مرضیه موسوی-خبرنگار:نشانی محل گزارش ما خیلی سرراست است. وقتی از بزرگراه بسیج(افسریه) وارد قصر فیروزه ۲ می‌شوید، بعد از گذشتن از یک میدان و پادگان ۰۱ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و خانه‌های سازمانی سپاه و ارتش وارد محله مسعودیه می‌شوید.

نمایشگاه

به سادگی خواهید دید که از انتهای بلوار قائم که به شهرک والفجر می‌رسد تا ابتدای این بلوار باریک و تا انتهای خیابان ابومسلم خراسانی خودروها به‌صورت دوبله پارک کرده‌اند. صد البته معضل پیش روی ما دوبله پارک کردن خودروها نیست. موضوع اصلی خرید و فروش خودروهاست و نمایشگاه‌هایی که بدون مجوز در این زمینه فعالیت می‌کنند. اغلب این مغازه‌ها که به اسم برنج‌فروشی و غیره خرید و فروش اتومبیل انجام می‌دهند، مساحتی کمتر از ۵۰‌مترمربع دارند که این به خودی خود تخلف محسوب می‌شود. گزارش ما را درباره نمایشگاه‌های غیرمجاز اتومبیل در بلوار قائم بخوانید.

یک سانت خاک روی اتومبیل
وقتی وارد بلوار قائم می‌شوید بی‌برو و برگرد خودروهایی را می‌بینید که نو و آماده ‌فروشند. خودروهای صفر و کارکرده. به قول معروف در حوزه خودرو اینجا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد برایتان هرچه بخواهید فراهم می‌کنند و وجود دارد. انواع و اقسام خودروهای شاسی‌بلند که اسنفج آبی‌شان هنوز روی در خودروهاست و نشان می‌دهد که خودرو مذکور هنوز یکبار هم شسته نشده و به کارواش نرفته است. به قول معروف اینجا مرکز خودروهای صفر خشک است. با ورود به بلوار قائم در سمت برگشت خیابان یعنی از انتهای خیابان ابومسلم خراسانی تا ابتدای بلوار خودروهایی را می‌بینید که به قول معروف خاک خالی‌اند و یک سانتیمتر خاک روی شیشه و بدنه خودروها نشسته است و این موضوع مشخص می‌کند که دیرگاهی است که هیچ نهاد و مسئول مستقیم مربوطه‌ای‌کاری به کار این خودروها نداشته است. روی سقف بیشتر این خودروها هم بدون هیچ‌گونه رودربایستی نوشته شده است «فروشی»! اینجا جایی است که کسی‌کاری به کار دلالان خودرو ندارد.
ابایی از کارشان ندارند
اینجا دلالان خودرو هیچ ابایی از کارشان ندارند. سدمعبر می‌کنند و عرض باریک بلوار قائم را اشغال کرده‌اند. اگر هم پا پیچشان شوید، رک و راست می‌گویند: «ما اینجا برنج می‌فروشیم!» اینجا فقط اگر طالب باشید و خریدار و فروشنده واقعی خودرو، به دادتان می‌رسند! اگر ذره‌ای شک کنند که خبرنگارید یا برای یک نهاد دولتی وابسته به شهرداری کار می‌کنید شاید با شما گلاویز هم بشوند. ما البته با این تصور به این بلوار آمدیم که خودروفروشان مخفیانه کارشان را پیش می‌برند اما تابلویی را وسط خیابان روبه‌روی یکی از مغازه‌ها می‌بینیم که با فونت درشت رویش نوشته شده است: «با بالاترین قیمت، خودرو شما را خریداریم!»

خرید خودرو زیر قیمت بازار
خرید خودرو البته در اینجا با توجه به تابلوهایی که وجود دارد و رویشان نوشته شده که خودرو را به بالاترین قمیت خریداریم، زیر قیمت بازار انجام می‌شود. خودرو خودمان را که حدود ۴۵ میلیون تومان است به یکی از دلالان نشان می‌دهیم. با قیافه خونسرد و چهره گوشتالودش بادی به غبغب می‌اندازد و می‌گوید: «۴۲میلیون تومان خریدارم!» به او می‌گوییم آیا خریدار واقعی هم همین قدر آن را می‌خرد؟ مکثی می‌کند و می‌گوید: «بالاخره ما هم باید سودی ببریم.» می‌گوییم: «مگر شما حق کمیسیون نمی‌گیرید؟» با پوزخند پاسخمان را می‌دهد که: «اگر قرار باشد با این پول‌های چندرغاز اموراتمان را بگذرانیم، به نظرت چگونه کرایه مغازه را در بیاوریم؟ من اینجا ماهی ۴ میلیون تومان کرایه مغازه می‌دهم.» با پرس‌وجویمان متوجه می‌شویم که مغازه‌های این راسته چون کوچکند خیلی کمتر از اینها و با دشواری‌هایی اجاره می‌روند اما دلالان اهل شرف‌آباد و ورامین آن را به راحتی کرایه می‌کنند و از عهده پرداخت اجاره‌اش هم برمی‌آیند.

لطفاً عکس نگیرید
از فاصله چند متری می‌خواهیم عکسی از دلالان خودرو بگیریم. یکی دو نفر از آن طرف خیابان جلو می‌آیند و اشاره می‌کنند که چرا عکس می‌گیریم. می‌گوییم برای وضع درختان بلوار عکس می‌گیریم و بیهوده و به کذب می‌گوییم که می‌خواهیم شهرداری رسیدگی بیشتری به فضای سبز داشته باشد. اما یکی دو نفر از دلالان که‌گویی شستشان خبردار شده، با لحن توهین‌آمیزی به ما می‌گویند: «برو! اینجا نایست! از اینجا عکس نگیرید...» با این وصف دور تا دور جایگاه سوخت قائم در همین خیابان باریک، خودروها پارک شده‌اند و کاری به کار مردمی که برایشان مزاحمت ایجاد می‌شوند ندارند. بالاخره از عکاسی ما ممانعت به عمل می‌آورند. دور می‌زنیم و با خودرو شخصی‌مان دوباره غرب تا شرق بلوار را می‌رویم. باید بدون ایجاد حساسیت‌ راحت‌تر عکس بگیریم و دردسرهای بیشتری برای ما درست نکنند. در هر حال قید عکاسی را به این زودی‌ها نمی‌زنیم و تصویر انبوه خودروها را در قاب دیگری ثبت می‌کنیم. گرچه ممکن است برخی از اراذل و اوباش هم با ما درگیر شوند.

زیر سایه‌بان نشسته‌اند
یکی از فروشندگان خودرو سایبانی تدارک دیده و درست وسط خیابان زیر آفتاب پاییز لم داده و به کار خود مشغول است. او هنگام عکاسی به طرف ما می‌آید و دستش را بلند می‌کند. بلوار را دور می‌زنیم و از فاصله‌ای دورتر عکسی از او را شکار می‌کنیم. اینجا به قول معروف هر کی به هرکی است و کسی جواب درست و حسابی به ما نمی‌دهد که چرا این همه خودرو در خیابان باریک دوبله پارک کرده‌اند و کسی جلو دلالان غیرمجاز خودرو را نمی‌گیرد.
از ورامین می‌آیند
با «مهدی محمدی» یکی از مشاوران املاک که در انتهای بلوار قائم مغازه‌ دارد، سر صحبت را باز می‌کنیم. او می‌گوید: «بیشتر این فروشندگان که در مغازه‌های غیرمجاز مشغول خرید و فروش خودرو هستند، از شهرهای دور و اطراف به محله مسعودیه آمده‌اند. آنها از شهرهایی مانند پیشوا، ورامین و پاکدشت به اینجا می‌آیند و با کرایه کردن یک مغازه نقلی کارشان را انجام می‌دهند. آنها حدود ۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۳ تا ۴ میلیون تومان کرایه می‌پردازند. با یک معامله به قول خودشان «شیرین» پول کرایه ماه خود را درمی‌آورند و سرخوشانه به کارشان ادامه می‌دهند. در این محدوده نه شهرداری می‌تواند ‌کاری انجام دهد نه پلیس راهور. هر چند وقت یکبار یکی دو پلیس به اینجا می‌آیند و خودروها را جریمه می‌کنند اما باز هم این روند به شکلی تسلسلی ادامه دارد. پلیس‌ها می‌روند و پس از چند مدت دیگر پیدایشان نمی‌شود.» محمدی اضافه می‌کند: «تازه اینجا یک معضل دیگر هم داشت که آن هم بنزین‌فروشی نزدیک جایگاه سوخت بود. شهرداری با تمام هم و غمش این مشکل را برطرف کرد. اینجا مشکلات زیادی دارد. حتی اتباع خارجی نیز اینجا را قرق کرده‌اند و برخی‌شان اینجا بنزین می‌فروختند.»

ما زیر پونزیم
یکی از تعمیرکاران خودرو در چال مشغول تعمیر خودرو است. از او درباره وضع بلوار قائم می‌پرسیم. بدون مکث و معطلی می‌گوید: «اینجا ما به اصطلاح زیر پونز قرار داریم. کسی ما را نمی‌بیند و ‌کاری به کارمان ندارد. این در حالی است که اگر در یکی از مناطق شمال شهر همین وضع پیش می‌آمد بلافاصله با دلالان خودرو برخورد می‌کردند و بساطشان برای همیشه جمع می‌شد.» تعمیرکار مورد نظر می‌ترسد و دوست ندارد که نامی از او ببریم. می‌گوید: «دلالان اگر مرا بشناسند و نامم را در روزنامه ببینند، همین فردا سراغم می‌آیند و برایم دردسر درست می‌کنند و به سادگی مرا از نان خوردن می‌اندازند. لطفاً اسمی از من در روزنامه نبرید!»

چندکیلو برنج یا فروش خودرو؟

 «سیدرضا باقری» مدیر اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه ۱۵ است. او در این‌باره می‌گوید: «از حدود یک دهه پیش، در مدیریت قبلی شهرداری با مشکلات بلوار قائم مواجه شدیم. متأسفانه این موضوع یکی از آسیب‌های شغلی است که برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کند. تقریباً در این چند سال اداره ساماندهی براساس قانون ‌بند ۲۰ برای اکثریت آنها رأی تعطیلی صادر کرده است. آنها خودروها را بیرون از نمایشگاه می‌گذارند و در معبر عمومی قرار می‌دهند و روی خودروها نیز تابلو ‌فروشی نصب کرده‌اند. صاحبان مغازه‌ها پس از صادر کردن رأی ما، شیشه‌های مغازه‌شان را پاک کردند و یکی دو کیسه برنج در مغازه گذاشتند و اعلام کردند که ما تغییر شغل داده‌ایم و به هیچ‌وجه در این محدوده خودرو خرید و فروش نخواهیم کرد. حرکت آنها کذب بود و ما هم متوجه شدیم. آنها از فضای داخل دفتر برای قولنامه کردن و خرید و فروش خودرو استفاده می‌کنند و با هم همدستند. متأسفانه مأمور مورد نظری هم که قرار بود از وضع بلوار قائم گزارش تهیه کند، براساس آنچه مشاهده کرده بود گزارش داد. او دقیقاً در گزارش خود نوشته بود که وقتی به بیشتر مغازه‌ها رفته است با چندکیلو برنج مواجه شده است. روی شیشه مغازه‌ها هم نوشته‌ای مبنی بر فروش خودرو در کار نبود!»

برخورد با سدمعبر توسط معبربان شهرداری
با سدمعبر خودروها در بلوار قائم برخورد قانونی می‌شود، باقری می‌گوید: «بنا براین وضع، ما نتوانستیم حقوق خودمان را از قالب ‌بند ۲۰ بگیریم. اما کاری که کردیم این بود که اگر قانون ‌بند ۲۰ نمی‌تواند کارسازی خودش را داشته باشد از تبصره یک ‌بند ۲ قانون ۵۵ شهرداری استفاده می‌کنیم. مکاتبات خود را با ناحیه انجام دادیم و کمیته معبربان موظف به رفع سدمعبر این خودروها شدند. بر این اساس این خودروها باید از این محدوده بروند و اگر نشانه‌هایی از خرید و فروش خودرو در آن ناحیه وجود دارد آنها را امحا کنند. مثل همان تابلوهایی که بالای سر خودروها می‌گذارند. دلالان اما باز با مبلغ ناچیزی تابلو «فروشی» را ساخته‌اند و روی خودروها قرار داده‌اند. ما این کار را در دستور کار معبربان قرار داده‌ایم. باز هم در این نوبت گزارش داده‌اند که با وصف این اقدام همچنان خودروها وجود دارند. ما به ناچار با راهور منطقه مکاتبه کردیم. قرار شد طبق ماده ۱۲ قانون پلیس راهور اگر معبر را اشغال یا دوبله پارک کنند، راهور موظف به برخورد و رفع سدمعبر است. چند نوبت راهور منطقه اقدام کرده است و چندین خودرو را با جرثقیل به پارکینگ انتقال داده‌اند. از برخی از آنها هم تعهد گرفته شده و مجدداً اطلاع‌رسانی کرده‌اند.»

تمکین قانون پلیس راهور
همه باید قوانین را تمکین کنند. باقری در این باره می‌گوید: «متأسفانه اینجا بورس شده و جزو برنامه‌های شهرداری نبوده که این بورس را شکل دهند. اما در حقیقت چون این طرح جزو طرح‌های موضعی و موضوعی است و قانون مشاغل راسته‌ای و رسته‌ای را رعایت نکرده‌اند، تبدیل به معضل شده است. در نقاط دیگر شهر مشاغل رسته‌ای و راسته‌ای را ساماندهی کرده‌ایم اما بنا بر فاکتورها و شاخص‌هایی که در این بلوار وجود ندارد و یکی از آنها محل پارکینگ خودروهاست، به همین دلیل این معضل در این منطقه ایجاد شده است. تمام تلاشمان را می‌کنیم اما همه دستگاه‌ها در کنار یکدیگر باید همکاری کنند. تکالیفی که برعهده ما بوده انجام شده. بخش قابل توجهی از این موضوع نیز به راهور مربوط می‌شود. قانون راهور محکم و قوی است و همه تمکین می‌کنند. اگر یک خودرو پارک می‌کند قانونی نداریم؟ اصل موضوع ترافیکی ما به راهور بازمی‌گردد.»

پلیس راهور: جریمه می‌کنیم!  


سرهنگ «احمد ابراهیمی» رئیس پلیس راهور منطقه ۱۵ را در دفتر کارش می‌بینیم. او می‌گوید: «ما خودروها را جریمه می‌کنیم اما فردا صبح باز هم بساط دلالان خودرو پهن است. این موضوع دلیل ساده‌ای هم دارد و آن این است که فروشنده خودروها، اتومبیل خود را به این دلالان می‌دهند تا برایشان بفروشند. همین خودرو خاک گرفته چندین بار جریمه شده ولی دوباره سر جای خودش باقی است. دلالان معمولاً برگه جریمه را پاره می‌کنند و به دست صاحب اصلی خودرو نمی‌رسانند به همین دلیل این روند باز هم ادامه دارد. البته ما با یک جرثقیل هم چندین بار خودروها را از گوشه خیابان برده‌ایم اما این کار هم از وضع اسفبار و مزاحم‌کننده حال حاضر بلوار قائم جلوگیری نکرده است.» او ادامه می‌دهد: «تنهاکاری که از دست ما به‌عنوان پلیس راهور برمی‌آید این است که رانندگان و صاحبان خودروهای خاطی را جریمه کنیم. اینجا روزانه حداقل حدود دو سه مورد توقیف خودرو داریم.

اگر چه نیروهای ما بیشتر از این پاسخگو نیستند چون حجم خودروهای پارک شده در این بلوار زیاد است. ما یک جرثقیل هم بیشتر برای این کار نداریم که آن باید کل منطقه ۱۵ و ۶ ناحیه را پوشش دهد.» او در پاسخ به این پرسش که «پلیس راهور برای رفع مشکل بلوار قائم چه وعده‌ای به مردم می‌دهد؟» می‌گوید: «اداره مربوطه باید آنها را ساماندهی کنند. صاحبان نمایشگاه‌های غیرمجاز مغازه‌ای زده‌اند و هرکدام چهار پنج ماشین کنار خیابان پارک کرده‌اند. جریمه‌هایی که ما می‌کنیم حدود ۴۰ هزار تومان است و بازدارندگی‌اش را از دست داده و به صفر رسانده. در یک کلام صاحب خودرو اصلاً بویی از جریمه شدن خودرو خود نمی‌برد. این مغازه‌ها پیش از هر چیز باید ساماندهی شوند و الباقی در صورت تخلف جریمه خواهند شد. پلیس راهور تنها کارش را که جریمه کردن باشد انجام می‌دهد. یکبار هم در برنامه درشهر عنوان کردیم که شهرداری و اداره مربوطه باید به وضع این بلوار رسیدگی کنند. اگر یکبار برای همیشه چهار پنج مغازه در این راسته پلمب شود دیگر کسی جرئت خرید و فروش خودرو را در این محدوده نخواهد داشت.»

کد خبر 458100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha