همشهری آنلاین: ‌اطلس مصور آسیب‌شناسی پارچه‌های تاریخی – فرهنگی تألیف فاطمه علیمیرزایی و شهرزاد امین شیرازی نژاد توسط مرکز معرفی فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

اطلس مصور آسیب‌شناسی پارچه‌های تاریخی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آسیب شناسی پارچه‌ها، شرایط محیطی، مواد اولیه ناپایدار، مکانیزم شیمیایی، بریدگی، پوسیده شدن، لکه، چرک شدن، تغییر رنگ، ترک خوردن و ... سرفصل‌هایی‌اند که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب به قلم شهرزاد امین شیرازی‌نژاد مسئول بخش بافته‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی آمده است؛ واژه نامه‌های تخصصی سهم عمده‌ای در ایجاد و تقویت ادبیات مشترک ایفا می‌کنند، تدوین این واژه نامه‌ها به عنوان یک اقدام اساسی موجب می‌شود تا زیر ساخت های لازم برای گسترش و ارتقاء سطح اقدامات اجرایی، پژوهشی و آموزشی فراهم شده و فعالیت دست اندرکاران با تبعیت از یک زبان تخصصی کار آمد و واحد همسویی بیشتر یابد.

با این دیدگاه بخش حفاظت بافته‌های پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی به عنوان تنها  بخش تخصصی فعال در این حوزه با گستره اجرایی ملی و بین المللی با تکیه بر اسناد مرجع موجود و پذیرفته شده در سطح بین المللی و تجارب به دست آمده طی سالها که حاصل فعالیت های مختلف و متعدد پژوهشی، آموزشی و اجرایی بوده است این اطلس را برای درک و یکسان سازی تعاریف و عبارات کاربردی در بحث آسیب شناسی بافته‌ها تألیف و تدوین کرده است.

مخاطبان این کتاب، تمامی حفاظتگران و مرمتگران، دانشجویان، امنای اموال، موزه داران و مجموعه دارانی هستند که با پارچه‌ها و بافته‌ها در اشکال و انواع مختلف سرو کار دارند.

بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در بخش نخست این کتاب آورده است، اطلاعات ارایه شده در این اطلس حاصل فعالیت های مختلف بخش حفاظت و مرمت بافته ها  از زمان شکل گیری آن در سال ۱۳۷۹ در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی تا کنون است که با اجرای پروژه های مختلف اجرایی و پژوهشی بر روی بافته های مختلف باستان شناسی و مردم شناسی به دست آمده است.

بی شک این اطلاعات دست اول و ملموس به غنا و صحت مطالب ارایه شده در این اطلس افزوده و آن را به منبعی قابل اعتماد و اعتنا در این حوزه تخصصی در داخل کشور بدل می‌سازد.

کد خبر 461005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha