رئیس سازمان پزشکی قانونی درباره پرونده‌های میترا استاد، عارف لرستانی، عباس کیارستمی و حادثه لردگان توضیح داد.

عباس مسجدي آراني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، عباس مسجدی آرانی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره بررسی حادثه لردگان از سوی قوه قضاییه و اینکه آیا نظریه پزشکی قانونی در این زمینه آماده شده است، گفت: خیر، بر اساس تصمیمی که در استان و در دادستانی کشور گرفته شد، پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شد و تیمی از همکاران متبحر را از تهران به روستا اعزام کردیم. روستا پذیرش افراد را نداشت ولی خوشبختانه همکاران ما با مسوول دادگستری و دادستان شهرستان، یکی دو هفته پیش به آنجا رفتند و نمونه‌ها را از افرادی که مقام قضایی مشخص کرده بود، گرفتند و اقدامات اولیه را انجام دادیم و بخشی از اقدامات تخصصی و فوق تخصصی انجام شده است. امیدواریم تا آخر هفته، نظر کارشناسی را به مقام ذی ربط اطلاع دهیم.

مسجدی آرانی تاکید کرد: علت حادثه لردگان مشخص نشده است و ما آن را مشخص نمی‌کنیم؛ زیرا ما فقط اظهارنظر کارشناسی ارائه می‌دهیم و علت را مقام قضایی مشخص می‌کند.

  • در جریان پرونده عارفه سنایی نیستیم

مسجدی آرانی درباره اینکه چندی پیش خبری درباره فوت عارفه سنایی دختر سفیر ایران در مسکو منتشر شد که به خاطر سکته مغزی فوت کرده است ولی رسانه‌های روسی اعلام کردند که او خودکشی کرده، آیا خانواده متوفی از پزشکی قانونی درخواست داشتند که علت فوت را بررسی کنید؟ گفت: در جریان این پرونده نیستم، احتمالا به پزشکی قانونی کل ارجاع نشده و اگر ارجاع هم شده باشد به پزشکی قانونی تهران ارجاع شده که من از آن مطلع نیستم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در پرونده‌های خاصی که به سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود مانند پرونده میترا استاد، عارف لرستانی و عباس کیارستمی، اطلاع‌رسانی از سوی این سازمان نشد و چرا زمان رسیدگی به این پرونده‌ها طولانی شد؟ گفت: ما اطاله دادرسی در پزشکی قانونی نداریم. به عنوان مثال در پرونده عباس کیارستمی سه مرحله کمیسیون تشکیل شد و از اساتید دانشگاه در این زمینه استفاده کردیم. ما به فاصله هر سه ماه کمیسیون را تشکیل دادیم.   بعد از اعتراض به کمیسیون اول، کمیسیون تجدیدنظر و در نهایت کمیسیون عالی تشکیل شد. در رابطه با  پرونده میترا استاد تاخیری نداشتیم و به سرعت به آن رسیدگی کردیم. بخشی از این تاخیرها به این دلیل است که بافت را در آزمایشگاه می‌بریم و باید آماده‌سازی کنیم و آماده‌سازی بافت پاتولوژی حداقل دو هفته طول می‌کشد تا پس از آن آماده بررسی شود. اجسادی که به ما منتقل می‌شوند مانند میترا استاد، دختر آبی و دیگران سریعا بررسی می‌شوند و کارهای صدور جواز دفن و ... به سرعت انجام می‌شود.

مسجدی آرانی افزود: اینکه چرا در خصوص این پرونده‌ها اطلاع‌رسانی به روز نمی شود، به این دلیل است که ما تابع یک سری مقررات هستیم. ما جزو دستگاه قضایی هستیم. همانطور که هیچ اقدامی را نداریم که بدون دستور قضایی باشد، هیچ کس هم در سازمان نمی‌تواند آزمایشی را خودسر انجام دهد، در این خصوص ما تمام مواردی را که در سازمان اتفاق می‌افتد؛ به مراکز خبررسان قوه قضاییه اطلاع می‌دهیم. ممکن است اطلاع‌رسانی در این زمینه‌ها به صلاح نباشد زیرا پرونده ابعاد مختلف قضایی دارد و گذشته از اینکه اطلاع‌رسانی بی‌موقع ممکن است در پیگیری‌ها و سیر قضایی پرونده اخلال ایجاد کند. همچنان که باید حریم و حرمت افراد نیز حفظ شود و ما مقداری حق تحفظ را داریم و به محض اینکه جواب نمونه‌ها و آزمایش‌ها در مورد پرونده‌ها آماده شد آن را به سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌کنیم و ایشان هم حسب صلاحدید در نشست‌های خبری آن را اعلام می‌کنند لذا عمدی در تاخیر در اطلاع‌رسانی پرونده‌ها وجود ندارد.

کد خبر 461599
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha