چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
۰ نفر

امسال زودتراز سال‌های گذشته شور وحال پیاده‌روی عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) آغاز شده و زائران خود را برای مشرف شدن به کربلای معلی به مرزهای چذابه، شلمچه، مهران وخسروی رسانده‌اند. جاده‌های مرزی شور حسینی گرفته‌اند و زائران آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل هم، هم‌مسیر این زائران در مرزمهران به سوی بارگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) پیاده‌روی می‌کنند.

میزبانی از زائران عشق

به گزارش همشهری، مسئولان استانی حضور ۴۰ هزار نفر از آذربایجان غربی، ‌ ۱۰۰ هزار نفر از آذربایجان شرقی و نزدیک به ۲۰ هزار نفر از اردبیل را در پیاده‌روی اربعین حسینی پیش‌بینی می‌کنند و اقدامات ویژه‌ای برای ارائه خدمات پذیرایی به زائران از سوی نهادهای مختلف استان در این ایام در حال انجام است و قرار است خدمات رسانی موکب‌های سه استان شمالغرب کشورمان در شهرهای عراق به زائران از امروز آغاز شود.

  • برپایی ۱۹ موکب مردمی در عراق

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در آذربایجان‌ غربی با اشاره به آمادگی موکب‌های این استان برای ارائه خدمت به زائران امام حسین(ع) در اربعین امسال گفت: ۱۹ موکب مردمی این استان روزانه ۶۰ هزار زائر را در ۳ وعده غذایی طعام می‌دهند.   «سیدحسن حسینی» با اشاره به آمادگی موکب‌های آذربایجان غربی برای اسکان دادن ۱۴ هزار زائر به صورت روزانه اظهار کرد: حدود ۶۰۰ خادم در موکب‌های این استان خدمت‌رسانی می‌کنند و تمامی خدمات بهداشتی، خوراکی، تغذیه و درمانی موکب‌های ایرانی و به تبع آن موکب‌های آذربایجان غربی در پیاده‌روی اربعین رایگان است.  حسینی افزود:موکب‌های این استان از ۱۰ مهرماه جاری به کربلا اعزام و در زمان مورد نظر در مسیرهای مشخص مستقر شده‌اند.

از ۲۰ مهر هم ارائه خدمات از سوی موکب‌های استان آغاز خواهد شد.  وی بیان کرد: موکب‌های آذربایجان غربی در سامرا، مهران، کربلا و در مسیرهای نجف تا کربلا استقرار خواهند یافت؛ البته یک موکب مرزی ویژه هم در بارزگان برای زائران خارجی تدارک دیده شده تا زائران اهل ترکیه و جمهوری‌ آذربایجان بعد از استراحت در این موکب به کربلای معلی اعزام شوند.  

  • ۷۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل استان برای زوار اربعین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی هم از اختصاص ۷۵ درصد ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل استان به زوار اربعین خبر داد و گفت: تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش مشکلات زائران اعزامی از استان اندیشیده شده‌ است.   «ارسلان شکری» افزود: بیش از هزار دستگاه اتوبوس از آذربایجان غربی برای جابه‌جایی زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) در ایام اربعین به سمت مرزهای غربی کشور در نظر گرفته شده ‌است. یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، الزام ناوگان حمل‌ونقل کشور به افزایش ندادن کرایه است که در این خصوص بازرسی‌های زیادی از اتوبوس‌ها انجام می‌گیرد.

شکری با اشاره به این‌که سرویس دربستی ناوگان حمل‌ونقل از جلوگیری از مشکل برای زائران اباعبدالله‌الحسین(ع)، از دستور کار خارج شده است، عنوان کرد: عملیات برگشت زائران نیز از مرز مهران به سمت کرمانشاه و از آنجا به سمت ارومیه انجام می‌گیرد تا ازدحامی در مرز مهران ایجاد نشود.  شکری از صاحبان شرکت‌ها و مؤسسات فنی خواست در خدمات‌دهی و ایمن‌سازی وسیله نقلیه اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا زائران اربعین در طول مسافرت با مشکل خاصی مواجه نشوند. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، بازرسان و کارشناسان فنی و پلیس راه استان با دقت و وسواس بیشتری نسبت به کنترل وسایل نقلیه و اتوبوس‌ها در این ایام اقدام خواهند کرد.  

  • ۴۰ هزار زائر استان در پیاده‌روی اربعین

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین آذربایجان غربی با اشاره به ثبت‌نام ۲۲ هزار نفر استان برای پیاده‌روی اربعین حسینی تا اوایل هفته جاری عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۰ هزار نفر از هم‌استانی‌ها در این اجتماع عظیم حضور داشته باشد.  حجت‌الاسلام «اسد میرزایی‌سرای‌ملکی» با بیان این‌که خدمات‌رسانی به زائران خارجی در مرزهای استان انجام می‌شود، افزود: موکب یالثارات‌الحسین(ع) شهرستان ماکو در کنار موکب شهید باکری استان به زائران غیرایرانی که از طریق مرز بازرگان وارد کشور خواهند شد ارائه خدمات خواهد کرد.  

  • خدمات‌رسانی ویژه به زائران خارجی

فرماندار ماکو هم گفت: تاکنون برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور استقبال و بدرقه در خور شأن زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) صورت پذیرفته است و پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار زائر غیرایرانی‌ برای پیاده‌روی اربعین از مرز بازرگان وارد ایران شوند.   «حسین عباسی» با بیان این‌که هر یک از زائران غیرایرانی سفیران فرهنگی ما در کشورهایشان خواهند بود تاکید کرد: باید آموزش‌های لازم به خادمان موکب‌های مستقر در مرز و همچنین زائران اعزامی کشورمان به عتبات عالیات ارائه شود؛ چون عملکرد و رفتار آنها معرف کشور ما خواهد بود.  

  • اعزام مبلغان آذربایجان غربی به راهپیمایی اربعین

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از اعزام ۲۱۲ مبلغ به پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و گفت: با هماهنگی ادارات تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، ۲۱۲ مبلغ، مبلغه و طلبه خواهر و برادر با هدف تبلیغ نهضت کربلا و بیان فلسفه قیام عاشورا به پیاده‌روی اربعین حسینی اعزام می‌شوند.  
حجت‌الاسلام «محمد داداش‌زاده» افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، مبلغان و مبلغات را از طریق کمیته فرهنگی ستاد بازسازی عتبات به همراه کاروان‌های پیاده‌روی اربعین به کربلای معلی اعزام می‌کند که این افراد ضمن آموزش و به همراه داشتن جزواتی، پاسخ‌گویی به احکام دینی و مسائل مبتلابه کاروانیان را نیز عهده‌دار خواهند بود.

  • ۱۰۰ هزار زائر آذربایجان شرقی در پیاده‌روی اربعین

استاندار آذربایجان شرقی هم از پیش‌بینی حضور ۱۰۰هزار نفری مردم استان در مراسم پیاده‌روی اربعین در کشور عراق خبر داد و گفت: ‌ سال گذشته ۷۰ هزار نفر زائر از استان عازم عراق شدند که امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران این استان به بیش از ۱۰۰ هزار نفر برسد.   «محمدرضا پورمحمدی» با بیان این‌که برنامه‌ریزی‌های زیادی برای حضور موکب‌های استان در مسیرهای پیاده‌روی اربعین و مرزها انجام شده است و مشکلی در این خصوص نداریم، ادامه داد: امسال ۲۵ موکب از استان آذربایجان شرقی آماده اسکان‌دهی و پذیرایی از زائران حسینی هستند.  وی با اشاره به این‌که یک موکب در مرز مهران و ۲۴ موکب در داخل خاک عراق مستقر خواهند شد بیان کرد: این موکب‌ها در شهرهای زیارتی نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و بین راه نجف – کربلا مستقر می‌شوند که آدرس آنها در سایت ستاد عتبات بازسازی اعلام شده است. طبق برنامه و شرح خدماتی که دارند برای ۲۲ هزار نفر در شهرهای مختلف امکان استقرار را فراهم کرده و ۶۰ هزار وعده غذایی نیز به زائران ارائه می‌شود.  

  • ظرفیت ویژه اتوبوسرانی در خدمت زائران اربعین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی هم از اختصاص ۷۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی استان برای حمل‌ونقل زائران اربعین خبر داد و گفت: از ۶۶۸ دستگاه اتوبوس‌های مسافربری موجود در استان ۴۶۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین اختصاص یافته است. «اروجعلی علیزاده» افزود: برخلاف سال‌های گذشته که مرز مهران برای تردد زائران استان ما تعریف شده بود، امسال مرز مهران برای آذربایجان شرقی تعریف شده است و زائران باید در انتخاب مسیر دقت کنند تا در رفت و برگشت با ترافیک و مشکل مواجه نشوند.  

  • ثبت نام ۱۷ هزار اردبیلی در سامانه سماح

مدیرکل حج و زیارت استان اردبیل هم با اشاره به این‌که تاکنون ۱۷ هزار اردبیلی برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: این اقدام از ابتدای شهریورماه آغاز شده و تا روزهای منتهی به اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. «ودود چمن‌آرا» با اشاره به این‌که سامانه samah. haj. ir برای ثبت‌نام علاقه‌مندان در این سامانه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: مرز خسروی برای اعزام زائران در نظر گرفته شده و تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تمهیدات مسئولان استان برای خدمات‌رسانی به زائران عنوان کرد: امسال ۴ موکب از استان اردبیل در نوار مرزی غرب کشور و در عراق برپا می‌شود به طوری که از این تعداد ۳ موکب در کشور عراق و یک موکب نیز در یکی از پایانه‌های مرزی غرب کشور دایر شده و اقدام به خدمات‌رسانی و پذیرایی از زائران خواهند کرد.  این مسئول تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های لازم در تمامی زمینه‌ها انجام شده تا بتوانیم با امنیت و آسایش هرچه بیشتر خدمات لازم را علاوه بر زائران بومی استان به زائران خارجی نیز ارائه دهیم.  

  • آغاز جابه‌جایی زائران اربعین در اردبیل از ۱۷ مهرماه

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان این‌که طرح ویژه ارائه خدمات راهداری به زائران اربعین حسینی از امروز (۱۷ مهر) آغاز شده است، عنوان کرد: این طرح تا ۳ آبان ادامه خواهد داشت.   «علی رحمتی» به نظارت ویژه بر عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی به زائران، آماده به‌کار نگه داشتن تمامی تجهیزات حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای، انجام بازدیدهای دوره‌ای از شرکت‌های حمل‌ونقل و بررسی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اتوبوس‌ها در طول مسیر از موارد الزامی شیوه‌نامه اجرایی اربعین سال ۹۸ است.

رحمتی از کنترل ویژه رانندگان از سوی سامانه سپهتن خبر داد و افزود: به منظور جلوگیری از سرگردانی زائران در زمان انسداد مقطعی راه‌ها اطلاع‌رسانی به‌موقع به شرکت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر در خصوص زمان اجرای محدودیت‌های ترافیکی انجام خواهد شد. مردم هرگونه شکایت خود را از طریق سامانه ۱۴۱ به اداره کل راهداری اطلاع دهند تا در کمیسیون‌های ماده ۱۱ و ۱۲ در سریع‌ترین زمان بررسی شود. رحمتی همچنین تاکید کرد: به دلیل اوج بازگشت زائران اربعین حسینی پیش فروش بلیط اتوبوس از ۲۴ الی ۲۹ مهرماه در استان اردبیل ممنوع است.

کد خبر 458139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha