یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۷
۰ نفر

سیدمهدی حسینی- گرمی- خبرنگار: برنج از مهم‌ترین اقلام غذایی در جهان به شمار می رود و تامین آن از دغدغه های کشورها و مناطق مختلف است.  در برخی مناطق اردبیل نیز مانند دشت مغان این محصول کشت می‌شود. همچنین شهرستان گرمی در شمال استان اردبیل  با توجه به وضعیت آب و هوایی معتدل از شرایط منحصر به فردی برای کشاورزی برخوردار است.

شالیزارهای گرمی

چندین سالی می شود که کاشت برنج نیز در گرمی رونق گرفته است و کشاورزان از سود این محصول رضایت دارند، اما به دلیل بخشنامه سازمان جهادکشاورزی کاهش میزان کشت این محصول در مناطق مورد کشت برنج استان مورد هدف قرار گرفته است.  

  • کیفیت مطلوب

«علی نوظهور» از برنجکاران بخش مرزی موران می گوید: برنج در کرانه‌ های بالهارود کاشته می‌ شود که از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است و همچنین در نقطه صفر مرزی موران، کشت برنج مرغوب ایرانی، رونق خاصی دارد. این کشاورز می افزاید: کشت برنج نیاز مبرم به آب دارد و برای افزایش کشت این محصول مهم لازم است مسئولان برای تأمین دائمی آب آن فکری بیندیشند.

  «علیرضا پیران» از برنجکاران روستای آقا محمد بیگلو نیز می گوید: چند سالی است که با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی و تأمین منابع آبی مورد نیاز بخشی از سطوح مستعد اراضی این شهرستان به زیر کشت برنج رفته است. وی می گوید: این محصول در حاشیه رودخانه بالهارود و دره‌رود کاشته می‌شود که شالیکاران این منطقه بعد از ۱۵ روز از سپری شدن بهار کاشت خود را انجام و نشا را به زمین انتقال می‌دهند.   «مرتضی احمدی» شالیکار دیگر می گوید: با توجه به وضعیت مطلوب زراعت برنج هزینه شالیکاران کاهش یافته و  عملکردشان نسبت به سال گذشته از نظر کمیت و کیفیت رشد قابل قبولی یافته است.  

  • تامین آب از رودخانه ها

رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد شهرستان گرمی در مورد کشت برنج در این شهرستان بیان می کند: شالیزارهای برنج گرمی در روستاهای همه شان، کلانسرا و رحیملو در حاشیه رودخانه مرزی بالهارود بخش موران و سواحل رودخانه دره رود بخش انگوت قرار دارند. «یوسف لطفی» ادامه می دهد: برنج کشت شده در گرمی از نوع طارم و هاشمی بوده و به لحاظ طعم و بو از شهرت خاصی برخوردار است.  کارشناس جهاد کشاورزی می گوید: برنج در این منطقه به دو روش مستقیم و نشاکاری و بیشتر در اراضی کناره‌های بالهارود و دره رود  موسوم به شامات کشت می ‌شود و متوسط عملکرد این محصول ۳ تن در هکتار است. آب مورد نیاز این شالیزارها به صورت مستقیم از رودها تامین می‌شود.  

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گرمی نیز می گوید: با توجه به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی در مورد محدودیت کشت برنج در این مناطق به خاطر نیاز آبی بالای گیاه برنج (بین ۱۰-۱۴ هزار متر مکعب در هکتار در یک دوره رشدی خود) جهاد کشاورزی شهرستان گرمی با برپایی کلاس و کارگاه های مختلف آموزشی تناوب و تغییر الگوی کشت منطقه را در بین بهره برداران هدف قرار داده است.

«امیر بدرزاده» می افزاید: در پی این آگاهسازی کشاورزان در سال گذشته سطح زیر کشت برنج  به ۶۰۰ هکتار کاهش پیدا کرد و از چند ماه گذشته نیز با به کارگیری تمامی ظرفیت موجود در بدنه کارشناسی این مدیریت، برای توسعه کشت دانه روغنی کلزا که نیاز آبی کمتری نسبت به برنج دارد (۴هزار متر مکعب در هکتار) اقدام به مکان یابی برای کشت این محصول کرده است. وی می گوید: برای اولین بار در استان کشت نشایی کلزا به عنوان یک تکنیک علمی جدید برای کشت محصولات در سطح یک هکتار از اراضی این حوزه به عنوان پایلوت و آموزش برای کشاورزان انجام شد. امید است با همه توان در سال های پیش رو بتوانیم الگوی کشت مناسبی برای منطقه اجرا  و درآمد پایداری برای کشاورزان این حوزه بدون دغدغه بحران آب حاصل شود.

کد خبر 461267

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha