مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
۰ نفر

حمید نصرتی‌قانعی-  زنجان ـ خبرنگار : روستاییان زمانی تشویق به ماندن در محیط کار و زندگی خود یعنی روستا می‌شوند که امکانات اولیه مانند سوخت برای کشاورزی و سکونت برایشان مهیا شود.

روستاهای دورافتاده زنجان گاز ندارند

سرمای کوهستان‌های زنجان در فصل سرد سال مثال‌زدنی است بنابراین تامین انرژی در روستاهای این مناطق اهمیت بسیاری دارد. نبود گاز در روستاهای زنجان به‌خصوص شهرستان طارم مشکلاتی برای روستاییان به وجود آورده است.  روستاییان باید سوخت را با کسپول یا با پیت‌های فلزی و پلاستیکی تامین کنند. به گفته اهالی، خطوط اصلی گاز طبیعی از کنار روستای آنان عبور کرده است، اما آنان هنوز گاز طبیعی ندارد و سوخت سهمیه‌ای می‌گیرند.  

  • تامین سوخت با کپسول و پیت نفت

رئیس شورای شهرستان زنجان درباره وضعیت گازرسانی به روستاهای این شهرستان می‌گوید: شهرستان زنجان دارای بخش‌های مرکزی، قره‌پشتلو و زنجانرود است. اهالی بخش قره‌پشتلو گاز طبیعی ندارند و سوخت مورد نیاز خود را با کپسول تامین‌ می‌کنند. در زنجانرود، روستای حصار مشمپا از ۲ سال قبل قراردادگازکشی دارد اما هنوز اجرایی نشده است. سال گذشته نیز این طرح تعطیل بود. در شهر زنجان هم مناطقی مانند منطقه بی‌سیم (نجف‌آباد) و غیره گاز ندارند.  سیدرحمان احمدی که عضو کمیسیون بودجه، امور حقوقی، اقتصاد مقاومتی و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر زنجان نیز هست، می‌افزاید: در کمیسیون بودجه شورا مصوب شد که شهرداری برای گازدار شدن مناطقی از شهر که گاز ندارند مساعدت کند تا گاز به ساکنان این مناطق شهر واگذار شود و به دلیل نداشتن پایان کار و غیره در شهرداری با مشکلی مواجه نشوند.  

  • وعده‌های عملی‌نشده

عضو ‌شورای اسلامی روستای چومالو زنجان و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرستان زنجان نیز بیان می‌کند: چومالو در ۶۳ کیلومتری شهر زنجان با ۳۵۰ نفر جمعیت و حدود ۸۰ خانوار گاز ندارد. بعد از سال‌ها گازکشی در کشور و استان زنجان لوله گاز تا ۳۵ کیلومتری بعد از ارمغانخانه رسیده است و گازکشی چند روستا از جمله تمکه‌داش، قارلوق و بهرام‌بیک را شروع کرده‌اند. گازکشی این روستاها را از ۲ سال پیش شروع کرده‌اند که هنوز تمام نشده است.  

رحیم کریمی با یادآوری این‌که قره‌پشتلو ۲ دهستان بالا و پایین دارد، ادامه می‌دهد: قره‌پشتلوی بالا ۱۰ هزار نفر جمیعت و قره‌پشتلوی پایین نیز ۵ هزار نفر جمعیت دارد. قره‌پشتلوی بالا به جز روستاهای ماری با حدود ۷۰ خانوار و ۳۰۰ نفر جمعیت (۶ کیلومتری ارمغانخانه) و کردکندی که روبه‌روی فرودگاه قرار دارد گاز دارند. جمعیت قره‌پشتلوی پایین حدود ۲۰ خانوار است که اکثرا گاز ندارند. برای قره‌پشتلوی پایین هم قول داده بودند تا پایان امسال گازکشی کنند که هنوز شروع نکرده‌اند.  وی یادآور می‌شود: استان‌های اردبیل و خلخال که بالادست این روستاها قرار دارند، گاز دارند. ۳ سال پیش‌ پیگیری کردیم حتی قرارداد هم امضا کردند، اما بعد گفتند اعتبار نداریم و فقط تعدادی از جایگاه‌های تنظیم ‌فشار گاز را اجرا کردند. اکنون روستاییان هر کپسول گاز ال‌پی‌جی را ۱۵ هزار تومان می‌خرند که شاید با آغاز سرما کفاف یک تا ۲ روز مصرف آنها را هم ندهد.  

  • کارت سوخت

عضو شورای روستای شیت و رئیس شورای شهرستان طارم نیز درباره گازرسانی می‌گوید: براساس برنامه ششم توسعه از سال ۹۳ باید روستاها گازرسانی می‌شد، اما تاکنون در ۳۵ روستای شهرستان طارم مانند سرخ‌سنگ، ته‌دره و وزن‌سر انجام نشده است. دلیل گازرسانی نشدن نبود مسیری برای عبور لوله گاز، فرعی بودن مسیر یا جمعیت کم روستاها اعلام شده است. مردم این روستاها و روستاهای مشابه اکنون سوختشان را با کپسول تامین می‌کنند.  

خسرو محمدی با یادآوری این‌که اداره گاز و راهداری به جای حل مشکل مردم به دنبال پاسکاری مشکل به یکدیگر هستند، اظهار ‌می‌کند: اکنون اهالی با نفت سفید یا کپسول سوخت فصل سرد را تامین می‌کنند. تامین سوخت مایع (نفت سفید) نیز روند اداری دارد که برای اهالی سخت است. اهالی باید کارت سوخت تهیه کنند که برای تهیه آن باید به بخشداری یا به فرمانداری مراجعه کنند. مسئولان هدف از اجرای طرح سهمیه‌بندی را پیشگیری از قاچاق سوخت اعلام کرده‌اند. موضوع دیگر این است که همه اهالی فضای کافی برای ذخیره سوخت زمستانی را ندارند یا فردی نیست که آنها را در طول زمستان برای تامین سوخت از جایگاه‌ها یا خودروهای سیار یاری کند و سوخت را به محل سکونت آنها برساند. در این شرایط، مشکلات بیشتری در سرمای زمستان برای اهالی این روستاها ایجاد می‌شود آن‌ هم سرمای سخت کوهستان زنجان.  

  • نبود مسیر عبور لوله

عضو شورای روستای شیت و رئیس شورای شهرستان طارم با تأکید بر این‌که روستاهای شیت و ولیدر روستاهایی گردشگری هستند و باید سوخت طبیعی داشته باشند تا هوای پاک روستا همچنان برای محیط گردشگری حفظ شود، توضیح می‌دهد: جلسه‌های متعددی با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیران اداره‌های مرتبط برای حل مشکل گازرسانی برگزار شده است، اما مشکل همچنان پابرجاست. اداره گاز در این جلسه‌ها مشکل اجرا نشدن گازرسانی را نبود مسیری برای عبور خط لوله گاز اعلام می‌کند و خواسته‌اش تامین مسیری از کنار جاده برای گازرسانی به روستاهاست و از طرف دیگر اداره راهداری هم مخالف اجرای این تاسیسات طبق قوانین است.  محمدی می‌افزاید: سال ۹۲ به شهر طارم گازرسانی شد و تاکنون باید روستاهای طارم نیز از این نعمت طبیعی بهره‌مند ‌شده باشند. یک بار وعده دادند سال ۹۶ گازرسانی می‌شود و بعد گفتند سال ۹۷ و بعد نیز به اجرای گازرسانی به سال ۹۸ وعده دادند. امسال نیز تاکنون و با آغاز فصل سرد همچنان این وعده محقق نشده است و بعید به نظر می‌رسد که گازرسانی اجرا شود.  

  • تامین سوخت توسط فرمانداری

فرماندار شهرستان ‌طارم درباره گازرسانی نشدن ۳۵ روستای این شهرستان می‌گوید: تاکنون اعتباری که برای نصب هر علمک تعیین شده ۱۵ میلیون تومان است اما برای هر علمک ۲۰ میلیون تومان نیاز است. مسیر کوهستانی این روستاها نیز گازرسانی را مشکل‌تر می‌کند. برای ۲ روستای غلام‌چم و میدان مطهری ۲ هفته قبل پیمانکار انتخاب شد و ۴ روستا نیز در دست ‌اقدام است.  ستار صفری خاطرنشان می‌کند: برای ۲ روستای شیت و ولیدر طرحی تهیه شده است که باید با مشارکت اداره‌های میراث فرهنگی، راهداری، شرکت ‌گاز و جهاد کشاورزی اجرا شود. برای عبور لوله گاز از حریم راه هم باید شورای برنامه‌ریزی در این حوزه تصمیم‌گیری کند تا بتوانند مانند مناطق شهری لوله گاز را برای گازرسانی به روستاهای مسیر انتقال دهند.

وی در پاسخ به این سوال همشهری که اهالی برای تامین سوخت مایع با مشکلاتی مواجهند، پاسخ می‌دهد: از چند ماه قبل به روستاهایی که گازرسانی نشدند، اطلاع دادیم که با هماهنگی‌های انجام‌شده برای تامین سوخت و ذخیره‌سازی اقدام کنند. هریک از اهالی که برای تامین سوخت مشکل دارد می‌تواند به بخشداری یا فرمانداری مراجعه کند تا مشکلش حل شود. من هم چه به صورت حضوری و چه تلفنی آماده حل مشکل اهالی این روستاها هستم.  

  • حریم جاده

مدیرکل راهداری استان زنجان نیز اظهار می‌کند: براساس قوانین موجود برای تامین ایمنی راه اجازه نداریم در حریم یا جسم جاده اجازه عبور تاسیسات بدهیم. جاده از آکس آن حدود ۵/۱۲ متر حریم دارد و باید براساس ضوابط راهسازی نگهداری شود.  عبدالحسین علی‌اکبری یادآور می‌شود: شرکت‌های خدمات‌رسان نمی‌توانند براساس این قانون لوله‌ یا تاسیسات خود را از حریم یا بطن مسیر راه عبور بدهند مگر این‌که در شورای برنامه‌ریزی تصمیم بگیرند و مصوبه بدهند که براساس آن شاید امکان عبور از ۲ متری شانه جاده وجود داشته باشد. وقتی تاسیسات از درون جسم جاده عبور کند، جسم جاده آسیب می‌بیند. همه شرکت‌های خدمات‌رسان باید تاسیسات را خارج از حریم عبور دهند.

کد خبر 458764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha