سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ۹ ماه پس از رکوردشکنی تابلوی «سالواتور موندی» لئوناردو داوینچی در حراجی کریستیز نیویورک، یک استاد دانشگاه آکسفورد در اصالت آن تردید وارد کرد.

سالواتور موندی داوینچی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، چهره‌نگاري عيسي مسيح(ع) پاييز سال گذشته در كريستيز نيويورك 450 ميليون دلار چكش خورد و همان زمان هم بحث‌هايي درباره اصيل بودن آن وجود داشت. حالا متيو لندروس، تاريخ‌دان و داوينچي‌شناس برجسته دانشگاه آكسفورد معتقد است «سالواتور موندي» كار خود داوينچي نيست و بخش‌هايي از آن را برناردينو لوييني كشيده است؛ دستيار نقاش مشهور كه آثار خودش به بهاي كمتر از يك ميليون پوند فروخته مي‌شود.

لندروس با تاكيد بر يافته‌هاي خود درباره اصالت گران‌ترين نقاشي تاريخ هنر مي‌گويد: «اين نقاشي لوييني است. با نگاه كردن به نسخه‌هاي مختلف آثار شاگردان لئوناردو، درمي‌يابيم كه تابلوي چهره حضرت مسيح درست شبيه كارهاي اوست. در واقع بخش‌هاي اصلي تابلو را لوييني كشيده و حدود پنج تا 20 درصد آن كار داوينچي است. به همين دليل بهتر است آن را كار شاگرد استاد نقاش بدانيم تا خود او.»

اين تابلو چهره حضرت مسيح را در حالي نشان مي‌دهد كه انگشت اشاره دست راست خود را بالا برده و گويي بلورين در دست چپ دارد. در حراجي ماه نوامبر در نيويورك اعلام شد اين يكي از حدود 20 نقاشي شناخته‌شده كارنامه داوينچي است و همان‌جا نماينده وزارت فرهنگ و گردشگري ابوظبي آن را به بهاي 450 ميليون دلار خريد. قرار است «سالواتور موندي» يك ماه ديگر در لوور ابوظبي به نمايش درآيد و سال آينده در نمايشگاه داوينچي در لوور پاريس روي ديوار برود.

پس از نمايش تابلو در نمايشگاه مرور آثار داوينچي در گالري لندن در 2011، بسياري از برجسته‌ترين كارشناسان هنري دنيا اصالت آن را تاييد كردند. اين در حالي است كه گروهي ديگر از متخصصان هنوز هم معتقدند اين تابلو كار لئوناردو نيست. فرانك سولنر از دانشگاه لايپزيگ مي‌گويد نقاشي مي‌تواند «اثري بسيار باكيفيت از كارگاه‌هاي داوينچي» باشد و چارلز هوپ، كارشناس هنر دوره رنسانس ايتاليا آن را كاملا متفاوت با نقاشي‌هاي لئوناردو ارزيابي مي‌كند.

برخي منابع از ترديد كارشناسان موزه لوور درباره اصالت «سالواتور موندي» خبر مي‌دهند. ونسان دلواون، رئيس بخش هنر قرن 16 ايتاليا و يكي از مديران نمايشگاه آثار داوينچي در موزه لوور پاريس از كساني است كه هنوز نسبت به انتساب تابلو به لئوناردو واكنش نشان نداده و در برابر رسانه‌ها سكوت كرده است.

لندروس تا امروز چند كتاب درباره زندگي و آثار لئوناردو داوينجي منتشر كرده كه آخرين آن اواخر تابستان گذشته به بازار آمد. نسخه به‌روزشده «لئوناردو داوينچي» سال 2006 بيش از 200 هزار نسخه به 15 زبان در چهار گوشه دنيا فروش رفته و نكته اينكه در آن تابلوي «سالواتور موندي» ناديده گرفته شده است.

کد خبر 412951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha