همشهری آنلاین: رئیس بخش معاینات روان‌پزشکی سازمان پزشکی قانونی استان تهران پس از گذشت ماه‌ها از انجام تست روانپزشکی محمدعلی نجفی، درباره نتایج بررسی پرونده شهردار سابق تهران سخن گفت.

محمد علي نجفي

به گزارش همشهری آنلاین، سیدمهدی صابری، عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور در بخشی از یک گفت‌وگوی مشروح با خبرگزاری فارس درباره خاص‌ترین پرونده‌هایی که از لحاظ روانپزشکی مورد بررسی قرار داده است، گفت: باید توجه داشت ما به دلیل شرایط شغلی‌مان عموم پرونده‌هایی را که بررسی می‌کنیم خاص هستند؛ از پرونده‌ای کیفری گرفته تا پرونده‌های حقوقی اما از جمله مهمترین آنها می‌توان به رسیدگی پرونده بیجه قاتل کودکان، پرونده قتل ستایش دختر افغانستانی، پرونده نجفی شهردار تهران، پرونده باند کرکس سیاه که اقدام به تجاوز و کشتن زنان می‌کردند و پرونده مدرسه معین اشاره کرد. البته توجه داشته باشیم که معاینه شخصیت‌های سیاسی که هیچ‌گاه رسیدگی نمی‌شود از جمله پرونده‌هایی است که توسط ما بررسی شده‌اند.

رئیس بخش معاینات روان‌پزشکی سازمان پزشکی قانونی استان تهران درباره نتایج بررسی پرونده شهردار سابق تهران نیز اظهار داشت: پرونده آقای نجفی در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفت. در شب مراجعه بیش از ۴۵ دقیقه مصاحبه و کارهای کارشناسی فردی انجام شد و در روز دوم حدود یک ساعت و نیم، تیمی از کارشناسان و روانپزشکان با وی ملاقات کردند، به طور کلی بیش از دو ساعت این پرونده را مورد بررسی قرار دادیم.

صابری افزود: معاینات ما نشان داد که وی اختلال روانی که مسؤولیتش را سلب کند نداشته اما این موضوع به این معنا نیست که از هر نظر سالم بوده است. وی هم ممکن است مانند سایرین برخی مشکلات روانی را داشته باشد، اما شهردار سابق اختلال روانی در حدی که نداند اقدام به چه کاری کرده یا کنترلش از دستش خارج شده باشد، نداشته است. به طور کلی بررسی‌های ما نشان داد وی به اختلال روانی در آن لحظه مبتلا نبوده است.

به گفته وی، در تمام پرونده‌های جنایی انگیزه و تصمیم اولیه توسط روانپزشکان در نظر گرفته می‌شود؛ اینکه فرد نسبت به جنایت خود آگاه است موضوعی است که توسط ما بررسی می‌شود اما باید گفت وقتی فردی دست به قتل می‌زند که در شرایط بحرانی قرار داشته و حتی میزان خشم او به قدری بوده است که به التماس‌های مقتول توجهی نمی‌کند.  

صابری افزود: طبیعی نبودن شرایط به معنای بیماری روانی نیست؛ در مواردی مانند قتل همسر از جمله مواردی هستند که خشم و نفرت به حدی می‌رسد که فرد اقدام به جنایت می‌کند و در بسیاری از جنایات نیز شاهد همین اتفاقات هستیم. ما موارد را از این منظر بررسی می‌کنیم که آیا از لحاظ منطقی فرد این احتمال را می‌دهد که ممکن است با به دست گرفتن اسلحه منجر به قتل شود یا خیر که معمولاً پاسخ ما به طور قطع بله است؛ چون نتایج کارشناسی نشان می‌دهد که فرد آگاهی لازم را از انجام این عمل دارد و برای بررسی پرونده شهردار سابق نیز بیش از دو ساعت زمان صرف شد و مشخص شد آقای نجفی اختلال روانی نداشته است و واکنش خشم بیش از حد توسط وی به دلیل بیماری روانی نبوده است.

کد خبر 461234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    اگر اختلال روانی نداشته باشند یعنی ایشون کاملا به کاری که می کردند ایمان داشتند یعنی ایشون در شرایطی قرار گرفته بودند که باید این کار رو می کردند واین کار رو به خاطر خودشون نه،به خاطر یک مصلحت بزرگتر که می تونه شامل خانواده یا حزب یا کشور بوده باشه