همشهری آنلاین: شهردار تهران از تصمیمات جدید مدیریت شهری برای اصلاح پیاده‌روهای تهران خبر داد و گفت: پروژه‌های جدیدی که برای تردد معلولان مناسب‌سازی نشده باشند، افتتاح نمی‌کنیم.

حناچي 833

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی نابینایان با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: وادارکردن دانشجویان معماری به تردد در معابر با ویلچر یا استفاده از چشم‌بند، یکی از آموزش‌هایی است که در دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود تا دانشجویان در طراحی به موضوع مناسب‌سازی توجه کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معنای معلولیت تغییر کرده است، ادامه داد: با توجه به این که ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌ایم، در کشور ما افرادی که نیازمند مناسب‌سازی فضاهای شهری هستند بالا است و در رویکرد جدید افزایش هم پیدا می‌کند. مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهری یکی از اهداف اصلی ما در شهرداری تهران است که آن را به صورت عمومی و اختصاصی در سازمان‌ها دنبال می‌کنیم. به طور مثال، برنامه‌ریزی کردیم تا به طور دوره‌ای پارک‌ها مورد بررسی قرار گیرند تا در صورت لازم مناسب‌سازی انجام دهیم. در مورد پروژه‌های جدید هم اگر مناسب‌سازی نشده باشند، پروژه‌ها را افتتاح نمی‌کنیم. به طور کلی، تمام تلاش این است که فضاهای عمومی برای همه قابل دسترسی باشد.

حناچی همچنین بر آموزش به پیمانکاران مجری پروژه‌های مناسب‌سازی فضاهای شهری اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که باید به طور دائم مورد توجه قرار گیرد، در این زمینه استانداردهایی تعریف شده است که باید پیمانکاران و مجری‌ها هم آموزش داده شوند چراکه اگر مفاهیم را ندانند ممکن است نوع اجرای‌شان مشکل‌ساز باشد.

وی به تصمیمات جدید شهرداری برای اصلاح پیاده‌روها پرداخت و تصریح کرد: ما در شهرداری تهران سال‌ها «بر» را تعریف می‌کردیم اما «کف» را در ساخت‌وسازها در نظر نمی‌گرفتیم. نتیجه آن بود که سازندگان هم به سلیقه خود کف‌هایی را طراحی می‌کردند که این تغییرها گاهی ناهمگونی ایجاد می‌کرد و دیگر برای استفاده معلولان مناسب نبود. هم اکنون نیز در اجرا و ثبت، به بر و کف توجه می‌شود.

حناچی در ادامه به حمل و نقل معلولان پرداخت و گفت: در این حوزه، شهرداری تهران روزانه به ۴ هزار معلول سرویس ارائه می‌دهند. برای تسهیل در اجرای امور مذاکراتی با سرویس‌های اینترنتی انجام می‌دهیم تا خدمات ارائه دهند.

وی با تاکید بر نقش مدارس در حل مشکلات معلولان برای تردد در فضاهای شهری، عنوان کرد: بهترین فضا برای آموزش و تاثیرگذاری مدارس است؛ مدارس مثل زمینی هستند که آنجا بذر می‌کاریم و سال‌ها بعد برداشت می‌کنیم. در این زمینه به طور حتم، همکاری می‌کنیم اگرچه برخی از این‌ها وظیفه قانونی ما نیست.

شهردار تهران در پایان درباره برخورد با پیمانکاری که واژه «شهید» را از معابر حذف کردند، گفت: شورای شهر آقای اعطا را مامور بررسی این موضوع کرده‌اند و ما هم همکاری می‌کنیم تا یک گزارش رسمی در این زمینه ارائه شود.

کد خبر 459034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha