همشهری آنلاین: هشتم آبان سالروز درگذشت قیصر امین‌پور، شاعر «آینه‌های ناگهان» است. حسن احمدی، داستان‌نویس و از دوستان امین‌پور از جای خالی او در ادبیات امروز می‌گوید.

قیصر امین‌پور

حسن احمدی، داستان‌نویس و شاعر در گفتگو با همشهری آنلاین درباره شعر قیصر امین‌پور می‌گوید: کسانی که با شعر او مواجه می‌شوند، تصاویر و تعابیر زیبایی پیش روی خود می‌بینند و متوجه تاثیری می‌شوند که شعر رویشان گذاشته. تفاوت شعر او با شاعران دیگر، به خاطر زلالی شخصیت شاعر است.

او درباره رفتار امین‌پور با شاعران تازه‌کار و علاقمندان به شعر ادامه می‌دهد: قیصر خودش نیز مثل شعرهایش بود. بچه‌های زیادی را در سروش نوجوان تربیت کرد. بسیار پیش می‌آمد که شاعری جوان یا علاقمندی به ادبیات از یک شهرستان به تهران می‌آمد و قیصر ساعت‌ها با صبر و حوصله با او حرف می‌زد. برای همین در خاطر همه می‌ماند. هر نوجوان و جوانی که با او برخورد داشت، تحت تاثیر خونگرمی، حوصله و مهربانی او قرار می‌گرفت. همان چیزهایی که ردش را در شعرهایش هم می‌توانید ببینید.

احمدی درباره میزان آشنایی نسل جوان‌تر با شعر قیصر می‌گوید: تا شعری و کتابی معرف نشود، نوجوان و جوان از کجا آن را بشناسد. نوجوان امروز اگر منظومه ظهر روز دهم او را بخواند، جهانی شگفت از تصاویر پیش رویش گسترده می‌شود، اما وقتی کتاب معرفی نشود، مهجور می‌ماند. کتاب‌ها در قفسه کتابفروشی‌ها می‌مانند و خاک می‌خورند. بسیاری از نوجوانان او را نمی‌شناسند و شاید فقط یکی دو تا شعر از او در کتاب‌های درسی را به خاطر بیاورند.

احمدی معتقد است 12 سال پس از درگذشت قیصر امین‌پور، در ادبیات امروز ما، جایگاه شاعرانی چون او خالی است. شاید دیگران، روحیه او را در معلمی نداشته باشند.

احمدی می‌گوید: خیلی از کسانی که امروز جایی در شعر برای خود باز کرده‌اند، زمانی با قیصر ملاقات کرده‌اند یا پاسخی دلگرم‌کننده از او در جواب نامه‌شان دریافت کرده‌اند.

به گفته احمدی جهان آرمانی شعر قیصر برای مخاطب امروز هم می‌تواند معنا داشته باشد. شعرهای او با گذشت زمان کهنه نمی‌شود.

او معتقد است قیصر امین‌پور، سفارشی شعر نمی‌سرود و همین است که خودش و شعرش ماندگار هستند. شاعری که می‌گفت: دردهای من/ جامه نیستند/ تا ز تن درآورم...درد من/ گرچه مثل دردهای مردم زمانه نیست/ درد مردم زمانه است...

قیصر امین‌پور را یکی از شاعران تاثیرگذار در دوره انقلاب اسلامی می‌دانند. او علاوه بر تدریس در دانشگاه، در مطبوعات فعالیت می‌کرد. امین‌پور به همراه سیدحسن حسینی از جمله شاعران موثر در شکل‌گیری و فعالیت واحد شعر حوزه هنری تا سال ۱۳۶۶ بود. او پس از درگذشتش، در سال ۱۳۸۷ به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

تعدادی از شاعران و نویسندگان، به منظور گرامیداشت یاد قیصر امین‌پور، روز پنج‌شنبه بر سر مزار او در زادگاهش گتوند شوشتر، حاضر می‌شوند.

کد خبر 461029

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha