نهرهای فرعی در کنار خیابان‌ها را برعهده دارند.

با شروع بارش‌ها، عطایی اعلام کرد که شدت بارندگی‌ها در جنوب و جنوب‌غرب و غرب تهران بیش از سایر نقاط گزارش شده و سطح خیابان‌ها در این مناطق شاهد رواناب‌های بیشتری است و مناطق ۲۲گانه شهر تهران و سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران دیروز با اشاره به رصد لحظه به لحظه شهر تهران و آماده‌باش تمام نیروهای خدمات شهری در پی بارش‌ها، تأکید کرد: براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌های دیروز و صبح امروز پیش‌درآمد هستند؛ هرچند که حجم خوبی از بارش را به همراه داشتند و از عصر جمعه تا روز سه‌شنبه بارش‌ها ادامه خواهد داشت، با پیش‌بینی‌هایی که از قبل انجام شده آماده بارش‌های بیشتر در پایتخت هستیم.

عطایی افزود: با رصد لحظه به لحظه‌ معایب کوچک نیز شناسایی و برطرف می‌شوند و تاکنون نیز هیچ گزارشی از آبگرفتگی که در سطح شهر ایجاد مشکل کند، نداشته‌ایم که این نشان از آمادگی و اقدام به موقع نیروها دارد.

  • آماده‌باش نیروهای خدمات شهری

معاون شهرداری تهران از آماده‌باش نیروهای خدمات شهری همزمان با بارش باران در پایتخت خبر داد. مجتبی یزدانی با بیان اینکه بارندگی‌ها در پایتخت از ۳روز پیش آغاز شده، اظهار کرد: بارش‌ها در شهر پرحجم گزارش شده، اما شهرداری تهران در طول سال تمهیداتی را برای این موضوع اندیشیده است.

او با بیان اینکه شهر تهران دارای ۵٣٠کیلومتر مسیل و کانال اصلی و ١٠هزار کیلومتر انهار فرعی است، اضافه کرد: در بارش‌های پرحجم صورت گرفته کانال‌های اساسی هیچ مشکلی نداشتند و تحت کنترل بودند. اگر این کانال‌ها دچار مشکل شوند، درصورت بارش باران شهر هم دچار مشکل می‌شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به انهار فرعی پایتخت و بروز مشکلات احتمالی توضیح داد: بعضاً به واسطه مشاغل زباله‌ساز و بی‌دقتی برخی از شهروندان، در انهار و شبکه‌های فرعی زباله ریخته می‌شود و آبگرفتگی‌هایی اتفاق می‌افتد، اما این آبگرفتگی‌ها آنقدر نیست که شهر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

یزدانی با اشاره به اینکه با پاکسازی این انهار جریان عادی آب مجددا برقرار می‌شود، گفت: با توجه به اعلام هواشناسی درخصوص بارندگی‌ها؛ تمام مدیران خدمات شهری، مناطق ٢٢گانه و نواحی ١٢٢گانه در آمادگی کامل هستند و امیدوارم بتوانیم همانند سال گذشته از بروز هرگونه مشکل جدی جلوگیری کنیم. ‌

او با بیان اینکه ممکن است به‌صورت موردی در برخی از معابر آبگرفتگی موقتی ایجاد شود، اضافه کرد: در این صورت، با حضور نیروهای خدمات شهری سریعاً آبگرفتگی رفع خواهد شد. به‌طور کلی، شهرداری تهران با حضور ۱۵هزار نفر از نیروهای خدمات شهری و نظارت مدیران تمام تلاش خود را برای رفع هرگونه مشکل به‌کار گرفته و با استانداری، سازمان آب و فاضلاب، هواشناسی و سایر دستگاه‌های مسئول در ارتباط است.

شهرداران برخی از مناطق نیز از آماده‌باش نیروهای خود در شرایط بارندگی خبرداده‌اند. شهردار منطقه‌یک در این‌باره گفت: نیروهای خدمات شهری و پیمانکاران مستقر در نواحی ده‌گانه منطقه یک به‌صورت روزانه و مستمر اقدام به لایروبی مسیل‌های شمال تهران می‌کنند که در طرح‌های ویژه‌ مسیل‌های جمشیدیه، دارآباد و... مورد لایروبی کامل قرار گرفت.

حمید موسوی تصریح کرد: در برخی نقاط که امکان آبگرفتگی به‌دلیل نبود کشش نهرها نسبت به حجم بارش‌ها وجود داشت، بیش از ۵۰۰ نیروی خدمات شهری به‌صورت شبانه‌روزی حضور دارند و اقدام به ساماندهی و هدایت آب‌های جاری و رفع نقاط آبگیر کرده‌اند.

  معاون شهرداری تهران:  شهر تهران دارای ۵٣٠کیلومتر مسیل و کانال اصلی و ١٠هزار کیلومتر انهار فرعی است. اگر این کانال‌ها دچار مشکل شوند، درصورت بارش باران شهر هم دچار مشکل می‌شود

  مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران: از عصر جمعه تا روز سه‌شنبه بارش‌ها ادامه خواهد داشت، با پیش‌بینی‌هایی که از قبل انجام شده آماده بارش‌های بیشتر در پایتخت هستیم

کد خبر 461704

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha