شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:   صادرات و کمبود گوجه‌فرنگی در سال گذشته باعث افزایش غیرقابل باور قیمت گوجه‌فرنگی و به تبع آن افزایش قیمت رب گوجه شد.

گوجه‌فرنگی

شرایط بازار رب گوجه، کشاورزان بسیاری را بدون توجه به روند عرضه و تقاضا و الگوی کشت وسوسه کرد که دست به کشت بی‌رویه گوجه‌فرنگی بزنند. حالا گوجه‌کاران مانده‌اند و دریایی از گوجه که قیمت چندانی ندارد. به گفته برخی، کشاورزان به امید صادرات و تنها برای فروش به کارخانه رب‌سازی دست به کشت گوجه زده‌اند. طی روزهای گذشته قیمت گوجه‌فرنگی روند کاهشی گرفته است، به نحوی که برخی کشاورزان راضی به فروش این محصول با قیمت ۵۰۰ تومان نیز شده‌اند.

با وجود کاهش قیمت گوجه‌فرنگی اما قیمت رب گوجه در فروشگاه‌ها همچنان به همان قیمت قدیم و بالاست. از طرفی کاهش قیمت گوجه شور و شوق خاصی را در مردم برای تهیه رب خانگی ایجاد کرده است. این در حالی است که این روزها، روزهای خوبی برای گوجه‌کاران کرمانشاهی نیست، زیرا افزایش سطح زیر کشت و نبود صادرات باعث کاهش چشمگیر قیمت این محصول حتی کمتر از قیمت تمام شده برای کشاورزان شده است. صف‌های طولانی کامیون‌های حامل گوجه‌فرنگی در مقابل کارخانه رب‌سازی کرمانشاه در جاده کامیاران نیز دیدنی است.  

  • فروش محصول به فامیل 

یک کشاورز از روستای هلشی با بیان این‌که سعی کرده هرچه سریع‌تر گوجه‌فرنگی‌هایش را به آشنایان و فامیل بفروشد، می‌گوید: کیلویی هزار تومان گوجه‌هایم را فروخته‌ام. با این قیمت تنها توانسته‌ام ضرر نکنم؛ چراکه هزینه کارگری، بذر، آبیاری، کود، سم، حمل‌ونقل و هزینه جعبه نسبت به سال‌های پیش افزایش یافته است.   «احمدعلی» قیمت تمام شده را بیشتر می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر که زمان برداشت گوجه است، بازار نداریم و قیمت گوجه‌فرنگی در بازار حدود ۵۰۰ تومان است.  وی افزایش سطح زیرکشت را دلیل این موضوع می‌داند و ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان نیز که پارسال گوجه نکاشته بودند، امسال گوجه‌کار شدند.  

  • تاثیر اندک خرید محصول از سوی دولت 

«عیسی حسینی» یکی دیگر از گوجه‌کاران منطقه هلشی در بخش سرفیروزآباد است. وی نیز با گلایه از قیمت پایین گوجه‌فرنگی می‌گوید: من نیز سعی کرده‌ام بخشی از محصول خود را به مردم برای تهیه رب خانگی پیش‌فروش کنم که کمتر ضرر کنم. هر کیلو گوجه را هزار تومان فروختم.  وی می‌افزاید: با این‌که دولت گوجه را از کشاورزان می‌خرد، اما این خرید تا امروز تاثیر چندانی روی قیمت گوجه‌فرنگی در بازار نداشته است.  

حسینی دلیل کاهش قیمت گوجه را افزایش تولید این محصول عنوان می‌کند و می‌گوید: سال پیش گوجه‌فرنگی کم بود و قیمت آن بالا رفت و سود خوبی عاید کشاورزان شد اما امسال متاسفانه گوجه‌کاران نه تنها سودی نبردند بلکه متضرر هم شدند و گوجه‌ها روی دستشان مانده است. تولید زیادی محصول گوجه‌فرنگی و ارزانی آن تنها باعث شادی مردم شده است.  یکی دیگر از کشاورزان گوجه‌کار منطقه می‌گوید: مشتری برای این همه گوجه نیست و گوجه‌ها روی دست گوجه کاران مانده است. این مشکل تنها مشکل کرمانشاه نیست و شهرهای دیگر نیز دچار این مشکل هستند. تنها کارخانه شهر نیز با قیمت کیلویی ۵۰۰ تومان گوجه را کشاورز می‌خرد که سودی برای وی ندارد.

به گفته یکی دیگر از کشاورزان، کارخانه گوجه را با قیمت ۵۰۰ تومان می‌خرد و هزینه حمل هر کیلو گوجه با وانت نیسان ۳۰۰ تومان است. «رستمعلی بیگی» می‌گوید: افزایش سطح زیر کشت گوجه با پشتوانه یک کارخانه کار معقولی نیست چراکه کارخانه به دنبال سود خودش است و به دنبال جنس ارزان می‌گردد.  وی ادامه می‌دهد: بسیاری از گوجه‌کاران به دلیل به صرفه نبودن دست از جمع‌آوری گوجه برداشته‌اند چراکه معتقدند هزینه و درآمد سربه‌سر است.

  • افزایش سطح زیر کشت

مدیر اداره تعاون روستایی استان کرمانشاه با اشاره به این‌که اکنون ۲ مرکز با قیمت حمایتی وزارتخانه محصول گوجه استان را خریداری می‌کند، می‌گوید: این مراکز گوجه‌فرنگی را با سبد به قیمت هر کیلو هزار تومان خریداری می‌کند.   «ایرج صفایی» با بیان این‌که سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان امسال ۸ هزار هکتار بوده است، اضافه می‌کند: سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گوجه‌فرنگی رفت.  

وی یکی از دلایل کاهش قیمت گوجه را افزایش سطح زیر کشت این محصول عنوان می‌کند.  صفایی در ادامه می‌افزاید: از سوم مهرماه اقدام به خرید تضمینی گوجه از کشاورزان کرده‌ایم. با شرکت رب گوجه‌فرنگی قرارداد بسته‌ایم و روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن محصول گوجه‌فرنگی از کشاورزان استان تحویل شرکت تولید رب روژین‌تاک می‌شود.  وی می‌گوید: تا امروز ۱۴ هزار گوجه فرنگی از کشاورزان کرمانشاهی خریداری و به این شرکت تحویل شده است.  به گفته صفایی، هر کیلو گوجه‌فرنگی از کشاورزان کرمانشاهی هزار تومان خریداری می‌شود.

  • پیگیری نمایندگان مجلس    

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که پیگیر رفع مشکلات کشاورزان هستند، می‌گوید: کشاورزان استان امسال ۲ برابر ظرفیت شرکت‌ها و کارخانه‌های فراوری محصول گوجه‌فرنگی کشت و برداشت کرده‌اند.   «عبدالرضا مصری» می‌افزاید: با وجود همه مشکلات، امکان خرید این محصولات در استان فراهم است.  وی اضافه می‌کند: تعاون روستایی استان در ابتدا توان خرید گوجه را از کشاورزان نداشت که با رایزنی‌ با مرکز  قرار بر این شد با اختصاص خط اعتباری تضمینی از بانک کشاورزی به تعاون روستایی با وجود تمام تنگناها، گوجه‌فرنگی کشاورزان کرمانشاهی خریداری شود.  

مصری درباره کاهش هزینه‌های حمل گوجه‌فرنگی به کارخانه رب نیز می‌گوید: قرار بر این شد که با توافق کارخانه، گوجه‌فرنگی با کامیونی غیر از نیسان، به کارخانه ارسال شود تا کمی از بار گرانی حمل کاسته شود. براساس آخرین برنامه‌ریزی نیز قرار بر این شد که تعاون روستایی استان، مازاد خرید محصولات گوجه کشاورزان را به کارخانه‌های استان‌های همجوار ارسال کند و با قیمت هزار و ۱۵۰ تومان به آنها بفروشد.  مصری درباره موضوع صادرات گوجه نیز با بیان این‌که هیچ ممنوعیت صادراتی برای این محصول از سوی کشور ما وجود ندارد، می‌افزاید: کشور عراق یک تعرفه سنگین بر واردات چنین محصولاتی گذاشته است که برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.  

این نماینده با تاکید بر این‌که به دنبال حل این مشکل نیز هستند، اضافه می‌کند: اگر کشاورزی می‌خواهد محصولش را صادر کند همه دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه او را کمک خواهند کرد و ممانعتی در این زمینه وجود ندارد.  وی در ادامه به کشاورزان توصیه می‌کند که هنگام کاشت محصول کشاورزی با کارشناسان جهاد مشورت کنند تا هر سال دچار بحران کاهش و افزایش قیمت محصولات کشاورزی نباشیم. از کشاورزان می‌خواهم الگوی کشت را هنگام‌ کاشت رعایت و به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عمل کنند.

کد خبر 457473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha