مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

رمضان نوری  - ایلام –خبرنگار: مرز مهران، به ‌عنوان مهم‌ترین مرز زمینی کشور، حال و هوای اربعین به خودش گرفته و استقبال زائران موجب غافلگیری مسئولان و تراکم جمعیت در برخی محورهای منتهی به این مرز شده است.

اربعین

گرمای هوا، کمبود آب شرب، برخی مشکلات برای رفت و آمد، گرد و غبار و... هم نتوانسته‌اند حرکت زائران را در مرز مهران متوقف کنند. اینجا مملو از زائرانی است که به شوق دریا شدن راهی سرزمین عشق شده‌اند. مرز مهران به عنوان نزدیک‌ترین مرز زمینی کشور به عتبات‌ عالیات مثل سال‌های گذشته میزبان زائران بسیاری است که از گذرگاه عاشقی راهی سفر کربلا می‌شوند. طبق آمار مسئولان تاکنون حدود ۲ میلیون زائر از این مرز تردد کرده‌اند و هر لحظه بر این آمار افزوده می‌شود. همچنین ۱۹۰ موکب در مسیرهای مختلف در حال پذیرایی از زائران هستند.

  • تردد روان و تحت کنترل است

فرمانده مرزبانی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به این‌که تردد در مرز مهران روان و تحت کنترل است، بیان می‌کند: در حالی موج جمعیت دلدادگان اباعبدالله حسین(ع) به سمت مرز مهران سرازیر شده که ترددها کاملا روان و آرام در حال انجام است. سرهنگ «کیاست سپهری» می‌گوید: با همکاری مرزبانان ایرانی و عراقی در مرز مهران و زرباطیه (نقطه مقابل مرز مهران) امنیت و آرامش برقرار است. وی می‌افزاید: تمهیدات امنیتی لازم در راستای برقراری امنیت زائرین اربعین حسینی در مرز مهران اندیشیده شده و مرزبانان ایران و عراق با تمام قوا مشغول خدمات‌رسانی هستند.

  • آماده‌باش کامل استان برای موج بازگشت زوار

اما در حال حاضر، علاوه بر تردد در مرز مهران برای خروج از کشور، عده زیادی از زائران هم با اتمام زیارت خود از مرز وارد کشور می‌شوند. سازمان راهداری در بخش‌های مختلف آماده جابه‌جایی زوار از مرز مهران به استان‌های مقصد است. در این زمینه مدیر کل راهداری و حمل و جاده‌ای ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: بر اساس برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای کشور، زائرانی که مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند، به یکی از پایانه‌های ۳ شهر اندیمشک، همدان و کرمانشاه منتقل و سپس بر اساس مقاصد مورد نظرشان با ناوگان جاده‌ای یا ریلی جابه‌جا می‌شوند.

«نورالله دلخواه» ادامه می‌دهد: ۸ هزار دستگاه اتوبوس برای بازگشت زوار در مرز مهران پیش‌بینی شده است. وی با بیان این‌که این سازمان بر کرایه‌ها و نرخ بلیت‌ها نظارت کامل دارد، اظهار می‌کند: هرگونه گران ‌فروختن بلیت به زوار تخلف است و به آن رسیدگی می‌شود. دلخواه با اشاره به حجم بالای تردد در محورهای ارتباطی به استان ایلام و مرز مهران می‌گوید: هم‌اکنون تمامی راه‌های استان باز هستند و هیچ‌گونه راه‌بندانی در جاده‌های استان وجود ندارد. مدیر کل راهداری و حمل و جاده‌ای ایلام می‌افزاید: در طول ایام اربعین ۷۲ گشت راهداری در ۲۴ ایستگاه ۲۴ساعته در راه‌های مواصلاتی استان مستقرند و خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

  • ارائه خدمات اینترنتی به زائران

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام نیز بیان می‌کند: با رایزنی‌های انجام شده با مسئولان همراه اول و ایرانسل ۲ سایت همراه اول در این منطقه تقویت و یک سایت سیار ایرانسل نیز در مسیر پل کنجانچم مهران برای پوشش کامل نصب شده است. «عباس بیرامی» می‌گوید: در راستای ارائه خدمات مطلوب به زائران در مرز مهران، چتر وای‌فای رایگان جایگزین اینترنت بالن شده است. وی می‌افزاید: ۱۲ سایت سیار اپراتورهای تلفن همراه در شهر مهران و پایانه مرزی نصب شده است.

  • وضعیت کنونی مرز مهران

رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: همه چیز در مهران تحت کنترل و مدیریت است و مشکل کمبود آب شرب هم با توزیع آب معدنی و تانکرهای حامل آب حل شده است. «احمد کرمی» ادامه می‌دهد: موکب‌ها از پل زائر تا پایانه مرزی در ۳ وعده صبحانه، نهار، شام و توزیع آب معدنی مشغول خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته هستند. وی با اشاره به این‌که تمهیدات لازم برای بازگشت زوار نیز اندیشیده شده است، می‌گوید: در مرحله بازگشت، به علت ورود زوار در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به کشور، تراکم بیشتری نسبت به مرحله رفت خواهیم داشت.

کرمی می‌افزاید: ستاد اربعین هر روز مشکلات مرز را رصد و برای روز بعد تصمیم‌گیری می‌کند. هم‌اکنون مشکل خاصی در مرز مهران وجود ندارد. رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران در ادامه سخنانش از ظرفیت ایلام برای اسکان اضطراری زوار خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت بارش باران، برای ۳۰ هزار نفر ظرفیت اسکان اضطراری در مناطق مختلف استان ازجمله شهر مهران اندیشده شده است. کرمی بیان می‌کند: تاکنون بیش از ۶۰ درصد کل زوار اربعین از مرز مهران تردد کرده‌اند و قطعا خدمات‌رسانی به این موج عظیم جمعیت نیازمند همکاری مردم، مسئولان و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف است.

  • کنترل ازدحام جمعیت 

همچنین، فرمانده انتظامی ایلام می‌گوید: از ابتدای شروع ماموریت اربعین حسینی و حضور زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مسیرهای منتهی به مرز مهران، ایستگاه‌های پلیس در شهرهای ایلام، ایوان، چرداول و ملکشاهی در حوزه شمالی استان و شهرستان‌های دهلران و دره‌شهر در حوزه جنوبی آن وظیفه تامین امنیت انتظامی و ترافیکی ترددها را بر عهده دارند.

سردار «نورعلی یاری» اظهار می‌کند: برخی مواقع، وقتی بر اساس ارتباط با مرکز مانیتورینگ مستقر در مرز مهران محورهای پرتردد با ازدحام شدید خودروها مواجه می‌شوند، طرح ترافیکی و انتظامی به مرحله اجرا درمی‌آید و توقف‌های مقطعی ایجاد می‌شود. این مقام مسئول می‌گوید: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر ادارات و نهادهای دولتی و حمایت خوب مدیران استان، فضاهایی برای اسکان و استراحت زائران در نظر گرفته شده و نیروی انتظامی با اختصاص گشت‌های ویژه، تامین امنیت این مکان‌ها را بر عهده دارد.  

کد خبر 458908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha