همشهری آنلاین: حتی حضور کارگردان برنده اسکار و یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوودی دنیا هم نتوانست «مرد جوزایی» را از سقوط آزاد در گیشه نجات دهد.

ويل اسميت در مرد جوزايي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر، تریلر پرهزینه «مرد جوزایی» به کارگردانی آنگ لی و بازی ویل اسمیت بیش و پیش از هر چیز قربانی نقدهای منفی منتقدان و حضور رقیبی قدرتمند چون «جوکر» شد. این پروژه سرشار از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای در نخستین پایان هفته اکران در آمریکا کمی بیش از ۲۰ میلیون دلار فروخت تا کارشناسان برای آن یک ضرر دست‌کم ۷۵ میلیون دلاری کنار بگذارند.

«مرد جوزایی» پس از حدود ۱۰ روز در دنیا کمی کمتر از ۱۲۰ میلیون دلار فروخته و چشم امید استودیو پارامونت به یک آغاز قدرتمندانه در چین بود؛ اتفاقی که این هفته نیفتاد و فیلم با ۲۱ میلیون دلار پایین‌تر از «مالفیسنت: سردسته اهریمنان» ۲۲ میلیون دلاری در رده دوم ایستاد. «مرد جوزایی» با ۱۴۰ میلیون دلار تولید شده و با بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات و بازاریابی به مرحله نمایش عمومی رسیده است.

با اینکه پیش از آغاز اکران عمومی بسیاری از کارشناسان استادی آنگ لی را در استفاده از جلوه‌های ویژه ستوده بودند اما نخستین نقدها درباره داستان و دنیای «مرد جوزایی» چنان منفی بود که سرنوشت آن را در همان اکران‌های خصوصی رقم زد. همین فضای منفی تاثیر خود را گذاشت و برای نخستین‌بار در تاریخ نمره فیلمی از کارگردان برنده اسکار در سایت معتبر راتن‌تومیتوز به ۲۵ از ۱۰۰ رسید.

رسم بر این است که فیلم‌های اکشن هالیوودی چشم امید خود را به بازارهای بین‌المللی خارج از مرزهای آمریکای شمالی می‌دوزند. بخت در این مورد هم با «مرد جوزایی» یار نبود و فروش جهانی فیلم فقط ۸۲ میلیون دلار بوده است. رقم فروش ۳۳ میلیون دلاری در هفته دوم اکران بین‌المللی به معنی کاهش شگفت‌انگیز ۵۹ درصدی است و همین افت درباره درآمد در آمریکای شمالی هم صدق می‌کند.

آنگ لی پیش‌تر با «زندگی پی» مرزهای استفاده از فناوری سه‌بعدی را جابه‌جا کرده بود و انتظار می‌رفت تجربه پیشین در «مرد جوزایی» به کمک او بیاید. هر چند تماشاگران از دیدن تصاویر فیلم تازه سینماگر تایوانی لذت می‌برند اما به نظر می‌رسد داستان چندان به دل آنها ننشسته است. لی با «زندگی پی» و «کوهستان بروکبک» اسکار بهترین کارگردانی را برد و با فیلم اول رکورد فروش ۶۰۰ میلیون دلاری را زد.

کد خبر 459744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha