همشهری‌آنلاین: رئیس جمهور سابق فرانسه از شرایط کنونی سوریه ابراز تاسف و اعلام کرد: متأسفانه همه کسانی که اروپا نمی‌خواست در سوریه پیروز شوند، پیروز شدند.

اولاند

به گزارش ایسنا به نقل از روسیاالیوم، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه با بیان این‌که در سوریه از بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) گرفته تا پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) و اردوغان(رئیس‌جمهور ترکیه)، همه کسانی که نمی‌خواستیم پیروز شوند، پیروز شدند، از کشیده شدن وضع به این شرایط در سوریه ابراز تأسف کرد.

اولاند افزود: در این مرحله که احتمالا مرحله پایانی درگیری در سوریه است، چه اتفاقی رخ داده؟ همه کسانی که نمی‌خواستیم پیروز شوند، پیروز شدند. نظام بشار اسد پیروز شد، ترکیه که در واقع به دنبال راندن و بیرون کردن کردهاست که هم‌پیمانان ما هستند، ولادیمیر پوتین، برقرار کننده صلح که با سربازانش هم‌زمان با ایرانی‌ها برای حفظ و نجات دولت بشار اسد آمد، همه پیروز شدند.

او مدعی شد، ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا، که من هم به شخصه یکی از رهبران اصلی آن بودم  و "واقعا به دنبال نابودی داعش با حمایت کردها بود"، امروز هم‌پیمانش را می‌بیند که شکست خورده و از مناطق تحت سیطره خودش، رانده می‌شود و دشمنش یعنی داعش را می‌بیند که نیروهای رهاشده از اردوگاه‌ها را پس می‌گیرد.

برای رئیس‌جمهور سابق سوسیالیست، این تحولات ناشی از تصمیماتی است که ترامپ گرفته، تصمیماتی که درمورد آینده ناتو و اعتماد متحدان آمریکا به این کشور سوالاتی را مطرح کرده است.

اولاند گفت: ما در خصوص آینده پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برابر یک سؤال مهم قرار داریم و آن این‌که چگونه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد کنیم که به اردوغان برای ورود به سوریه چراغ سبز نشان داد و او به دروغ اعلام آتش‌بس کرد؛ آتش‌بس دروغینی که در نهایت به روس‌ها اجازه می‌دهد جای پای خود را در سوریه محکم کنند و به ترکیه‌ای‌ها هم این فرصت را می‌دهد بر مناطقی که می‌خواهند کنترل یابند.

رئیس‌جمهور سابق فرانسه ادامه داد: وقتش رسیده که از ترامپ خواسته شود به ویژه درمورد تناقضاتی که در اثر بحران‌های مختلف تجاری، دیپلماتیک و غیره میان منافع آمریکا و منافع ما به وجود آمده است، توضیح دهد.

او با اشاره به مواضع ترامپ درباره خاورمیانه، وضعیت کردها، تعرفه‌های گمرکی که آمریکا بر کالاهای اروپا اعمال کرده و نیز مساله برگزیت افزود: چگونه می‌توانیم ترامپ، عضو ناتو را رها کنیم که در منافع ما تردید کند؟

کد خبر 459925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha