همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلا‌می ایران با گروهی از روشنفکران، نویسندگان و سیاستمداران با سابقه امریکا دیدار کرد و در یک کنفرانس خبری نیز حضور یافت

آقای احمدی نژاد در حاشیه شصت و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار گروهی از روشنفکران، نویسندگان و سیاست مداران با سابقه امریکایی با تشریح مواضع ایران درباره مسائل جهانی گفت: ادبیات سلطه و تهدید مربوط به گذشته است و اکنون اکثریت قاطع مردم جهان انسان هایی آزاد، صلح طلب و خواستار اجرای عدالت هستند.

وی تصریح کرد: ادبیات و رفتارهای جاری دولتمردان امریکا با مردم جهان به حیثیت مردم این کشورها لطمه می زند.

رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع تهدیدات امریکا علیه ایران یک جو سازی رسانه ای و روانی است، تاکید کرد: هیچ خطری ایران را تهدید نمی کند.

رئیس جمهوی اسلا‌می ایران خاطرنشان کرد: دولت امریکا هوشمند تر از آن است که به اقدامی علیه ایران دست بزند زیرا این برخورد امریکا به نفع هیچ کس نیست و بوش مطمئن باشد نخستین کشوری که ضرر می کند امریکا خواهد بود.

آقای احمدی نژاد درباره مخالفت امریکا با فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران نیز گفت: برخورد امریکا با مسئله هسته ای ایران بیشتر یک بهانه سیاسی است تا یک مسئله سیاسی زیرا ما همه مقررات ان پی تی را اجرا کرده ایم و به پادمان های بین المللی در این باره پایبندیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش دیدگاهش را درباره تغییر ساختار سازمان ملل متحد تشریح کرد و گفت: سازمان ملل باید نقش خود را مستقل و بدون تاثیر پذیری از امریکا و دیگر قدرت های جهانی ایفا کند و اگر جز این باشد موجودیت سازمان ملل متحد مفهومی ندارد.

رئیس جمهور همچنین درباره سخت گیری های غیر منطقی دولت امریکا درباره ورود محققان و دانش پژوهان ایران به امریکا گفت: ما هرگز اعضای هیات علمی دانشگاههای امریکا یا محققان این کشور را انگشت نگاری نکرده ایم اما دولت امریکا سخت گیری های غیرمنطقی از جمله ممانعت از ورود به خاک امریکا را در حق اعضای هیات های علمی ایران روا داشته است.

آقای احمدی نژاد همچنین درباره ایجاد محدودیت برای خبرنگاران ایرانی در نیویورک گفت: دولت امریکا مانع فعالیت های خبرنگاران ایرانی از جمله خبرنگار صدا و سیما در این شهر شده است .

کنفرانس خبری

رییس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل تصریح کرد که ایران اهل زورگویی نیست و هرگز زیر بار زور نخواهیم رفت.

وی در این نشست خبری که حدود ‪ ۲۰۰‬خبرنگار در آن شرکت داشتند، اظهار داشت: موضوع هسته‌ای ایران یک بهانه سیاسی است و مطلقا پشتوانه حقوقی ندارد . ‪ ۲۷‬سال است آمریکایی‌ها با هر پیشرفت ملت ما مخالفند و آنها حتی هواپیمای مسافربری به ما نمی‌دهند.

رییس جمهوری گفت: معلوم است که مساله چیز دیگری است. آنان ‪ ۸‬سال جنگ را به ما تحمیل کردند و دولت آمریکا حامی متجاوز بود.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره تعلیق موقت غنی‌سازی گفت که ما در شرایط عادلانه مذاکره و در زمان خود، اعلام می‌کنیم.

دیدار با اعضای کلیسای طرفدار صلح نیویورک

رئیس جمهوری اسلا‌می ایران همچنین در دیدار با اعضای کلیسای طرفدار صلح نیویورک دعوت به توحید , عدالت و حفظ کرامت انسانها را سه دعوت اصلی و مهم پیامبران الهی عنوان کرد و افزود: بدون عدالت امکان برپایی صلح و آرامش در جهان وجود ندارد و عدالت پایه یک نظام اجتماعی برادرانه و سربلند است همانطور که صیانت از کرامت انسانها و احترام به شخصیت و حقوق آنها سرلوحه کار پیامبران بوده است.

آق‌ای احمدی نژاد در این دیدار در پاسخ به سوالی درباره علت شعار مرگ بر امریکا , با یادآوری ظلمهای دولت امریکا در حق ملت ایران از جمله در جریان حمایت از رژیم پهلوی , کودتای 28 مرداد , دشمنی با انقلا‌ب اسلا‌می , جنگ تحمیلی و حمایت از گروههای تروریستی دشمن مردم ایران گفت: این شعار علیه ملت امریکا نیست زیرا ملت ایران به ملت امریکا احترام می گذارد و علا‌قه مند به تعالی و سعادت و رفاه آنهاست و با مردم امریکا هیچ مشکلی ندارد ,بلکه منظور رد و مخالفت با روشهای تجاوزکارانه و بی عدالتی ها، تجاوز ها و لشکر کشی ها و زورگویی هاست که البته این خواست همه ملتهای جهان است.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت نفی هولوکاست و نگرانی از تشدید خشونتها گفت: ما به همه مذاهب و ملتها احترام می گذاریم ولی این به معنی به رسمیت شناختن یک حزب حاکم نیست و در مورد هولوکاست سه سوال مطرح کردیم که به جای پاسخ منطقی با جنجال آفرینی روبرو شدیم.

آقای احمدی نژاد همچنین باردیگر در پاسخ به سوالی درباره نقش گروههای مذهبی ادیان مختلف در کنترل گسترش سلا‌حهای کشتار جمعی و اتمی گفت: دولت ایران به عنوان دولتی مذهبی نیازی به سلا‌حهای هسته ای ندارد و حتی فتوای بالا‌ترین مقام مذهبی نیز درمورد ممنوعیت آن صادر شده است زیرا به نظر ما در دوران امروز ادبیات زور و قدرت و برتری جویی به پایان رسیده و دوره اندیشه فکر و منطق آغاز شده است.

دیدارها

رئیس جمهوری اسلا‌می ایران همچنین در حاشیه شصت و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با سران چند کشور از جمله نخست وزیر ایتالیا, روسای جمهور گرجستان , افغانستان و کومور دیدار کرد. [بیشتر]

کد خبر 4580

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز