تغییر فصل‌ها باعث می‌شود در افراد مستعد افسردگی زمستانی یا «اختلال خلقی فصلی» بروز کند.

bright light

به گزارش همشهری آنلاین، اختلال خلقی فصلی (SAD) معمولا در اواخر پاییز یا اوائل زمستان بروز می‌کند و در با رسیدن فصل‌های بهار یا تابستان برطرف می‌شود.

کوتاه‌شدن روزها و بلندتر شدن شب‌ها با شروع فصول سرد ممکن است چرخه خواب و کارکردهای بدنی تاثیر می‌گذارد. برخی از افراد نمی‌توانند خود را با این تغییر تطبیق دهند. 

بدن ما دارای یک سیستم چرخه شبانه‌روزی است که به بر اساس اثرات محیطی از جمله چرخه نور و تاریکی تنظیم می‌شود. اختلال در این سیستم از جمله می‌تواند خواب را مختل کند و  بر بهره‌وری فرد در طول روز تاثیر بگذارد و به افسردگی بینجامد.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب یا نوردرمانی با نور مصنوعی و نیز مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به بهبود این عارضه کمک کند.

قرار گرفتن در معرض نور درخشنده در صبح‌ها پس از بلند شدن از خواب می‌تواند به افراد دچار افسردگی فصلی کمک کند تا کارهای روزانه‌اش را بهتر انجام دهند.

وسائل خانه‌های هوشمند امروزی که می‌توان میزان و نوع نور را در آنها تنظیم کرد، هم کمک‌کننده هستند. برای به خواب رفتن راحت در شب چراغ‌های باید با رنگ سفید گرم روشن شوند و بعد به تدریج در طول ۳۰ دقیقه نورشان کاهش یابد و خاموش شود. در صبح هم با استفاده از همین تنظیم نور هوشمند می‌توانید در یک دوره ۳۰ دقیقه‌ای طلوع آفتاب را شبیه‌سازی کنید.

کد خبر 461547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =