جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

مریم سرخوش-فاطمه حافظی- خبرنگار: ورود سامانه بارشی جدید در روزهای گذشته، نیمه اول آبان را به روزهای پرحادثه‌ای تبدیل کرده است؛ سیلاب در لرستان، آب‌گرفتگی در البرز و بروز مشکلات تنفسی برای خوزستانی‌ها از پیامدهای بارش‌در روزهای گذشته بود.

سیلاب
  • امدادرسانی در ۱۶ استان

رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در برخی استان‌های کشور به همشهری می‌گوید: ١۶ استان آذربایجان ‌غربی، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، چهارمحال‌ و بختیاری، خراسان‌ جنوبی، زنجان، سمنان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، قم، لرستان، مرکزی و همدان متاثر از سیل و آب‌گرفتگی هستند. مرتضی سلیمی با بیان این‌که در ٣٧شهر، روستا و مناطق عشایرنشین به ٧۵٣ نفر امدادرسانی شده‌ است، می‌افزاید: همچنین تخلیه آب از ١٠۵ واحد مسکونی و تجاری صورت گرفته است.  

  • خسارت‌های سیل در لرستان

البته مسئولان لرستانی، علاوه بر تاکید بر امدادرسانی، از خسارت‌های سیلاب اخیر به این استان هم خبر می‌دهند؛ ‌ خسارت‌ها در حالی در لرستان به بار آمده‌اند که فقط چند ماه از سیل ویرانگر نوروز امسال در لرستان می‌گذرد.  

  • گفت‌وگوی مردمی لرستان

یکی از اهالی منطقه کرگانه خرم‌آباد به همشهری می‌گوید: در طی این ۷-۸ ماه هیچ کاری برای قسمت ساحلی و دیواره رودخانه انجام نداده‌اند تا باز هم ترس و وحشت برای ما باقی بماند. رضا زینی با بیان این‌که بر اثر بارندگی‌های اول سال، دیواره‌ها شسته شده و با کمترین بارش‌ها اتفاقات ناگوار به وجود می‌آید، می‌افزاید: مسئولان فقط تخلیه کردن منازل را یاد گرفته‌اند. چند شب به ورزشگاه برویم، تکلیف زار و زندگی‌مان اینجا چه می‌شود؟  یکی از اهالی معمولان هم تاکید می‌کند: در سیل قبل زندگی‌مان را از دست دادیم و حالا وضع به حدی خراب است که با کمترین میزان بارش راه‌های ارتباطی مسدود می‌شوند.

  • قطع راه‌های ارتباطی در پلدختر

بخشدار معمولان نیز با بیان این‌که سیلاب و بالا آمدن آب رودخانه‌های فصلی در اثر بارندگی‌های اخیر موجب قطع ارتباط اهالی مناطق بن لار و زیودار شده بود به همشهری می‌گوید: پل موقتی که پس از سیل فروردین ۹۸ برای ایجاد ارتباط روستاهای طاق عباسعلی، لیت بر، کلات، کلات برآفتاب، چم حیدر و زیر انبار در بستر رودخانه جایگزین پل قبلی شده بود، در بارندگی‌های اخیر تخریب شد.

سید حبیب‌الله موسوی با بیان این‌که با تخریب این پل موقت راه ارتباطی ۴۶۰ خانوار یعنی ۲۰۵۰ نفر در این روستاها قطع شده است، می‌افزاید: عرشه پل اصلی برای ارتباط این روستاها از سوی راهداری شهرستان پلدختر نصب شد، اما به دلیل ایجاد نشدن خاکریز با بارندگی اخیر مجددا تخریب شد.  وی همچنین از قطع شدن راه ارتباطی ۳۰۰ خانوار روستایی با ۱۲۰۰ نفر جمعیت در روستای بن‌لار پس از تخریب پل موقت مونه هم خبر می‌دهد که البته عباس شرفی، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، از بازگشایی آن می‌گوید.

با همه این خسارت‌ها اما گودرز امیری، ‌ معاون امورعمرانی استاندار لرستان تاکید می‌کند: همه راه‌های ارتباطی استان برقرار است. حسن رضاییان، فرماندار پلدختر هم از برقراری راه ارتباطی روستاهای مناطق بن لار و زیودار این شهرستان که در بارش‌های اخیر قطع شده بود، خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید:  در صورت مساعد بودن هوا در ۳ تا ۴ روز آینده مشکل تردد اهالی منطقه زیودار حل خواهد شد.  

  • آماده‌باش در البرز ادامه دارد

البرز هم مانند بیشتر استان‌های کشور از هفته پیش شاهد بارندگی‌های شدید بود. این بارندگی‌ها که هنوز هم ادامه دارد، بیشتر از همه شهرستان‌ها در کرج اتفاق افتاد.  سرپرست اداره ‌کل مدیریت بحران استانداری البرز به همشهری می‌گوید: دوشنبه از ظهر تا ساعت ۲۰ عصر در کرج ۲۱ میلی‌متر، طالقان ۳/۴ میلی‌متر، هشتگرد ۴/۱۷ میلی‌متر، اشتهارد ۴/۲۳ میلی‌متر، دیزین ۴ میلی‌متر، نظرآباد ۶/۹ میلی‌متر و آسارا ۲/۷ میلی‌متر باران بارید.

محمدرضا فلاح‌نژاد البته با تاکید بر این‌که با وجود بارندگی شدید و آب‌گرفتگی‌های مقطعی همه مسیرها باز است، می‌افزاید: بارش‌ها در استان به ویژه نیمه شمالی و غربی همچنان ادامه دارد.  محمد یساولی، رئیس سازمان آتش نشانی کرج، هم با اشاره به انجام ۶۴ عملیات امدادی برای تخلیه سیلاب از واحد مسکونی و تجاری و انتقال خودرو در این شهر می‌گوید: در عملیات‌ متعدد دوشنبه شب ۲۳۵ نیروی آتش‌نشان به همراه ۸۷ خودرو مشارکت داشتند. ۳ مورد حریق کنتور برق هم اتفاق افتاد که اطفا شد.  

  • بالا آمدن فاضلاب در اهواز

در خوزستان اما فقط مشکل بارندگی و آب‌گرفتگی نبود. مشکل هر ساله بالا ‌آمدن فاضلاب پس از بارندگی‌ها و همچنین بروز مشکلات تنفسی برای شهروندان بعد از اولین بارش‌های پاییزی اتفاقی بود که بارندگی اهواز را متفاوت می‌کرد. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اهواز در این باره می‌گوید: شبکه فاضلاب اهواز  توان و تحمل بارندگی بیش از ۱۵ میلی‌متر را ندارد. بهنام مریدی با بیان این‌که فقط در روز دوشنبه در مدت یک ساعت ۶۰ میلی‌متر بارندگی در اهواز اتفاق افتاده است، می‌افزاید: منطقه شلنگ‌آباد و شهرک دانشگاه از نقاط حاد اهواز در آب‌گرفتگی‌ها بودند. رسولی یکی از شهروندان اهوازی است که اتفاقا در منطقه شلنگ‌آباد زندگی می‌کند. او می‌گوید: هر سال وضع ما همین است. به محض بارش باران آب‌های سطحی با فاضلاب کوچه و معابر را می‌گیرند و باید از میان فاضلاب تردد کنیم. مسئولان هر بار که باران می‌آید وعده رفع مشکل می‌دهند، اما هر سال شاهد این اتفاق‌ هستیم.

  • نفس تنگی مردم

شهروند دیگری هم که بعد از بارش‌های پاییزی به بیمارستان مراجعه کرده است، از بروز مشکلات تنفسی با هر بار بارندگی خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال همه از هرس درختان کنوکارپوس خبر می‌دادند و می‌گفتند مشکل تنفسی کمتر پیش می‌آید. اما من دچار مشکل شدم و به بیمارستان مراجعه کردم. یا باید از گرد و غبار در عذاب باشیم یا حتی به وقت بارندگی‌ها مشکلات تنفسی آزارمان دهد. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، پیش از این به همشهری گفته بود: در ۳ سال گذشته درختان کنوکارپوس را هرس کردیم و بعد از هرس، نتایج خوبی گرفتیم. تعداد مراجعه شهروندان به بیمارستان‌ها از ۲۰ هزار نفر به حدود هزار نفر کاهش پیدا کرد. این در حالی است که طبق اعلام علوم پزشکی اهواز در ۲۴ ساعت شاهد مراجعه ۴۴۰۰ نفر در نتیجه مشکلات تنفسی بعد از بارش به بیمارستان بودیم.  

  • خسارت هر ساله سیل به عباس‌آباد

وقوع سیل در حاشیه شهر و رودخانه عباس‌آباد شهرستان ساوه در استان مرکزی هم مانند مشکل خوزستانی‌ها، هر ساله است. سیلابی که، به گفته فرماندار ساوه، با تغییر مسیر جریان آب کنترل و با توجه به بارش‌های پیش رو و با ایجاد یک بند جدید مسیر آن از مناطق مسکونی منحرف خواهد شد. هر چند یکی از ساکنان محله عباس‌آباد ساوه گلایه‌های زیادی را  به دلیل رفع نکردن مشکلاتی که طی سال‌های گذشته تاکنون وجود داشته مطرح می‌کند.

سجاد بیگلری به همشهری می‌گوید: سیلی که طی چند روز گذشته رخ داد، دقیقا مشابه اتفاقی بود که سال‌ گذشته هم با آن مواجه بودیم. تنها تدبیر مسئولان این منطقه برای جلوگیری از چنین مشکلاتی پر کردن خاک در مسیرهای عبور آب است. از سال گذشته تاکنون هیچ اقدام ویژه‌ای انجام نشده و سیلاب این روزها هم تایید همین بی‌توجهی‌هاست. وی ادامه می‌دهد: ما در ۱۰۰ متری مردم آپارتمان‌نشین ساوه قرار داریم، اما هیچ اقدام عمرانی برای این محله انجام نشده است.

روز دوشنبه با بارش‌ باران دوباره رودخانه طبق روال هر سال طغیان کرد و آب وارد خانه‌های مردم شد. هر چند که مسئولان می‌گویند تنها خسارت موجود به مردم این منطقه فقط به چند خودرو محدود می‌شود، اما همین که آب وارد خانه‌ها می‌شود هم خسارت‌ است و از نگاه مسئولان دور می‌ماند. علی میرزایی، فرماندار ساوه با بیان این که طغیان رودخانه از سمت روستای یولاق و بالادست موجب ایجاد سیل در منطقه عباس‌آباد جنوبی ساوه شده است به همشهری می‌گوید: مسیر رودخانه در ارتفاعات عباس‌آباد دو شاخه است و یکی از این مسیرها که به روستا منتهی می‌شد با ایجاد خاکریز بسته شده بود، اما با بارندگی‌های چند روز اخیر، طغیان کرد و مسیر مسدود شد.  

  • سیلاب در معابر قزوین

قزوینی‌ها هم روزهای پر بارشی را پشت سرگذاشتند. هر چند سازمان پسماند شهرداری قزوین از کنترل آب‌گرفتگی معابر و سیلاب‌های احتمالی ناشی از بارندگی‌ در شهر خبر می‌دهد، اما بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر این استان، ۱۷۴ واحد مسکونی و تجاری با آب‌گرفتگی‌های شدید مواجه شدند. حسن آصفی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر قزوین، با بیان این که در تاکستان، بوئین‌زهرا و قزوین به افراد و مکان‌های آسیب‌دیده از سیل و آب‌گرفتگی امدادرسانی شده است، اظهار می‌کند: در روستاهای دستجرد و نرجه از توابع تاکستان، سد خاکی بالاخانلو در بوئین‌زهرا و کوهین، دودهه، یله گنبد و جم جرد از توابع شهرستان قزوین خدمات هلال احمر ارائه و طی‌ روزهای اخیر ۱۷۴ واحد مسکونی و تجاری تخلیه آب شده‌اند.

  • بارش خسارت‌زا در خدابنده زنجان

زنجانی‌ها هم در بارندگی‌های اخیر با افزایش میانگین بارش باران مواجه شدند و شهرستان خدابنده بیشترین بارش‌های استان را به خود اختصاص داد. بارش‌هایی که موجب آب‌گرفتگی ۳۷ خانه‌ روستایی اردهین، عموکندی و سراب این شهرستان شد. همچنین ۲۵ سالن نگهداری دام سبک و سنگین و جایگاه علوفه هم با مشکلات آب‌گرفتگی روبه‌رو شدند و کانال سنگی روستای دربند این شهرستان هم تخریب شد.

هر چند به گفته شهرام میرزایی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر زنجان، هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر سیلابی شدن مسیل‌ها و آماده باش نیروهای امداد و نجات این سازمان به صورت ۲۴ ساعته کاهش خسارت جدی بارش باران را به همراه داشته و در حال حاضر آب از همه منازل تخلیه شده است. البته زنجانی‌ها از امروز (چهارشنبه) هم با بارش‌های قابل توجهی روبه‌رو خواهند بود. بر اساس اعلام رسول همتی، سرپرست اداره کل سازمان هواشناسی زنجان، پس از توقف کوتاه مدت بارش‌ها از روز گذشته، سامانه جدید بارشی از امروز وارد استان می‌شود و رگبار باران همراه با رعد و برق پدیده جوی شهرهای استان تا پایان هفته خواهد بود. بنابرگزارش‌ها، سامانه بارشی جدید از روز دوشنبه‌ (۶ آبان) از سمت غرب وارد کشور شده است و در نتیجه فعالیت آن، بارش باران در بیشتر مناطق کشور و بارش برف در ارتفاعات تا پایان هفته تداوم دارد.

  • ادامه بارندگی‌ها در نیمه شرقی

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی   می‌گوید: امروز (چهارشنبه) با تداوم فعالیت این سامانه در نیمه غربی کشور بارش باران ادامه دارد و در نیمه شرقی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. صادق ضیاییان می‌افزاید: فردا (پنجشنبه) هم گستره فعالیت این سامانه در شمال شرق و شرق است و در دامنه‌های البرز شرقی و استان‌های سیستان و بلوچستان نیز رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق خواهیم داشت.

کد خبر 461114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha