چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: طبق آمار اعلام‌شده، در هفته‌ای که نام «برناردین اِواریستو» به عنوان یکی از برندگان جایزه بوکر ۲۰۱۹ اعلام شد، تقریبا شش‌هزار نسخه از رمان «دختر، ‌ زن، دیگر» این نویسنده به فروش رفت.

برناردین اِواریستو | افزایش فروش رمان برنده «بوکر»

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، با توجه به آمار ارائه‌شده از سوی «نیلسن بوک اسکن» - وب‌سایت نظارت بر فروش کتاب‌ها -   پنج روز پس از انتخاب «اواریستو» به عنوان یکی از برندگان جایزه بوکر ۲۰۱۹، تعداد نسخه‌های فروخته‌شده رمان «دختر، زن، ‌دیگر» به ۵,۹۸۰  رسیده است. این رقم یعنی آمار فروش این کتاب نسبت به هفته گذشته با افزایش  ۱,۳۴۰ درصدی روبه‌رو بوده است. در پنج ماه گذشته، تنها ۴,۳۹۱ نسخه از رمان «دختر، زن، دیگر» فروخته شده بود.

این رقم فروش، رمان «دختر، زن، دیگر» ‌را در جایگاه هفتم پرفروش‌های داستانی بخش جلد سخت (hard cover) قرار می‌دهد. رمان‌ «وصیت‌ها» نوشته «مارگارت اتوود» که دنباله‌ای بر رمان «سرگذشت ندیمه» ‌است نیز در  رتبه سوم پرفروش‌های این فهرست قرار گرفته است.

در رمان‌ «دختر، زن، دیگر» داستان ۱۲ شخصیت را که بیشتر آن‌ها را زنان سیاه‌پوست بریتانیایی تشکیل می‌دهند، می‌خوانیم.

یکی از مسئولان فروشگاه «واتراستونز» -  بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در بریتانیا - بیان کرد: «آمار فروش‌ هر دو کتاب «دختر، ‌ زن، دیگر» و «وصیت‌ها» پس از اعلام نتایج جایزه بوکر ۲۰۱۹ افزایش یافته است، اما افزایش آمار فروش رمان «اواریستو» نسبت به رمان «اتوود» در این بازه زمانی ‌بسیار بیشتر بوده است.» 

او افزود: «آمار فروش آثار پیشین «اواریستو» نیز افزایش یافته است و  ما امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.»

«پیتر فلورنس»، رئیس هیات داوران جایزه بوکر ۲۰۱۹ هفته گذشته اعلام کرده بود، برخلاف قوانین این جایزه، اعضای هیات داروان پس از پنج ساعت مشورت نتوانستند تنها یک نویسنده را از بین شش نامزد نهایی امسال انتخاب کنند و در نهایت تصمیم گرفتند «اتوود» ‌ و «اواریستو» را مشترکا به عنوان برندگان این دوره از جایزه بوکر معرفی کنند.

«فلورنس» همچنین بیان کرد: «هرچه بیشتر درباره آثار این دو نویسنده بحث می‌کردیم، بیشتر این دو نویسنده را ستایش می‌کردیم و بیش از پیش می‌خواستیم هر دو به عنوان برنده جایزه بوکر ۲۰۱۹ معرفی شوند. ما نمی‌توانستیم تفاوتی بین این دو نویسنده قائل شویم.»‌

این تصمیم هیات داوران موجی از انتقادها را  نیز به دنبال داشت.  منتقدان این موضوع را که «اولین نویسنده سیاه‌پوست برنده جایزه بوکر باید جایزه خود را  با فرد دیگری تقسیم کند» یا «ترس از این‌که شهرت «اتوود» می‌تواند بر برنده شدن «اواریستو» ‌ سایه بیاندازد» به عنوان دلایل خود برای انتقاد از این تصمیم داوران جایزه بوکر مطرح کردند.

برخی از خوانندگان نیز با  انتشار تصاویری از میزهای مملو از کتاب «وصیت‌ها»، از کم بودن تعداد نسخه‌های رمان «دختر، ‌ زن، دیگر» در برخی از کتاب‌فروشی‌ها انتقاد کردند.

«ملوری بلکمن» ‌ - ملک‌الشعرای سابق کودکان (بریتانیا) – در صفحه توئیتر خود نوشت: «این موضوع من را غمگین می‌کند. این مسئله من را خسته می‌کند. من تعدادی از کتاب‌فروشی‌ها را دیده‌ام که فقط «وصیت‌ها» را به عنوان برنده جایزه بوکر ۲۰۱۹ معرفی کرده‌اند. در روند این کار تغییر ایجاد کنید.»

یکی از کاربران توئیتر نیز در صفحه خود تصویری از شعبه کتاب‌فروشی «واتراستونز» در لیورپول منتشر کرد که تعداد بسیار زیادی از رمان «وصیت‌ها» درحالی بر روی میز بزرگی قرار داده شده‌اند که بنر «برنده جایزه بوکر ۲۰۱۹» در کنار آن قرار داده شده و هیچ اثری از رمان‌ «اواریستو» دیده نمی‌شود.

با این حال یکی از مسئولان کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای «واتراستونز» می‌گوید،  نسخه‌های رمان «دختر، ‌ زن، دیگر» در بیشتر شعبه‌های این فروشگاه پس از انتخاب «اواریستو» به عنوان یکی از برندگان بوکر به سرعت فروخته شده؛ این درحالی است که نسخه‌های زیادی از رمان «وصیت‌ها» به دلیل تبلیغات گسترده این رمان در زمان انتشارش در ماه سپتامبر هنوز در شعبه‌ها وجود دارد.

پس از انتخاب «اواریستو» به عنوان یکی از برندگان جایزه بوکر، ناشر کتاب «دختر، زن، دیگر» حدود ۹۰ هزار نسخه دیگر از این رمان را چاپ کرد.

کد خبر 460141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha