همشهری آنلاین: خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران از افزایش ۶۵۲ درصدی بازپرداخت بدهی شهرداری تهران خبر داد.

رسولي شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، سید حسن رسولی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران، با اعلام این خبر گفت: ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها ۶۵۲ درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی ۲۰۶ درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد. این رشد حاکی است مدیریت شهری علی‌رغم برخورداری از تنگناهای شدید مالی نسبت به احقاق حقوق طلبکاران دغدغه جدی دارد.

وی در ارائه گزارش درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران مرداد و شهریور و شش ماهه نخست سال ۹۸، اظهار کرد: شهرداری تهران در بخش عملکرد حساب درآمد و هزینه مرداد و شهریور ماه بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۳ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، که در این دو ماه توانسته مبلغ یک هزار ۹۶۱ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد درآمد با ۳۸ درصد عدم تحقق تحصیل کرده است.

وی ادامه داد: از کل درآمدهای دو ماه یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان آن معادل ۹۴ درصد نقد و ۶ درصد یک میلیارد و ۲۴۹ ریال آن غیرنقد است. آن قسمت از درآمدها و منابع شهرداری تهران که بالفعل قابلیت نقدشوندگی نداشته منابع غیرنقد است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه از کل درآمد نقدی وصولی دو ماه ۴۴ درصد آن یعنی ۸۰۴ میلیارد تومان پایدار و ۵۶ درصد آن یعنی یک هزار و ۳۲ میلیارد تومان ناپایدار است، تاکید کرد: شهرداری تهران در بخش عملکرد هزینه‌ای دو ماهه تا سقف ۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد تومان اجازه هزینه‌کرد داشته است. با اعلام مبلغ دو هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه ثبت شده در این دو ماه معادل ۷۴ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ ۹۴ درصد بصورت پرداخت نقدی و ۶ درصد هزینه غیرنقدی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی شش ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۹ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان اقدام کند. شهرداری طی این دوره شش ماهه توانسته مبلغ ۷ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان معادل ۸۲ درصد درآمد تحصیل کند. بنابراین طی شش ماهه مذکور کسری عملکرد یک هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان معادل ۱۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

وی گفت: از کل درآمد شش ماهه مبلغ ۶ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان آن معادل ۸۰ درصد نقد و ۲۰ درصد آن یک هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان غیرنقد است. از کل درآمد نقدی وصولی ۳۵ درصد آن درآمد پایدار و ۶۵ درصد آن درآمد ناپایدار است.

رسولی درباره عملکرد هزینه‌ای شش دوازدهم نیز اظهار کرد: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۸ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۶ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومان یعنی ۷۵ درصد هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ ۹۸ درصد به صورت پرداخت‌های نقدی و دو درصد هزینه غیرنقدی است.

رسولی درباره هزینه‌های جاری شش دوازدهم نیز گفت: بر اساس این گزارش حقوق پرسنل رسمی و قراردادی ۸۹ درصد عملکرد نسبت به اعتبارات مصوب ۶ ماهه داشته است همچنین در سرفصل حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل این عملکرد ۱۰۱ درصد، در سرفصل بازپرداخت اصل و سود تسهیلات، سود اوراق مشارکت عملکرد ۲۰۶ درصد و در سرفصل تسویه بدهی‌ها (سایر مطالبات) عملکرد ۶۵۲ درصد محقق شده است.

رسولی در جداول مقایسه شش دوازدهم درآمد سال ۹۷ و ۹۸ نیز اعلام کرد: در بخش درآمد شاهد تحقق ۷۲ درصدی در سال ۹۷ این تحقق درآمد ۸۲ درصد است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در مقایسه شش دوازدهم سال ۹۸ و ۹۷ در بخش هزینه، گفت: ثبت هزینه در شش ماهه سال گذشته ۱۷ درصد و داری از جاری ۷۵ درصد است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران اظهار کرد: میزان درآمد شهرداری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۰ درصد یعنی از ۷۲ درصد به ۸۲ درصد افزایش یافته است. البته کسری درآمدی ۱۸ درصدی علامت نگران‌کننده‌ای است. مضافاً که رقم بودجه ۱۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومانی کاملاً انقباضی است. حتی در صورت تحقق کامل از حیث قدرت خرید یک سوم بودجه سال ۹۵ قدرت خرید دارد.

وی ادامه داد: ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی همین بازه زمانی ۱۷ درصد بوده است، طی ۶ ماهه اخیر این شاخص به ۷۵ درصد افزایش یافته است. رشد ۵۸ درصدی این نمایه نشانی از اهتمام شهرداری نسبت به ثبت به موقع هزینه ها در دفاتر مالی است.

خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان اینکه ۲۰ درصد درآمدها از جنس غیرنقد و ۸۰ درصد آن نقدی است، اعلام کرد: این موضوع علامت اهتمام شهرداری به اصلاح نظام کسب درآمد و دور شدن از فروش انواع دارایی‌ها است. در عین حال گواه آن است که عملاً بودجه غیرنقد که یک سوم کل است فقط ۲۰درصد تحقق یافته است.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: جناب آقای شهردار آیا بناست این قفل همچنان مثل سال گذشته بسته بماند. نمی‌خواهید با اعمال مدیریت موثرتر این مشکل را برطرف کنید؟ وظیفه من هشدار دادن است که متناوباً انجام داده و می‌دهم. سال گذشته این رقم ۱۰ درصد بوده امسال به ۲ درصد تنزل پیدا کرده است.

خزانه‌دار شورای شهر ادامه داد: هزینه جاری حقوق سازمان‌ها و شرکت‌ها و ادارات مستقل نسبت به بودجه مصوب ۱۰۱ درصد است. این شاخص نشان‌دهنده دو نکته است اول اینکه ارقام مندرج در سند بودجه سالیانه واقع بینانه نبوده است و دوم صرفه‌جویی لازم صورت نگرفته است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ردیف‌های بازپرداخت بدهی‌ها ۶۵۲ درصد و اصل و سود تسهیلات دریافتی ۲۰۶ درصد نسبت به پیش‌بینی بودجه افزایش نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رشد حاکی است مدیریت شهری علیرغم تنگناهای شدید مالی، نسبت به احقاق حقوق طلبکاران دغدغه جدی دارد. البته ارقام مصوب این دو ردیف در بودجه ۹۸ ناچیز است.

وی ادامه داد: سهم مصارف هزینه‌ای ۶۶ درصد و سهم تملک سرمایه‌ای و تملک مالی به میزان ۳۴ درصد مصارف در ۶ ماهه اول سال جاری را نشان می‌دهد. همچنین ۱۸ درصد عدم تحقق درآمدهای نیمه اول سال در شرایطی است که بطور متوسط هزینه‌ها نسبت به ارقام پیش‌بینی شده بودجه ۹۸ با ۴۲ درصد رشد روبرو است. این نسبت‌ها عدم تعادل منابع و مصارف را به وضوح نشان می‌دهد.

رسولی تاکید کرد: ما جدول منابع و مصارف برنامه سوم شهرداری را با رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۵ سال (۱۳۹۸– ۱۴۰۲) در شورای شهر تصویب کرده‌ایم. ۴۲هزار و ۵۰۰ میلیارد این رقم وفق ماده ۲ برنامه سوم صرفاً می‌بایست صرف مسائل کلیدی شهر شامل توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل ریلی و عمومی، کاهش آلودگی هوا، برقراری توازن منطقه‌ای از حیث سرانه‌های خدمات شهری، صیانت از باغات، احیاء بافت‌های ناکارآمد شهری، و حفظ بناهای فرهنگی و سلامت و اجتماعی شود. یک ریال از این منبع طی ۵ سال برنامه سوم و امسال که اولین سال آن است نباید صرف امور جاری شود.

وی گفت: بر این اساس، ارائه اصلاح بودجه سال ۹۸ برای تحقق اهداف برنامه به همراه شناسایی و خلق منابع نوین درآمدی از یکسو و اتخاذ تصمیمات عملگرایانه، واقع‌بینانه و بزرگ از سوی دیگر برای شورا و شهرداری ضروری است. تقاضا می‌کنم در دو سال باقیمانده مشترکاً برای افزایش درآمدها بویژه پایدار، و کاهش هزینه‌ها از طریق کوچک‌سازی پیکره شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شجاعانه تغییر رویکرد داده و مسئولانه و راهبردی تصمیم بگیریم. در غیر این صورت مدیریت پایتخت زمین‌گیر خواهد شد.

به گفته خزانه‌دار شورای شهر، جبران عقب‌ماندگی ۱۸ درصدی درآمدها در ۶ ماهه دوم سال و افزایش سقف کل بودجه امسال به حد یک پنجم منابع و مصارف برنامه ۵ ساله سوم یعنی ۳۰ هزار میلیارد تومان، کاری بزرگ و در راستای تامین مصالح شهر و شهروندان هر چند دشوار است ولی با اعمال مدیریت هماهنگ و شجاعانه امکانپذیر است.

کد خبر 459554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    باید منابع پایدار تری برای شهرداری فکر کنید. مثل پارکومترهای اینترنتی. مالیات بر عبور مرور اتومبیل شخصی یا ایجاد مراکز تولید فیلم در نقاطی از تهران و ایجاد تهرانگردی.
  • CA ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    بر روی شهر های دنیا و منابع مالی آنها مطالعه کنید. منابع مالی شهرداری باید ثابت باشد، حتی عوارض بر روی ورودی اتوبانها یا پارکومترهای الکترونیکی، یا مالیات بر اجاره خانه.