همشهری آنلاین: مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این‌که از ابتدای هفته آینده بر شدت و گستره بارش‌ها افزوده می‌شود، از کاهش دمای‌ هوا در نواحی غرب و جنوب غربی کشور خبر داد.

مه گرفتگي

به گزارش ایسنا، صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی، اظهار کرد: طی روزهای جمعه و شنبه، ۳ و ۴ آبان ماه، برای مناطقی از شمال‌ غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل و بخش‌هایی از جنوب غرب، مرکز و شمال شرق کشور بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: این شرایط جوی از اواخر وقت جمعه ۳ آبان‌ ماه و طی روز شنبه ۴ آبان‌ ماه با ورود سامانه بارشی جدید از غرب و جنوب غرب علاوه‌ بر مناطق ذکر شده در گستره بیشتری از جنوب غرب، مرکز و شمال شرق شاهد سیطره خواهد یافت.

ضیائیان ادامه داد: روز یکشنبه ۵ آبان‌ ماه در نواحی یاد شده، بارش باران با شدت کمتری ادامه خواهد داشت؛ این درحالیست که برای نقاط شرقی کشور نیز بارش‌هایی به صورت پراکنده پیش‌بینی می‌شود. همچنین روز دوشنبه ۶ آبان‌ ماه بارش‌ها به‌صورت پراکنده برای بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از روز شنبه ۴ آبان‌ ماه تا روز دوشنبه ۶ آبان‌ ماه در ارتفاعات تهران، البرز و اردبیل بارش برف دور از انتظار نخواهد بود، تصریح کرد: طی روزهای شنبه و یکشنبه ۴ و ۵ آبان‌ ماه برای نواحی غرب و جنوب‌غربی چهار تا شش درجه سانتیگراد کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده، گفت‌: آسمان تهران فردا ۳ آبان‌ ماه نیمه‌ابری تا ابری در بعضی ساعات بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد با حداقل دمای ۱۲ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و طی روز شنبه ۴ آبان‌ ماه آسمان پایتخت ابری همراه با بارش باران و وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۱۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر طبق این گزارش، سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز از مه‌گرفتگی و کاهش دید در اکثر محورهای مواصلاتی کشور خبر داده و گفته است: در محدوده پل فردیس و پل کلاک از آزادراه کرج به سمت تهران و در محدوده بزرگراه فتح از کرج به تهران در جاده مخصوص ترافیک پرحجمی قابل مشاهده است.

وی درباره مداخلات جوی در محورهای مواصلاتی کشور نیز اظهار کرد: در اکثر محورهای مواصلاتی استان مازندران با بارش باران روبرو هستیم، همچنین در محورهای همدان، قزوین، اردبیل، آستارا، اسالم به خلخال و کرج به چالوس شاهد مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید هستیم.

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: از مردم می‌خواهیم پیش از آغاز سفر از طریق شماره گیری ٨٨٢۵۵۵۵۵ طی ساعات شبانه‌روز از آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه‌های کشور مطلع شوند تا مشکلی در برنامه‌ریزی‌ سفرشان پیش نیاید.

  • اخطاریه آنی مدیریت بحران خوزستان در پی تقویت سامانه بارشی 

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان نیز در خصوص تقویت سامانه بارشی در بخش‌هایی از این استان خطاب به روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان و شهرستان‌ها اخطاریه آنی صادر کرد.

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به صدور این اخطاریه اظهار کرد: با توجه به هشدار سازمان مدیریت بحران کشور در خصوص تقویت سامانه بارشی از بعدازظهر جمعه سوم آبان‌ ماه در بخش‌هایی از کشور از جمله جنوب غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی، اخطاریه آنی به تمامی فرمانداری‌های سطح استان و دستگاه‌های اجرایی صادر شد.

وی تاکید کرد: سامانه مذکور با بارش برف در ارتفاعات، بارش باران همراه با رعد و برق به ویژه در مناطق جنوبی و وزش باد شدید موقت، بارش تگرگ در مناطق مستعد و کاهش محسوس دما از اوایل هفته آینده (به ویژه در غرب و جنوب غرب) در روزهای شنبه و یکشنبه ۴ و ۵ آبان ۹۸ در استان خوزستان و پیش‌بینی شرایط مشابه در استان‌های مجاور خوزستان همراه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، مه‌آلود شدن و لغزندگی جاده‌های کوهستانی را از جمله آثار این بارندگی‌ها برشمرد و توصیه کرد: مردم هنگام تردد یا توقف در حاشیه مسیل‌ها، رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی احتیاط کنند و هشدارهای صادره را به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه‌ای جدی بگیرند.

وی همچنین بر آماده‌باش کامل واحدهای تابعه سطح استان و شهرستان‌ها و برقراری کشیک شبانه‌روزی و اطلاع‌رسانی به شهروندان به ویژه بیماران دارای مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی و افراد ساکن در مناطق در معرض خطر وقوع تندباد و گرد و خاک جهت رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مانند تردد نداشتن غیرضروری در مواقع شرایط نامساعدجوی و رعایت کامل توصیه‌های ارائه شده است، تاکید کرد.

کد خبر 460226
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha