گزارش جهانی ۲۰۱۹ «زنان، صلح و امنیت» از وضعیت عمومی زنان ۱۶۷ کشور جهان، حکایت از بهبود وضعیت زنان ایرانی دارد.

تحصیل زنان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، گزارش جهانی ۲۰۱۹ «زنان، صلح و امنیت» که توسط محققان دانشگاه جرج‌تاون و با همکاری مجله نشنال‌جئوگرافیک منتشر شده، نشانگر وضعیت زنان در کشورهای مختلف بر اساس شاخص‌های آموزش، عدالت، مشارکت سیاسی و اقتصادی است.

در این گزارش که ایران در بین ۱۶۷ کشور در ردیف ۱۱۸ قرار دارد، نکات قابل‌توجهی به چشم می‌خورد. اکثر شاخص‌های ایران در مقایسه با ۲۰۱۷ بهبود یافته است. مانند تعداد میانگین سال‌های آموزش دختران که از ۷/۸ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۹/۹ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. اشتغال زنان نیز از ۱۳/۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش نشان یافته اما آمار رسمی بیش از این است. چراکه اشتغال نیمه رسمی زنان در ایران به رغم بالا بودن میزان آن، در آمارها محاسبه نمی‌شود.

استفاده از تلفن همراه از ۸۶/۹ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۹۳/۶ درصد در ۲۰۱۹ افزایش یافته و دسترسی زنان ایرانی به خدمات و حساب‌های بانکی از ۸۷/۱ درصد در ۲۰۱۷ به ۹۱/۶ درصد کل جمعیت زنان رسیده است. زنان در حال‌ حاضر درصد کمی از کرسی‌های مجلس را دارند که در این گزارش ۵/۹ درصد آمده است. در شاخص تبعیض بین زنان و مردان، ایران از عدد ۱۰۰ که نشانگر تبعیض کامل است، نمره ۳۸ را دارد. تبعیض بین پسران و دختران هم به عنوان فرزند در ایران ۱/۰۵ در ترجیح پسر بوده که نشان می‌دهد عدد کوچکی است.

طبق این گزارش،‏ امنیت زنان ایران به صورت معناداری بهبود پیدا کرده و از ۴۴/۶ درصد در ۲۰۱۷ به ۵۸/۳ درصد در ۲۰۱۹ رسیده است. همچنین ایران جزو کشورهایی است که در راستای کاهش تبعیض علیه زنان طی ۲ سال اخیر اقدامات مهمی انجام داده است.

کد خبر 461618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha