سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دو هزارو 500 زندانی در استان‌های مختلف کشور از طریق آموزش از راه دور تحصیل می‌کنند.

رئیس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: این تعداد1 درصد کل جمعیتی است که تحت پوشش آموزش از راه دور هستند.

به گزارش سایت آموزش و پرورش، نورالدین میرزایی در حاشیه گردهمایی موسسان، مدیران و رابطان آموزش از راه دور استان قزوین بیان داشت: در سالجاری 259 هزار و 897 نفر دانش آموز تحت پوشش آموزش از راه دور هستند که از این تعداد 91 هزار و 637 نفر لازم التعلیم و 168 هزارو 260 نفر بزرگسال هستند.

وی ادامه داد: از تعداد افراد تحت پوشش آموزش از راه دور در کشور 84 هزار و 935 نفر در دوره راهنمایی و 125 هزار و 644 نفر در دوره متوسطه و در دوره پیش دانشگاهی و کاردانش نیز به ترتیب 25 هزار و 558 و 23 هزار و 760 نفر مشغول به تحصیل هستند.

همچنین وی افزود: 125 هزارو 239 نفر در نقاط شهری و 134 هزار و 64 نفردر مراکز روستایی تحت پوشش خدمات آموزش از راه دور هستند.

وی توضیح داد: در حال حاضر 1334 مرکز آموزش از راه دور در سطح کشور به لازم التعلیم‌ها و بزرگسالان خدمات آموزشی ارائه می دهد که از این تعداد 617مرکز دخترانه و 717 مرکز پسرانه است.

میرزایی یادآور شد: 13 هزار کلاس اقماری نیز با یک تا 20 نفر دانش آموز در دوره های راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی و کارودانش خدمات آموزش از راه دور ارائه می‌دهد که کلاس‌های اقماری روشی است که تحت عنوان خانه‌های آموزشی به تصویب رسیده و در صورت به حد نصاب نرسیدن دانش آموزان در روستاها در یک دوره خاصی به صورت نیمه حضوری تشکیل می شود.

وی با اشاره به راه اندازی مراکز مجازی در استان‌ها اظهار داشت: در هر استان حداقل یک مرکز مجازی آموزش از راه دور راه‌اندازی شده است که این مراکز مجاز هستند با 3 روش کتاب محور، دیداری شنیداری و الکترونیکی یا مجازی خدمات آموزشی ارائه دهند.

رئیس موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش افزود: مراکز الکترونیکی تحت عنوان مراکز جامع فعالیت می کنند که در حدود 30 مرکز هستند و در این مراکز نرم افزارهای آموزشی برای تمامی دروس به صورت CD و رایانه‌ای و VCD صوتی و تصویری ارائه می شود.
وی ادامه داد: در حدود 270 عنوان نرم افزار آموزشی در نظر گرفته شده که به طور میانگین برای هر درس 40 ساعت فیلم درسی توسط دبیران منتخب کشور آموزش داده می شود.

میرزایی از فعالیت پنج مرکز الکترونیکی آموزش از راه دور در خارج از کشور خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر 5 مرکز در حال فعالیت هستند که هموطنان در تمامی کشورها از طریق سرپرستی مدارس جمهوری اسلامی ایران، رایزنی فرهنگی و سفارت ایران می‌توانند این خدمات را دریافت کنند که در حدود 2 هزار نفر از کشورهای مختلف دنیا از طریق این مراکز، تحت پوشش آموزش از راه دور هستند.

وی تصریح کرد: برای دانش آموزان در سن تحصیل که حداکثر 20 سال است مراکز آموزش از راه دور چه در داخل و چه در خارج از کشور شهریه‌ای دریافت نمی کنند ولی از افراد بازمانده از تحصیل بزرگسال در حدود یک چهارم شهریه مدارس غیرانتفاعی دریافت می‌شود.

وی اظهار داشت: مراکز آموزش از راه دور در زندان‌های مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده است که این اقدام بر اساس امضای تفاهم نامه بین اداره کل زندان‌ها و موسسه آموزش از راه دور صورت گرفت و زندانیان می توانند به صورت نیمه حضوری ادامه تحصیل دهند.

وی اعلام کرد: این زندانیان در رده‌های سنی مختلف هستند که با راه‌اندازی این مراکز زندانیان به خوبی استقبال کردند و این اقدام تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های اجتماعی دارد و احتمال بازگشت دوباره آنها را به زندان کاهش می دهد.

میرزایی با اشاره به رفع مشکل مراکز آموزش از راه دور در دوره کار و دانش گفت: با توجه به امضاء تفاهم نامه ای با دفتر کارودانش، مشکل مراکز آموزش از راه دور در دوره کار و دانش برطرف شده است و این مراکز می‌توانند همانند مدارس بزگسالان تمامی فعالیت‌های آموزشی را انجام دهند.

وی در ادامه از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد نهج البلاغه و دانشگاه پیام نور خبر داد و بیان داشت: در راستای امضای این تفاهم نامه، فرهنگیانی که حداقل یکسال با مراکز آموزش از راه دور همکاری کرده‌اند می‌توانند از سهمیه ادامه تحصیل برخوردار شوند و در رشته های موجود در دانشگاه در مقطع کارشناسی و در 3 گرایش حقوق، علوم سیاسی و اخلاق از گرایش نهج البلاغه تحصیل کنند و همچنین می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش نهج البلاغه ادامه تحصیل دهند.

وی راه‌اندازی کتابخانه مجازی، مراکز مشاوره و پاسخگویی به مشکلات استفاده کنندگان از خدمات آموزش از راه دور، راه اندازی بانک اطلاعات آثار و تالیفات فرهنگیان را از جمله اقدامات موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.

کد خبر 45800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز