همشهری آنلاین: اظهارات جنجال برانگیز پاپ بندیکت شانزدهم، در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز بررسی خواهد شد.

روزنامه آلمانی دی ولت از ژنو گزارش کرد، دودو دینه، مسئول مقابله با بیگانه‌ستیزی و نژادپرستی در سازمان ملل گزارشی را درباره اظهارات جنجالی پاپ بندیکت شانزدهم که در رگنزبورگ آلمان ایراد شد، برای شورای حقوق بشر سازمان ملل تهیه کرده است.

دینه این اظهارات درباره اسلام را "بسیار نگران‌کننده" توصیف کرده‌است.

او در همین حال اعلام کرده است که این اظهارات به طور کلی اسلام‌ستیزانه محسوب نمی‌شود، بلکه نگاهش به جریان‌هایی بوده‌است که می‌خواهند اسلام و تروریسم را با یکدیگر بیامیزند.

این کارشناس سنگالی تصریح کرد، رهبر کاتولیک‌های جهان قصد داشته در چهاردهمین سده تعامل میان اسلام و مسیحیت، دو طرف را به چنین درکی برساند. یکی از اظهارات او این بوده است که "بحث بر سر زور و دین، داستانی آکنده از مجادله را نشان می‌دهد."

شورای حقوق بشر که روز ششم اکتبر در ژنو تشکیل جلسه خواهد داد، به درخواست هیئت‌های کشورهای اسلامی به اظهارات پاپ رسیدگی می‌کند.

دینه و اسما جهانگیر گزارشگر ویژه آزادی ادیان سازمان ملل، این گزارش را برای این نشست تهیه کرده‌اند.

در همین حال، در گردهمایی که در شهر لاهور پاکستان برپا شد، حدود 1000 تن از روحانیون و طلاب مذهبی انفصال پاپ را از مقام کنونی‌اش خواستار شده‌اند.

در بیانیه پایانی این نشست تاکید شد، پاپ دشمنی میان ادیان را دامن زده و اظهاراتی اهانت‌آمیز را مطرح کرده است.

در این بیانیه آمده است: "اگر غرب رویکردش به اسلام را تغییر ندهد، پیامدهایی جدی را متقبل خواهد شد."

پاپ در تاریخ 12 سپتامبر در جریان جلسه‌ای که در دانشگاه رگنزبورگ آلمان برگزار شده بود به نقل از مانوئل دوم، قیصر بیزانس اظهارات اهانت‌آمیزی را علیه اسلام بیان داشته بود.

او پس از انتقادات گسترده جهان اسلام ابراز تاسف کرد که اظهاراتش موجب بروز سوءتفاهم شده است و خود با چنین اظهاراتی علیه دین اسلام موافق نیست.

کد خبر 4595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز