همشهری آنلاین: قرار بود ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و تبریز با هدف تامین بخشی از آب دریاچه ارومیه تا ابتدای سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسد اما حالا مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از توقف این ۲ پروژه به علت عدم تخصیص بودجه خبر داده است.

دریاچه ارومیه

ایسنا نوشت: علی ‌حاجی‌مرادی مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه  تیرماه سال جاری از تلاش دولت برای احداث تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه خبر داده و گفته بود: بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه شمال غرب کشور که تا به حال احداث شده، تصفیه خانه تبریز است که به‌تنهایی ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند و سهم تصفیه‌خانه ارومیه از این کار ۵۳ میلیون مترمکعب است.

حاجی‌مرادی همچنین گفته بود که یک تصفیه‌خانه در آذرماه سال جاری و دیگری اردیبهشت ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

اما حالا با گذشت ۳ ماه حاجی‌مرادی از توقف احداث این ۲ تصفیه‌خانه به علت عدم تخصیص اعتبارات خبر داده است.

مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه امروز 30 مهر ماه در این زمینه اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب کشور برای بهره‌برداری به‌ موقع از تصفیه‌خانه تبریز نیازمند تامین اعتبار حداقل ۷۰ میلیارد تومانی است. ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آن در قانون بودجه سنواتی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی دیده شده و ۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن نیز در اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی شده است.

حاجی‌مرادی گفت: این در حالی است که تاکنون از مجموع این دو بودجه تنها یک میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی مربوط پرداخت شده است.

وی درباره وضعیت تصفیه‌خانه ارومیه گفت: پیش‌بینی ما این بود که ۳۴میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای افتتاح آن نیاز است که ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن از محل بودجه سنواتی در اختیار شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی قرار بگیرد و ۳۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور تامین شود اما تا این لحظه تنها ۳.۵ میلیارد تومان به شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی برای این پروژه تخصیص داده شده است.

مسئول واحد برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: با توجه به عدم تخصیص بودجه لازم، هر دو پروژه از یک ماه گذشته تعطیل شده‌اند.

حاجی‌مرادی درباره رایزنی‌های انجام‌شده برای تامین بودجه احداث تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه گفت: وزارت نیرو به عنوان یکی از اعضای کارگروه نجات دریاچه ارومیه در حال انجام وظایف خود در حوزه احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای احیای این دریاچه است اما سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان یکی دیگر از اعضای این کارگروه، تامین بودجه این دو پروژه در حال خاتمه را با وجود گذشت ۷ ماه از سال انجام نداده است‌.

* عکس: همشهری - فروغ محمدزاده

کد خبر 459927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha