همشهری آنلاین: نمایشگاه مرور آثار لئوناردو داوینچی در موزه لوور ۲۴ اکتبر در پاریس افتتاح می‌شود و بزرگ‌ترین غایب آن تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری «سالواتور موندی» است.

تابلوي سالواتور موندي داوينچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آزت‌نیوزپیپر، در فاصله حدود سه هفته تا آغاز به کار یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های هنری سال ۲۰۱۹ در موزه لوور، امیدها به حضور گران‌ترین نقاشی تاریخ در آن روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. «سالواتور موندی» یکی دو سال پیش ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد، می‌توانست نگین نمایشگاه مرور آثار داوینچی باشد اما تلاش‌های مدیران لوور برای امانت گرفتن آن از صاحبانش ناکام مانده است.

هر چند دنیای هنر تا لحظه آخر منتظر «سالواتور موندی» می‌ماند، به نظر می‌رسد تقریبا هیچ بخت و امکانی برای نمایش این شاهکار هنری در لوور وجود ندارد. مدیران موزه فرانسوی برخی از مهم‌ترین آثار داوینچی را از بریتانیا امانت گرفته‌اند و ایتالیا و روسیه هم به برپا شدن این نمایشگاه کمک می‌کنند اما تقریبا کسی در دنیا نیست که بداند «سالواتور موندی» دقیقا کجا پنهان شده است، چه برسد به امیدوار ماندن به امانت گرفتن آن.

تابلوی ۴۵۰ میلیون دلاری داوینچی سال‌ها در دست بازسازی بود و سرانجام در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در نشنال گالری لندن به نمایش درآمد. بعد در ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز نیویورک با رقم شگفت ۴۵۰ میلیون دلار چکش خورد تا گران‌ترین اثر هنری تاریخ لقب بگیرد. این در حالی است که همان زمان هم گمانه‌زنی درباره اصالت تابلو به اوج رسیده بود و برخی کارشناسان می‌گفتند نقش داوینچی در کشیدن نقاشی تقریبا هیچ است.

وقتی مشخص شد یکی از شاهزاده‌های عرب «سالواتور موندی» یا «نجات‌دهنده جهان» را خریده، قرار شد این تابلو نخستین‌بار در موزه لوور شاخه ابوظبی به نمایش درآید. این اتفاق هرگز نیفتاد و کسی هم سراغ چرایی و دلایل آن نرفت. حالا هم با وجود روابط خوب میان امارات و موزه لوور پاریس، بعید است در ۲۰ روز آینده اتفاقی خاص در پرونده نمایش عمومی تابلوی استاد ایتالیایی رخ دهد.

کد خبر 457211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha