همشهری آنلاین: مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد درباره اخبار منتشرشده در خصوص حفاری در زندان سلیمان (مقبره کمبوجیه) پاسارگاد در فضا مجازی گفت: عملیات سامان‌دهی بلوک‌های سنگی بنای موسوم به زندان سلیمان از خرداد سال جاری با هماهنگی و مجوز شورای فنی پارسه پاسارگاد شروع شده است.

پاسارگاد

چمدان نوشت: افشین ابراهیمی، مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: این عملیات شامل سه مرحله است؛ اول پاک‌سازی گل و لای و اجزای گیاهی آسیب‌رسان از لابه‌لای قطعات سنگی، دوم آزادسازی بلوک‌هایی که دچار نشست شده‌اند و سوم خواناسازی خطوط محیطی تراز فوقانی سفره.

او افزود: بعد از اجرای عملیات موفقیت‌آمیز عملیات سامان‌دهی در جبهه شمال غربی، در ضلع جنوب غربی بر اثر نشست قابل توجه یکی از بلوک‌های سنگی که باعث شده بود، سالیان زیاد آب باران نفوذ راحت‌تری به عمق سفره داشته باشد، عملیات خاک‌برداری از پیرامون این بلوک به‌منظور آزادسازی و چینش مناسب آن انجام گرفت و در جریان این عملیات خاک‌برداری هیچ شواهدی از آثار و لایه‌های فرهنگی مشاهده نشد. حجم خاک برداشت‌شده نیز تماماً ناشی از رسوبات حاصل از سیلاب بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد تصریح کرد: در ادامه به دو دلیل مقرر شد فضای ایجادشده بر اثر آزادسازی این بلوک سنگی ظرف هفته آینده پوشیده یا با رعایت قواعد خود پر شود و ادامه عملیات به‌ زمان مناسب‌تری موکول شود. دلیل اول آن در پیش بودن فصل بارندگی و دشوار بودن جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی در این محل و دلیل دوم، آشفتگی سؤال‌برانگیز بلوک‌های سنگی مجاور است.

افشین ابراهیمی در پایان تأکید کرد: این عملیات همچون سایر برنامه‌ها با همکاری کارشناسان پایگاه مرکب از باستان‌شناس، معمار، مرمتگر بنا و اشیا انجام گرفت و دو بار هم به‌وسیله اعضای شورای فنی پارسه‌پاسارگارد در محل، رصد و بازدید شده‌ است.

منبع: چمدان

کد خبر 458337

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha