همشهری آنلاین: رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با تأکید بر پیش‌بینی‌ تمهیدات لازم به منظور مقابله با سیل در پایتخت، گفت: در شهر تهران امکان وقوع سیل وجود ندارد و تنها شاهد آبگرفتگی خواهیم بود.

ايستگاه باران سنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، رضا کرمی رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به اینکه کارشناسان، تغییر اقلیم در دنیا را پیش‌بینی کرده‌اند، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها به این سمت می‌رود که به دلیل تغییر اقلیم، شاهد بارش باران باشیم. این در حالی است که در شهری همانند تهران، طراحی شهری مبتنی بر پیش‌بینی بارش نبوده و بر اساس محیط خشک انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال شاهد بارش باران ناگهانی با سرعت زیاد در شهر تهران بوده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر، حجم آب باران تغییر نکرده، اما سرعت بارش باران بیشتر شده است و آبی که در گذشته در مدت طولانی در کانال‌ها جمع می‌شد امسال در مدت زمان نیم‌ ساعت به کانال‌ها سرریز می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری برای لایروبی کانال‌های اصلی و فرعی، توضیح داد: در این زمینه شهرداری تهران تمام همت و توان خود را در کلیه بخش‌ها به کار گرفته است تا با لایروبی‌های انجام شده، آمادگی کافی برای بارش باران داشته باشیم. در برخی از نقاط نیز البته مشکلاتی وجود دارد که برای رفع آنها اقدام می‌کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه در چند نقطه تهران طی روزهای گذشته مشکلاتی به وجود آمد، تصریح کرد: این موارد شناسایی شده و در حال رفع مشکلات هستیم تا به زودی نقایص احتمالی برطرف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال وقوع سیل در پایتخت وجود دارد یا خیر، گفت: در بسیاری از شهرهای کشور امکان وقوع سیل وجود دارد. اما در شهر تهران چنین امکانی وجود ندارد. زیرا آب‌های ناشی از باران در شمال تهران جمع می‌شود و وارد کانال‌های اصلی خواهد شد و ورودی در واقع به این کانال‌ها سرریز می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران با اشاره به استقرار ٧ ایستگاه هواشناسی در برخی از نقاط، اضافه کرد: این ایستگاه‌های هواشناسی نسبت به سنجش باران اقدام می‌کنند و البته در نظر داریم تا پایان سال، ۳ ایستگاه دیگر را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. همچنین ۲۰ ایستگاه دیگر تا پایان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس قراردادی که با سازمان هواشناسی و پژوهشکده هواشناسی منعقد شده است آنها میزان بارندگی در ایستگاه‌ها، نقاط کوهستانی و آبراه‌ها را می‌سنجند و میزان حجمی که در پایین‌دست وجود دارد را اعلام می‌کنند و بر این اساس اگر احتمال وقوع سیل وجود داشته باشد ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از آن ما می‌توانیم این موضوع را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع دهیم.

کرمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده است، تصریح کرد: تا این لحظه گزارشی مبنی بر وقوع سیل در پایتخت نداشته‌ایم و میزان بارندگی‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به تمهیدات لازم اندیشیده شده برای مقابله با سیل، توضیح داد: یکی از تجهیزات لازم برای مقابله با سیل، کانال‌های اصلی و پاکسازی گلوگاه‌هاست که این اتفاق هم‌اکنون افتاده و پاکسازی‌های لازم صورت گرفته است. اگر هم احتمال وقوع سیل وجود داشته باشد در ورودی‌های خارج از تهران خواهد بود.

کد خبر 461065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha