همشهری آنلاین: ماه اکتبر (مهر ماه) در تقویم جهانی بهداشت ماه افزایش آگاهی درباره سرطان پستان است.

breast Cancer

در این ماه کارزاری بین‌المللی در کشورهای گوناگون جهان برای افزایش آگاهی درباره سرطان پستان که دومین سرطان شایع در میان زنان است، بر پا می‌شود.

با اینکه برخی از عوامل خطرساز برای سرطان پستان مانندن سن و ژنتیک قابل‌اجتناب نیستند اما اقداماتی وجود دارند که با انجام آنها می‌توان از احتمال ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کرد.

از جمله روش‌های پیشگیری از سرطان پستان داشتن وزن سالم، ورزش مرتب و بحث درباره خطرات احتمالی قرص‌های پیشگیری از بارداری یا هورمون‌درمانی جایگزین با دکترتان است.

شیر دادن از پستان به کودکان هم می‌تواند خطر سرطان پستان را در آینده در مادران کاهش دهد.

پرهیز از مصرف الکل هم می‌تواند در پیشگیری از سرطان پستان نقش داشته باشد، چرا نشان داده شده است خطر دچار شدن به این سرطان با مصرف مشروبات الکلی بالا می‌رود.

همچنین باید در نظر داشته باشید که عواملی مانند افزایش سن، داشتن پستان‌های متراکم، داشتن برخی ار جهش‌های ژنتیکی، درمان‌های قبلی با پرتودرمانی و داشتن سابقه خانوادگی سرطان پستان احتمال دچار شدن به این سرطان را افزایش می‌دهد.

  • علائم سرطان پستان را بشناسید

اغلب زنان می‌دانند که در صورت کشف توده‌ای جدید در بافت پستان در حین معاینه شخصی باید به دکتر مراجعه کنند، اما باید بدانید که علائم دیگری هم در هنگام معاینه پستان ممکن است احتمال بروز سرطان را مطرح کند، از جمله تورم یا قرمزی پستان، تغییر شکل پستان، ترشحات از نوک پستان (به جز شیر)، درد در پستان یا روی آن دانه‌دانه شدن یا فرورفتگی پوست پستان.

توجه داشته باشید که هیچکدام از این علائم به طور قطعی به معنای دچار شدن به سرطان پستان نیستند، اما باید با مراجعه به پزشک در این مورد مطمئن شوید.

  • غربالگری منظم برای سرطان پستان

برخی از زنان پس از بروز علائمی که گفته شود، متوجه دچار شدنشان به سرطان پستان می‌شوند، اما این سرطان در بسیاری از موارد هیچ علامت قابل‌مشاهده‌ای ندارد. برای همین مهم است که غربالگری سرطان پستان با استفاده از انجام ماموگرافی‌های منظم انجام شود.

 سن شروع انجام ماموگرافی بسته به توصیه گروه‌های تخصصی متفاوت از ۴۰ تا ۵۰ سال است.

با اینکه توصیه واحدی درباره سن شروع انجام ماموگرافی وجود ندارد، بررسی‌ها نشان داده‌اند که احتمال مرگ ناشی از سرطان پستان در زنانی که در فاصله ۵۰ تا ۶۹ سال با ماموگرافی غربالگری می‌شوند، کاهش می‌یابد.

  • ژن‌های مستعدکننده سرطان پستان

اگر سابقه خانوادگی دچار شدن به سرطان پستان دارید یا بررسی ژنتیکی شما نشان داده است که دارای ژن‌های ‌BRCA۱ و BRCA۲ هستید، باید با دکترتان درباره روش‌های دیگر کاهش خطر سرطان پستان صحبت کنید، از جمله در مواردی ممکن است لازم باشد به صورت پیشگیرانه پستان‌ها را با جراحی برداشت.

کد خبر 457489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha