دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
۰ نفر

واحدهای صنفی و عرضه‌کنندگان خدمات موظف به درج قیمت روی کالاهای خود هستند، اما گشتی در بازار ارومیه از عدم درج قیمت، مخدوش شدن قیمت روی کالاها، کم‌فروشی، گران‌فروشی و حتی عرضه کالاها با قیمت‌های سلیقه‌ای در عرضه محصولات حکایت دارد.

کالاهای  بدون قیمت در بازار

به گزارش همشهری، برخی افراد سودجو با وجود جریمه‌های نقدی باز هم به تخلفات خود در زمینه عدم درج قیمت بر روی کالاها ادامه می‌دهند تا پرونده‌های تعزیراتی همچنان روند صعودی خود را ادامه دهند، به طوری که تعزیرات حکومتی آذربایجان ‌غربی از تشکیل ۵۷۴۷ پرونده در بخش کالا و خدمات در آذربایجان ‌غربی خبر می‌دهد که ۱۱۷۲ فقره از این پرونده‌ها مربوط به گران‌فروشی و عدم درج قیمت است. بر اساس آمارهای کشوری، میزان تخلفات و پرونده‌های تشکیل‌شده در این حوزه در سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر ریالی رشد ۱۰۴ درصدی داشته است و این اتفاق محدود به اصناف آذربایجان غربی نیست.  

  • نبود قیمت روی برخی از کالاها

یکی از شهروندان ارومیه‌ای می‌گوید: امروز برای خرید پماد سوختگی به یکی از داروخانه‌های شهر ارومیه مراجعه کردم. وقتی از فروشنده قیمت را پرسیدم، گفت قیمت روی کالا درج شده و جالب اینجاست که خود فروشنده از رقم قیمت و درج آن اطلاعی نداشت. «مریم ابراهیمی» می‌افزاید: بعد از آن‌که جلد پماد را بررسی کردم قیمت چاپی روی آن ندیدم، اما با خودکار روی جلد پماد رقمی نوشته شده بود. با وجود نبود قیمت روی کالا، فروشنده ۲۰ هزار تومان پول از من دریافت کرد. وی تاکید می‌کند: از مسئولان و متولیان خواهش می‌کنیم که بیش از پیش به تخلفات رسیدگی کنند تا بیشتر از این شاهد گران‌فروشی و تخلف نباشیم.

  • برچسب‌هایی که قیمت تعیین می‌کنند

«سحر شکوری» هم از شرایط بلاتکلیف بازار نوشت‌افزار می‌گوید. او که به گفته خودش از ابتدای سال تحصیلی تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار تومان برای تهیه لوازم مورد نیاز فرزندش هزینه کرده است، عنوان می‌کند: بسیاری از نوشت‌افزارهای موجود در بازار قیمت ندارند و اگر هم دارند، قیمت اصلی و درج‌شده از سوی کارخانه تولیدکننده نیست. فروشندگان با چسباندن برچسب، قیمت این محصولات را تعیین کرده‌اند و از هر مغازه به مغازه دیگر این قیمت‌ها متفاوت است. یک دفترچه ۱۰۰ برگ از ۱۵ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد و هر فروشنده‌ای ادعای درست بودن قیمت کالای خود را دارد. این شهروند ارومیه‌ای ادامه می‌دهد: اگر حوصله گشت و گذار در بازار و پرسیدن قیمت‌های مختلف را نداشته باشی، بعد از خرید تازه متوجه می‌شوی که قیمت واقعی آن محصول با پولی که پرداخت کرده‌ایم اصلا برابری نمی‌کند و فروشنده هم هیچ توجیهی برای این گران‌فروشی ندارد.  

  • کم‌فروشی تولیدکنندگان مواد غذایی

دیگر شهروند ارومیه‌ای هم با بیان این‌که در آشفته بازار اقتصادی، برخی از کارخانه‌های لبنیانی اقدام به کم‌فروشی محصولات خود می‌کنند، اظهار می‌کند:‌ قیمت پنیرهای پاستوریزه به ۸۵۰۰ تومان رسیده و وزن آن از ۴۵۰ گرم به ۴۰۰ گرم کاهش پیدا کرده است. خود پنیر در داخل بسته کمتر از ۳۵۰ گرم و وزن درج‌شده روی بسته‌بندی ۴۰۰ گرم است.

  • خودداری از نصب برچسب قیمت روی کالا

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان ‌غربی می‌گوید: طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، درج برچسب قیمت روی تمام کالاها الزامی است و باید همه فروشندگان این امر را رعایت کنند و قیمت کالا را در محل قابل رویت مشتری قرار دهند. «علیرضا محمودی» با اشاره به برخورد جدی با واحدهای امتناع‌کننده از این امر بیان می‌کند: خودداری از نصب برچسب قیمت روی کالا علت اصلی گران‌فروشی در بازار است. بر این اساس، هر اتحادیه باید با توجه به نوع کالا برچسب مناسب تهیه کند و آن را روی کالا بچسباند.

وی با بیان این‌که امسال ۲۵۱۲ مورد از واحدهای عمده‌فروشی آذربایجان ‌غربی بازرسی شده است اظهار کرد: از این تعداد برای ۵۵ واحد پرونده تخلف به ارزش ۴ میلیارد و ۶۱۵ میلیون ریال ثبت شده است. همچنین در نیمه نخست سال جاری ۲۶ هزار و ۶۶ مورد از واحدهای خرده‌فروشی استان بازدید و برای ۱۳۲۹ واحد پرونده تخلف به ارزش ۹ میلیارد و ۶۱۸ میلیون ریال تشکیل شده است. محمودی تاکید می‌کند: بیشتر تخلفات مربوط به گران‌فروشی و درج نکردن قیمت است و برخورد با متخلفان از اولویت‌های کاری معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت است. وی می‌گوید: سامانه شبانه‌روزی ۱۲۴ سازمان آماده دریافت هر گونه شکایت و گزارش‌ مردمی به صورت شبانه‌روزی است.

  • پیگرد قانونی برای عدم درج قیمت و گران‌فروشی

مدیر کل تعزیرات حکومتی آذربایجان ‌غربی می‌گوید: درج قیمت روی کالاها یکی از ملزمات قانون است. برخی فروشندگان قیمت را روی کالا درج نمی‌کنند تا پیش‌مقدمه‌ای برای گران‌فروشی باشد. «محمد اقوامی» با بیان این‌که امسال ۵۷۰۵ پرونده در بخش کالا و خدمات استان تشکیل و رسیدگی شده است عنوان می‌کند:‌ ۱۱۷۲ فقره از این پرونده‌ها مربوط به گران‌فروشی و عدم درج قیمت است.  وی می‌افزاید: گران‌فروشی، درج نکردن قیمت، خرید و فروش بر خلاف ضوابط، عرضه خارج از شبکه و نگهداری و فروش کالای قاچاق مهم‌ترین تخلفات صنفی در بخش کالا و خدمات را
تشکیل می‌دهد.

اقوامی تاکید می‌کند: عدم درج قیمت روی کالاها تخلف به شمار می‌رود و در ماده قانونی نیز مجازاتی برای متخلفین در نظر گرفته شده است و سازمان تعزیرات حکومتی در صورت هر گونه دریافت گزارش از متخلفین، به طور جدی با آنان برخورد خواهد کرد. این مسئول بیان می‌کند:‌ در حال حاضر، بیش از ۲۷ درصد از حجم پرونده‌های وارده مربوط به عدم درج قیمت و گران‌فروشی است و متهمان این پرونده‌ها به جزای نقدی جریمه خواهند شد. مدیر کل تعزیرات حکومتی می‌گوید: شهروندان می‌توانند در صورت بروز تخلف، موارد را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات صنعت، معدن و تجارت و بخش بازرسی این اداره کل گزارش دهند تا تخلف مورد نظر در شعب تعزیرات حکومتی رسیدگی شود. وی بیان می‌کند: تخلف‌های بخش کالا و خدمات بیشتر در واحدهای صنفی و توزیعی اتفاق می‌افتد و اصناف می‌توانند با رعایت مقررات مرتبط به‌ویژه در حوزه درج قیمت و فروش با قیمت مصوب و مناسب، موجب کاهش بخش قابل توجهی از تعداد تخلف‌های این بخش شوند.

  • آذربایجان غربی ۸۰ هزار واحد صنفی دارد

بیش از ۸۰ هزار واحد صنفی در آذربایجان‌ غربی فعال است و درج قیمت بر روی کالا و رعایت قیمت‌های مصوب یکی از عناصر مهم بین عرضه‌کننده و خریدار به شمار می‌رود. در این میان، یکی از مواردی که قانون در صورت ارتکاب آن، برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مجازات تعیین کرده عدم درج قیمت بر روی کالا و خدمات است. به همین منظور عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مکلفند با درج برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب وکار خود، قیمت کالا یا هزینه خدمات را به طور واضح به اطلاع عموم مصرف‌کنندگان برسانند. بر این اساس، همه کالاهای تولیدی دارای برچسب قیمت هستند و اگر واحد صنفی برچسب قیمت را نصب نکند، تخلف است و بازرسان اصناف مکلف به اعمال قانون و تشکیل پرونده هستند.

کد خبر 458774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha