مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: برندگان جوایز نوبل در هفته جاری اعلام می‌شوند. در همین راستا موسسه «وب آو ساینس گروپ» فهرستی از نامزدهای احتمالی این جایزه در سه حوزه پزشکی، فیزیک و شیمی را ارائه کرده است.

جايزه نوبل

به گزارش مهر، شمارش معکوس تا اعلام برندگان جایزه نوبل آغاز شده است. روز دوشنبه هفته جاری برنده جایزه نوبل پزشکی، روز سه شنبه برنده جایزه نوبل فیزیک و چهارشنبه برنده جایزه نوبل شیمی اعلام می‌شوند.

درهمین راستا وب سایت‌ها و  بنیادهای علمی مختلف گمانه زنی‌های خود از برندگان جوایز نوبل امسال را اعلام کرده اند. موسسه Web of Science Group که یک تهیه کننده اطلاعات و فناوری برای جامعه جهانی تحقیقات علمی است، نامزدهای احتمالی نوبل ۲۰۱۹ را در رشته‌های پزشکی، فیزیک و شیمی معرفی کرده است. این موسسه با بررسی استنادات به تحقیقات علمی این دانشمندان را معرفی کرده است.

  • شانس‌های نوبل پزشکی

این موسسه پیش بینی می‌کند «هانس کلرورس» از دانشگاه اوترخت هلند برای تحقیقات درباره «مسیر سیگنال دهی Wnt» یا Wnt signaling pathway یکی از نامزدهای احتمالی پزشکی است. Wnt شیوه متمایز سازی سلول‌های بنیادین و شکل گیری سرطان را کنترل می‌کند. اگر Wnt برنده این جایزه شود،   شرکت خصوصی  Samumed می‌تواند ادعا کند تحقیقات آن درحوزه توسعه داروهایی برای هدف Wnt براساس تحقیقات برنده جایزه نوبل است.

«جان کاپلر» و «فیلیپا ماراک» نیز برای کشف میزان تحمل سلول های T  شانس دریافت این جایزه را دارند. میزان تحمل سلول T مکانیسمی است که به وسیله آن غده تیموس  سلول های T را حذف می کند که به بدن حمله می کنند. این کشف درک از بیماری های خود ایمنی مانند آرتروز روماتوئید و لوپوس را ارتقا می دهد.

علاوه بر آنها «کارل دیسروت» از انستیتو پزشکی هوارد هیوز، «ارنست بامبرگ» از انستیتو مکس پلانک در حوزه بیوفیزیک و «گرو میزن باخ» استاد دانشگاه واینفلت و مدیر  مرکز مدار های عصبی و رفتار در دانشگاه آکسفورد برای تحقیقات جداگانه در حوزه توسعه روشی نوین برای مشاهده و کنترل فعالیت عصبی به نام اوپتوژنتیک  شانس دریافت نوبل پزشکی را دارند. این فناوری درک انسان از بیماری پارکینسون و اعتیاد را افزایش داده است.

  • شانس‌های نوبل فیزیک

وب آو ساینس گروپ پش بینی می کند در حوزه فیزیک «آرتور اکرت»   استاد فیزیک کوانتومی در انستیتو ریاضیات دانشگاه آکسفورد انگلیس برای تحقیقاتی بنیادین درباره حوزه نظریه های فیزیک در خصوص رایانه ها و علوم اطلاعاتی شانس دریافت این جایزه را دارد. اکرت مخترع رمزنگاری کوانتومی مبتنی برهم تنیدگی است.

 در کنار او «تونی هینز»   استاد فیزیک کاربردی و علوم فوتون دانشگاه استانفورد نیز شانس برنده شدن را دارد. تحقیقات او به درک بهتری از طبقه ای از مواد در مقیاس نانو از جمله نانوتوب های کربن، گرافن و نیمه رساناهای دوبعدی منجر شد.

گزینه احتمالی دیگر در بخش فیزیک، «جان پردو»   استاد فیزیک و شیمی دپارتمان فیزیک دانشگاه کرنل استو پیش بینی می‌شود وی برای تحقیقات خود از درک طبعیت و مواد شانس برنده شدن این جایزه را داشته باشد. نظریه چگالی عملکردی(Density functional theory) او محاسبات ساختار الکترونیکی در حوزه فیزیک و شیمی کوانتومی را فراهم می‌کند. این نظریه می‌تواند انرژی پیوندهای اتمی را پیش بینی کند.

  • شانسهای نوبل شیمی

این موسسه در حوزه شیمی «رالف هوزگن» استاد شیمی دانشگاه مونیخ و «مورتن ملدال» استاد شیمی دانشگاه کپنهاگن برای تحقیقات در حوزه شیمی آلی سنتزی(synthetic organic chemistry) را به عنوان  نامزدهای احتمالی معرفی کرده است. واکنش‌های شیمیایی ماژولار هستند و سبب می‌شوند ترکیباتی از واحدهای کوچک طیفی وسیع و مفید از ترکیبات را بسازند.

علاوه بر آنها «ادوین ساترن» استاد بیوشیمی دانشگاه آکسفورد برای ابداع روشی جهت تعیین توالی یک دی ان ای نیز شانس برنده شدن را دارد.

همچنین «لیروی هود» نایب رئیس و مدیر بخش علمی موسس سنت جوزف هلث، «مایکل هانکاپیلار» رییس موسسه پاسیفیک بیوساینس و «ماروین کاروترز» استاد دانشگاه کلورادو برای تحقیقات خود در حوزه پروتئین و توالی دی ان ای نامزدهای احتمالی نوبل شیمی هستند.   تحقیقات جداگانه و مشترک این سه دانشمند ابزارهایی برای پیشرفت در زیست شناسی و پزشکی فراهم کرده است.

کد خبر 457692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha