مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

سمیه بابایی-قزوین-خبرنگار: مدیر کل بهزیستی قزوین با اشاره به شناسایی بیش از ۱۶۹۲ بیمار اعصاب و روان در استان گفت: از این تعداد ۸۸۰ نفر در شهرستان قزوین، ۲۹۴ نفر در شهرستان البرز، ۲۱۸ نفر در شهرستان تاکستان، ۱۴۳ نفر در شهرستان بویین‌زهرا، ۱۱۸ نفر در شهرستان آبیک و ۳۹ نفر در شهرستان آوج زندگی می‌کنند.

بیماری روانی

علیرضا وارثی در گفت وگو با همشهری ارائه خدمات در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی بیماران اعصاب و روان مزمن، ارائه خدمات در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران اعصاب و روان مزمن، ارائه خدمات در مرکز ویزیت در منزل بیماران اعصاب و روان مزمن، ارائه خدمات ورزشی و هنری، ارائه خدمات مراقبت در منزل، کمک‌هزینه ترخیص به بیماران روانی مزمن از مراکز شبانه‌روزی، پرداخت مستمری و ارائه کمک موردی، بیمه و سبد کالا به توانخواهان را از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان در زمینه بهبود شرایط روانی جامعه عنوان کرد.  

وی اضافه کرد: سلامت روان چیزی بیشتر از نبود بیماری روانی است. سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را یک حالت رفاه، جسمی، روانی و اجتماعی می‌داند نه فقط نداشتن بیماری یا ناتوانی. به طور خلاصه فرد باید حال خوب، فکر خوب و رفتار خوب داشته باشد.  وی ادامه داد: دوران نوجوانی و سال‌های اولیه بلوغ مقطعی مهم از دوران زندگی است که تحولات بسیاری در آن رخ می‌دهد. این دوره بسیار هیجان‌انگیز و توأم با استرس و هراس است که اگر مدیریت نشود، در برخی می‌تواند به بیماری روحی منجر شود.  

مدیر کل بهزیستی قزوین افزود: نیمی از بیماری‌های روانی از ۱۰سالگی شروع می‌شود، اما در اغلب موارد ناشناخته و درمان‌نشده باقی می‌مانند. از لحاظ شیوع بیماری در میان نوجوانان و جوانان، افسردگی سومین علت و خودکشی دومین علت مرگ در میان نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است. مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان یکی از موضوعات مهم در دنیاست که می‌تواند به رفتارهای پرخطر مانند رانندگی خطرناک و خشونت‌های خانگی منجر شود.  

  • سلامت روان

بررسی عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان مردم نشان می‌دهد که استرس از شایع‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل موثر در سلامت روان است.  رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین با تایید این مطلب در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: مردم ما از نظر روانی انسان‌های مضطربی‌اند. این مساله را می‌توان در حرکات، طرز راه رفتن و نحوه رانندگی آنها به وضوح ملاحظه کرد. افزایش آمار بیماری‌های اعصاب و روان در استان نیز خود گواهی بر این امر است که وضعیت سلامت روان در جامعه در شرایط مطلوبی قرار ندارد. مصرف روان‌گردان‌ها و مواد صنعتی سلامت روان بسیاری از جوانان را با اختلال مواجه
کرده است.

این مواد برخلاف مواد سنتی که مخرب است و فرد معتاد را در خلسه فرو می‌برد و منفعل می‌کند، محرک است و به ایجاد رفتارهای پرخطر در فرد مصرف‌کننده منجر می‌شود. یکی از نشانه‌های آن خشونت‌های خیابانی است؛ افرادی که از این مواد استفاده می‌کنند امنیت روانی اطرافیان و جامعه را در معرض تهدید قرار می‌دهند.  منوچهر مهرام با اشاره به شاخص‌های آماری استان در این زمینه گفت: شیوع اختلالات روانی بین مردان ۲۳ درصد و بین زنان ۲۶ درصد است. این آمار نشان می‌دهد زنان نسبت به مردان جمعیت بیشتری را در تعداد مبتلایان به بیماری‌های اعصاب و روان استان به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 460173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha