اهالی ساکن در حریم راه‌آهن تهران ـ تبریز در محدوده منطقه۱۸ برای ساخت خانه‌های فرسوده خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

راه آهن

این افراد هم مثل ساکنان شهرک شهید بهشتی منطقه۱۶ که در حریم راه‌آهن زندگی می‌کنند، برای دریافت مجوز ساخت باید از هفت خان رستم عبور کنند، چراکه مسئولان حوزه شهرسازی شهرداری‌های مناطق نمی‌توانند بدون اجازه مدیران شرکت راه‌آهن به آنها جواز ساخت بدهند. بنابراین همه مالکان موظفند ابتدای امر به شرکت راه‌آهن مراجعه کنند و با گرفتن مجوز بلامانع ساخت‌وساز از شرکت راه‌آهن، مجدداً به شهرداری مراجعه کنند. جدا از بحث وقت و انرژی که باید صرف این کار شود، باید به هزینه‌های زیاد این‌گونه جوازهای ساخت اشاره کرد که باعث گلایه‌مندی و نارضایتی اهالی شده است.

شهروندان ساکن در شهرک سینا امیدوارند مسئولان صدای آنها را بشنوند و برای رفع گرفتاری‌شان هرچه زودترکاری کنند. «رسول خادمیان» از معتمدان محله که سال‌هاست در شهرک سینا زندگی می‌کند به نمایندگی از شهروندان چند موضوع را با طرح چند سؤال مهم مطرح می‌کند. وی می‌گوید: «آیا شرکت راه‌آهن می‌تواند برای ساخت بنا از مردم پول بگیرد؟ اگر چنین است جایگاه شهرداری چیست؟ افرادی که قرار است خانه‌های فرسوده و درحال ریزش خود را تخریب کنند و از نو بسازند چرا باید به ۲مرکز هزینه بدهند؟ تازه این اول ماجراست چون پولی که راه‌آهن برای ارائه جواز از مردم می‌گیرد، تفاوت زیادی دارد. کارشناسان شرکت راه‌آهن طبق مساحت زمین و مسافت ملک تا ریل راه‌آهن از مالکان پول می‌گیرند که این مبلغ بین ۱۰تا ۱۰۰میلیون تومان است. وقتی شهروندان این هزینه را پرداخت کردند، باید به حوزه شهرداری مراجعه و برای صدور جواز ساختمانی هزینه زیادی پرداخت کنند. اگر این املاک در حریم راه‌آهن و دراختیار شرکت راه‌آهن است و شهرداری نیز هیچ دخل و تصرفی در آن ندارد و حتی نمی‌تواند جواز ساخت به این املاک بدهد، پس چرا باید به شهرداری پولی بابت این جوازها پرداخت شود، اگر این‌طور نیست و وظیفه شهرداری‌هاست، چرا شرکت راه‌آهن از مالکان هزینه می‌گیرد؟ جالب اینکه وقتی شرکت راه‌آهن جواز می‌دهد، هزار اما و اگر جلو پای مردم می‌گذارد و اگر بعدها اتفاقی بیفتد، می‌تواند زمینش را پس بگیرد. شهروندان شهرک سینا در محله خلیج‌فارس جنوبی منطقه۱۸ آمادگی دارند تا در صورت نیاز مدارک و مستندات خود را در این زمینه به مراجع قانونی ارائه کنند.»

  • خانه‌مان را نصف قیمت نمی‌خرند

ساکنان حریم راه‌آهن در شهرک سینا برای ساخت خانه‌های فرسوده با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. «سید عزیز موسوی» دبیر و عضو سابق شورایاری محله خلیج‌فارس جنوبی که بارها مشکلات ساکنان شهرک سینا را پیگیری کرده است می‌گوید: «این محله بیش از ۶۰سال قدمت دارد. وقتی اهالی اینجا آمدند و برای ساختن خانه اقدام کردند، کسی به آنها نگفت که درحریم خط آهن ساکن شده‌اند و باید عواقب آن را بپذیرند. آن سال‌ها این حرف‌ها نبود و کسی به خانه‌های مردم در حریم راه‌آهن‌ کاری نداشت، اما پس از گذشت چند دهه راه‌آهن مدعی است و حتی برای ساخت خانه‌های فرسوده مقررات سخت و دشواری می‌گذارد. راه‌آهن پول زیادی برای مجوز ساخت‌وساز از اهالی می‌گیرد که معلوم نیست بابت چیست؟ ‌» یکی از سالمندان شهرک سینا که در خانه‌ای کوچک و بسیار فرسوده در نزدیکی خط راه‌آهن زندگی می‌کند، می‌گوید: «بیشتر این خانه‌های قدیمی سند مالکیت منگوله‌دار دارند، پس چرا مالکان باید نگران نوسازی خانه‌های خود باشند. خانه‌های ما را به خاطر قرارگرفتن درحریم ریل راه‌آهن نصف قیمت هم نمی‌خرند. آیا این انصاف است.»

  • پاسخ مسئول
    برای ساخت در حریم راه‌آهن، تأییدیه لازم است

    شهروندان حق دارند در ساختمان‌های ایمن و نوساز زندگی کنند، اما متأسفانه در زمینه املاک فرسوده واقع در حریم خط راه‌آهن، شهرداری نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و دستمان برای کمک به شهروندان بسته است. اکنون تنها درصورت تأییدیه کارشناسان راه‌آهن تهران، مجوز ساخت در این محدوده داده می‌شود.
    سید محمد فیاض، شهردار منطقه ۱۸ 
  • بازسازی و تجدید بنا ممنوع است
    حریم و محدوده‌های ریلی (حدود حریم راه‌آهن) عبارتند از عرض ۱۱۷متر از دو طرف محور راه‌آهن (۱۷متر حریم اختصاصی +۳۰متر محدوده تأسیساتی + ۷۰متر محدوده نظارتی) که ساخت بنا در این محدوده ممنوع است. اقدام‌های مجاز در این محدوده هم عبارتنداز: شبکه‌های تأسیسات زیربنایی نظیر خطوط آب، برق، فاضلاب، گاز، نفت، مخابرات و امثال آن. بنابراین ساخت اعیان به هرترتیب در این قسمت ممنوع است. این قانون از سال۱۳۷۹ به همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی اعلام شده است. علی ایحال با عنایت به تصویب این قانون در سال۱۳۷۹، اعیانی‌ها و ساختمان‌ها و به‌طور کلی بناهایی که قبل از تصویب قانون در این محدوده وجود داشته قابلیت رهن، انتقال یا اخذ سند تک برگی را خواهند داشت، اما هرگونه اقدام دیگر از جمله تجدید بنا، بازسازی و هرگونه تغییرات دیگر در این بناها ممنوع است.
    خسرو رشیدی، سرپرست معاونت فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن
     
کد خبر 458261

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha