همشهری آنلاین: نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، ترکیه با گی‌یر پترسون، نماینده سازمان ملل، یک روز پیش از نشست کمیته قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

چاووش‌اوغلو، لاوروف، ظريف

به گزارش یورونیوز، در بیانیه پایانی این سه کشور نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند و گفتند این اصول باید مورد احترام همه طرف‌ها باشد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترک خود تاکید کرد ایران و روسیه به دعوت دولت و ملت سوریه در این کشور حضور دارند و تا وقتی آنها اجازه دهند، ایران در این کشور می‌ماند.

وی همچنین افزود: «ملت سوریه در هشت سال گذشته از فقدان توافق رنج می‌برد و ما تاکید کرده بودیم که هیچ‌گونه راه حل نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد. نشست کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند است که سختی‌هایی همراه خواهد داشت و آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی آغاز روند سیاسی در سوریه است. ضمانت‌کنندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند کمیته قانون اساسی سوریه را هم تضمین کنند.»

ظریف گفت: «ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت و ملت سوریه این را بخواهند، آنجا باقی خواهیم ماند.» وی در ادامه گفت: «دست‌کم ترامپ درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه برای محافظت از میدان‌های نفتی صادقانه حرف زده است.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری گفت که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هر گونه دخالت خارجی پیش برود. وی همچنین تاکید کرد حضور آمریکا در سوریه و اقدام‌هایش در این کشور غیرقانونی است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم در این نشست گفت که کمیته قانون اساسی سوریه می‌تواند در راستای تغییرهای سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند و تنها راه حل بحران سوریه گفتگو میان دولت سوریه با مخالفان است.

از سوی دیگر، در بیانیه پایانی این نشست، ایران، روسیه و ترکیه از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز به کار آن در ژنو در ۳۰ اکتبر ۲۰۱۹ به عنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیم‌های کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند. در بند سوم بیانیه آمده است که آغاز به کار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و این سه کشور همچنین بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری-سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل مجددا تاکید کردند.

در بند دیگر بیانیه تاکید شده است که کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول‌های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده‌ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند، اداره شود.

نشست کمیته قانون اساسی سوریه قرار است با مشارکت ۱۵۰ نفر روز چهارشنبه ۳۰ اکتبر (هشت آبان) در ژنو برگزار شود که ۵۰ نفر از مشارکت‌کنندگان به نمایندگی از دولت بشار اسد، ۵۰ نفر به نمایندگی از مخالفان دولت و ۵۰ نفر به نمایندگی از جامعه مدنی سوریه حضور دارند. این کمیته زیر نظر سازمان ملل متحد است.

کد خبر 460864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha